Viktorok harcolnak Ukrajnáért
További Külföld cikkek
- A fémtolvajok lassan elhordják az amerikai nagyvárosokat
- A kenyai elnök szerint a kormányellenes tüntetések az ország tönkretételével fenyegetnek
- Ursula von der Leyen a világ egyik legjobban fizetett politikusa lett
- Erdogan: Az EU azt „számolgatja”, hogyan vegye el Magyarországtól a soros elnökséget
- Lövöldözés volt egy amerikai tömegrendezvényen, három ember meghalt
Vasárnap előrehozott parlamenti választást tartanak Ukrajnában, ami megoldást jelenthet az áprilisban Viktor Juscsenko államfő és Viktor Janukovics miniszterelnök ellentéte miatt kialakult alkotmányos válságra. A fél évnél is tovább elhúzódó konfliktus alapvetően azért alakult ki, mert Ukrajnában több másik poszt-szovjet államhoz hasonlóan nem tisztázott egyértelműen a hatalmi ágak egyensúlya az államfő, a kormány és a parlament között.
A válság feloldásán múlik, hogy a jövőben hogyan viszonyul Ukrajna Európához és Oroszországhoz. A belpolitikai patthelyzet megoldása emellett azért is sürgető, mert szakértők attól tartanak, hogy hosszabb távon ártalmas lehet az ország egyébként jól teljesítő gazdaságára nézve.
A kicsiken múlhat a végeredmény
A Gorsenyin Intézet közvélemény-kutatása alapján akár a 80 százalékot is meghaladhatja a részvétel, az előzetes várakozásokat pedig némileg felboríthatja, hogy a választók egyharmada várhatóan csak az utolsó pillanatban dönt majd arról, hogy melyik politikai erőt támogatja szavazatával.
A 2006-os 45 indulóval szemben, ezúttal csak feleannyi, 21 párt vesz részt a választáson. A legutóbbi felmérések szerint közülük is valószínűleg hétnek van reális esélye arra, hogy elérje a parlamentbe jutáshoz szükséges 3 százalékos küszöböt. A Le Monde francia napilap szerint a kisebb pártok esélyeit jól jellemzi, hogy a választók 70%-a csak a három legnagyobb pártot és a kommunistákat ismeri.
A narancsos forradalmárok
A hagyományosan az ország nyugati felében erős Viktor Juscsenko államfőt támogató szövetség, a Mi Ukrajnánk-Népi Önvédelem Nyugat-Európához közeledne, és minél előbb belépne az Európai Unióba és a NATO-ba. Ezzel párhuzamosan vezetésük alatt Ukrajna továbbra is távolságot tartana Oroszországgal szemben. A sorozás helyett néhány éven belül hivatásos katonákból álló hadsereget vezetnének be.
A Julija Timosenko Tömbjének ambiciózus elnöke, Julija Timosenko korábban szakított 2004-es szövetségesével Juscsenkóval, az elnök pedig 2005 szeptemberében leváltotta miniszterelnöki pozíciójából. A Janukovics kormány legnagyobb kritikusa új alkotmányt tart szükségesnek, és népszavazással döntené el, hogy Ukrajna alapvetően elnöki vagy inkább parlamenti demokrácia legyen. Ellenzi a mezőgazdasági területek privatizációját, emellett a külföldi befektetőket nyugtalanítja, hogy ígéretei szerint a korábbi hatalom alatt kezdeményezett privatizációkat felülvizsgálná. Az Oroszországgal 2006-ban Janukovics miniszterelnöksége alatt kötött, előnytelennek tartott gázszerződéseket is újragondolná.
A legutolsó felmérések szerint a legnagyobb politikai erők gyakorlatilag megismételhetik a 2006. márciusi eredményüket. Janukovics miniszterelnök Régiók Pártja 32 százalékot, a legnagyobb ellenzéki erő, Julija Timosenko pártja pedig 22 százalékot szerezhet, míg Viktor Juscsenko államfő Mi Ukrajnánk pártja 14 százalékon áll.
