Blöff, hogy veszteséggel jár a magyar EU-tagság

2016.08.10. 13:01
A kormány saját számai is cáfolják, hogy az uniós tagság gazdasági egyenlege negatív Magyarországnak. Nagyon úgy tűnik, hogy nem végeztek teljes körű számítást a Miniszterelnökségen.

Emlékeznek még, amikor Lázár János kijelentette, hogy az Európai Unió nettó befizetői vagyunk és a helyettese, Csepreghy Nándor is ezt pedzegette, annak ellenére, hogy szinte minden tudományos tanulmány az ellenkezőjét mutatta ki? A Miniszterelnökség két dologra hivatkozott: a kiesett vámbevételre és a külföldi cégek által adómentesen kivitt jövedelemre.

Konkrét számokat egyikőjük sem mondott, ezért utánanéztünk, és több ponton sántított az állítás. Megkérdeztük Lázár Jánost és a Miniszterelnökséget is, hogy milyen számítások vezettek a  mindenki mással szembemenő eredményre, de nem kaptunk konkrét adatokat.

Végül közérdekű adatigényléssel próbálkoztunk. A törvényi határidőn belül meg is érkezett a válasz, amiben egy kicsit pontosabb számok szerepeltek. Átfogó háttéranyagot vagy egybefüggő dokumentumot azonban nem küldtek, csupán „a figyelmünkbe ajánlottak” néhány tényezőt. Vagyis

nagyon úgy tűnik, hogy nem végeztek teljes körű számítást a Miniszterelnökségen, ami megalapozta volna Lázár János állítását.

Már az eleje sem stimmel

Az eddig napvilágot látott elemzések csupán az EU-ból érkező támogatások és a befizetések egyenlegét vették figyelembe, indít válaszában a tárca. Ez máris csúsztatás, hiszen egy kivonásnál tovább szoktak menni a kutatások. Ott van példának az Állami Számvevőszék (ÁSZ) előző cikkünkben is idézett 2015-ös tanulmánya, amely még olyan kiadásokkal is számolt, mint a brüsszeli magyar képviselet fenntartása vagy a 2011-es magyar EU Tanács-elnökség szervezési költségei. Levonták a kiesett vámbevételeket is, amivel Lázárék példálóztak.

Utóbbi összegére a miniszterelnökségi válasz pontosan ugyanazt az adatot tartalmazta, mint amit az ÁSZ-tanulmány becsült az APEH és a VPOP statisztikái alapján. Ez azért érdekes, mert erről állította Lázár János, hogy az ő számításaikkal más összeg jött ki. Évente 42 milliárd forinttól esünk el a vámokon, aminek a közel a fele egyébként „jövedéki bevételként továbbra is bekerült a költségvetési bevételek közé”, hívja fel rá a figyelmet az ÁSZ.

Ezt kellene kivonni abból a Miniszterelnökség válasza alapján 10754,7 milliárd forintból, amit uniós támogatásként 2004 és 2015 között kaptunk. Még ha a 42 milliárdos évi átlag kieséssel is számolunk erre az időszakra (nem kalkulálva jövedéki adókból visszacsorgó pénzzel), így is marad 10 292,7 milliárd.

A másik tényezővel, amit a Miniszterelnökség emleget, már valóban nem számolt senki: mennyi pénzt vittek ki a multik? Itt a tárca azzal érvel, hogy „felmérések szerint” az EU csatlakozás óta a külföldi tulajdonosok által kivitt tőkejövedelmek 2004 után évi 900 milliárd forintról 1800 milliárdra nőttek. Nagyon nehéz azonban számosítani, hogy a külföldi cégek bevételeiből mennyi kerül ténylegesen külföldre és mennyi marad itthon. De ha elfogadjuk ezt a becslést, és veszteségnek könyvelünk el évi átlag 900 milliárd forintot 2004-től kezdve,

még akkor is 392,7 milliárdos pluszban vagyunk.

Kivándorlás

A Miniszterelnökség bedobott egy harmadik tényezőt, amit korábban sem Lázár János, sem Csepreghy Nándor nem említett: a külföldön dolgozók miatt kieső bevételeket. Igaz, ennek már szoros értelemben véve végképp semmi köze ahhoz, nettó befizetők vagyunk-e, és adatot erről sem szolgáltatott a tárca. Magyarországról 2007 és 2014 között évi 4500 emberről 45 ezerre emelkedett a kivándorlás az Eurostat adatai szerint.

Ennek azonban nem csak negatív oldala van. A számszerűsíthető hazautalások a 2015 második negyedévével záródó esztendőben mostani árfolyamon közel 950 milliárd forint pluszt jelentettek, és már a bruttó nemzeti össztermék (GDP) három százalékát is meghaladják. Ez a tagállamok közül 2015 áprilisában a harmadik legnagyobb arány volt a GDP-n belül.

Magyarországon a harmadik legnagyobb a hazautalt pénzek aránya a nemzeti össztermékhez képest.
Magyarországon a harmadik legnagyobb a hazautalt pénzek aránya a nemzeti össztermékhez képest.
Grafika: Employment and Social Developments in Europe 2015

A kivándorlás természetesen okozhat „agyelszívást”, azaz főleg a sok pénzen oktatott, magasan képzett diplomások mehetnek el. Magyarországra ugyanakkor ez épp nem olyan jellemző, csak 18. volt a 28 tagállamból.

Magyarországon kevésbé jellemző, hogy felsőfokú végzettségűek vállalnak munkát külföldön. 17 másik uniós országban is nagyobb a magasan képzett kivándorlók aránya.
Magyarországon kevésbé jellemző, hogy felsőfokú végzettségűek vállalnak munkát külföldön. 17 másik uniós országban is nagyobb a magasan képzett kivándorlók aránya.
Grafika: Employment and Social Developments in Europe 2015

A kivándorlás emellett – a kevesebb munkaerő miatt – a maradók bérét is megemelheti, és növelheti a továbbtanulás népszerűségét, bár mindez általában nem ellensúlyozza a negatív hatását, írja az EU legutóbbi foglalkoztatási körképe.

Egy 2011-es tanulmány megpróbálta számszerűsíteni a hatást. Hosszú távon összesen 0,33 százalékkal csökkenhetett a magyar GDP, de

a hazautalásokkal már 0,51 százalékkal nőtt a nemzeti össztermék.

Ez csak rövid- és középtávon ellensúlyozza a kivándorlás hatásait, de Magyarországra épphogy viszonylag sokan jöttek maguktól vissza. Külföldön ráadásul olyan képességeket tanulhattak, amelyeket itthon nem biztos, hogy el tudtak volna sajátítani. Elég csak a nyelvtudásra gondolni, amelyre a testneveléssel szemben nem sok oktatáspolitikai hangsúly jut, holott az Eurostat 2011-es adatai azt mutatják, hogy a magyarok közel kétharmada semmilyen idegen nyelven nem tud megszólalni (a tagállamok közül csak az eleve angolul beszélő Írországban volt rosszabb a helyzet). A visszavándorlásban 2013-ban Magyarország a 4. helyen állt: nagyjából két távozóra jutott egy hazatérő.

2013-ban két távozó emberre egy visszatérő jutott Magyarországon, ezzel arányaiban nálunk a negyedik legintenzívebb a munkaerő-cserélődés az Európai Unióban.
2013-ban két távozó emberre egy visszatérő jutott Magyarországon, ezzel arányaiban nálunk a negyedik legintenzívebb a munkaerő-cserélődés az Európai Unióban.
Grafika: Employment and Social Developments in Europe 2015

„Átlátható” vita

Az egyik gond a Miniszterelnökség logikájával, hogy csak az EU-tagság negatív hatásaival foglalkoznak, a pozitívakat nem veszik figyelembe. Amikor Lázár János és Csepreghy Nándor a kiesett vámbevételt és az adómentesen kivitt tőkét emlegetik, arról egy nem szólnak, hogy ugyanígy a magyar cégek is vámok nélkül exportálhatnak az EU-ba, illetve adómentesen jöhetett be onnan tőke, befektetés. Az EU-n belüli migrációnál is csak a kivándorlás miatti veszteségekben gondolkodnak, azt, hogy emiatt mennyi pénz jön vissza, és a többi tagállamból jövő munkavállalók mennyi plusz bevételt generálnak, nem. Ez olyan, mint amikor a brit népszavazási kampányban a kilépéspártiak arra utaltak, hogy heti 350 millió fontot fizetnek be „Brüsszelnek” – anélkül, hogy levonták volna a briteknek járó egyedi visszatérítést és a kapott uniós támogatásokat.

Ráadásul a három tényező emlegetése messze nem ad teljes képet. Nincs benne például az, mennyit nyerünk vagy veszítünk a közös szabályok miatt, a határellenőrzések megszűnése miatt felgyorsult kereskedelmen, az Erasmus diákcsereprogrammal külföldi tapasztalatot szerzőkön és még sorolhatnánk.

„A kormány kész átlátható keretek között vitát folytatni” a témáról, írta nekünk válaszában a Miniszterelnökség. Ehhez képest most ott tartunk, hogy a tárcavezető és helyettese önkényesen bedobott két résztényezőt, amelyek mögött úgy látszik, egyáltalán nem volt számszerűsített adat, és az egyik, a kiesett vámbevétel, szinte elhanyagolható.

Ha így válogatják a Miniszterelnökségen a negatív adatokat, az ugyan kiszolgálhatja a tárcavezető véleményét, aki nem szavazna igennel egy EU-tagságról szóló népszavazáson, de az átlátható, értelmes vitát már most elfelejthetjük. Persze nem ez lenne az első eset, hogy Lázár János blöfföl valamilyen uniós kérdésben, és az Egyesült Királyság a példa rá, hogy a dömpingben zúduló, célirányosan EU-ellenes félretájékoztatás elérheti a célját.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán!

USA 2024

Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!

Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!

November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!