A korábbi eredményhez képest változást jelenthet azonban az akkor összesen 10 százalékot begyűjtő Szocialista Párt és Kommunista Párt szereplése. A legutolsó felmérésekben mindkettőt a parlamentbe jutáshoz szükséges 3 százalékos küszöb környékén mérték. Kiesésükkel a mostani ellenzék kerülhet kormányra: 2006-ban a mostani előrejelzésekhez hasonlóan a narancsos forradalomban szövetséges Juscsenko és Timosenko együtt több mandátumot szerzett a Régiók Pártjánál, azonban a két kis párt segítségével végül Janukovics lett a miniszterelnök.
Korrupció és külpolitika előtérben
A szociális intézkedések (például a gyerekek után járó segélyek összegének emelése) mellett a kampányidőszakot alapvetően két fontos kérdés uralta. A pártok még a nyár elején megegyeztek, hogy a korábbi választásoktól eltérően ezúttal nem az eltérő orosz- vagy nyugatbarát nézetekre koncentrálnak majd. Ennek ellenére a szavazás napjához közeledve mégis az egyik központi elem lett a megosztó külpolitikai kérdésekből, amikor a Régiók Pártja bedobta, hogy népszavazást kellene kiírni az orosz nyelv hivatalossá tételéről és az ország NATO tagságáról.
A régi motorosok
Az ország oroszbarát keleti felét képviselő Viktor Janukovics miniszterelnök Régiók Pártjának színeiben számos gazdag üzletember és a régi rendszer fontos beosztású tagjai szerepelnek. Janukovics helyreállítaná a Juscsenko alatt megromlott jószomszédi viszonyt Oroszországgal, és lassítaná az ország tervezett NATO csatlakozását. Janukovics sokak szerint tanult korábbi hibáiból és némileg változtatott nézetein: a politikus már amerikai tanácsadókkal dolgozik, és támogatja az Európai Uniós csatlakozást. Ukrajnát a jövőben hídként képzeli el Európa és Moszkva között. Tervei között szerepel a fizetések emelése, és a nyugdíjrendszer megreformálása.
A Szocialista Pártot a házelnök Alekszandr Moroz vezeti, akit igazi királycsinálónak tartanak. Moroz a 2004-es narancsos forradalom idején még Juscsenkót támogatta, de 2006 augusztusában belépett Janukovics kormánykoalíciójába. Gyakran támadja Juscsenkót, akinek a politikája szerinte veszélyt jelent a jogállamra.
Viktor Janukovics kormányának harmadik tagja a Kommunista Párt. Petro Szimonenko pártelnök szerint meg kell akadályozni Juscsenko megerősödését, mivel úgy gondolja, hogy a két narancsos párt az elnököt előtérbe helyező rendszert akar bevezetni Ukrajnában.
A korábbi házelnök Vlagyimir Litvin Litvin Blokkja, valamint a Haladó Szocialista Párt Natalja Vitrenko vezetésével a legutóbbi választáson kicsivel a szükséges 3%-os küszöb alatt végzett. Az előrehozott választással újabb esélyt kaptak, hogy bekerüljenek a parlamentbe.
A korrupció és a csalások visszaszorítása minden programban kiemelt helyen szerepelt. Juscsenko emlékeztetett rá, hogy 2004-ben Janukovics csalással és megfélemlítéssel próbálta elcsalni a választást és kifejtette, hogy a korrupció megfékezéséhez mindenképpen szükség van a képviselők mentelmi jogának felfüggesztésére. Janukovics gyorsan emelte a tétet, szerinte nemcsak a képviselőktől, hanem a köztársasági elnöktől és más magas beosztású tisztviselőktől és közjogi méltóságoktól is meg kell vonni a jogi mentességet, emellett azt állította, hogy Juscsenko államfői pozíciójával visszaélve kampányolt a Mi Ukrajnánk-Népi Önvédelem mellett.
A koalíció borítékolható
Az előrejelzésekből egyértelmű, hogy egyik párt sem tud majd egyedül kormányt alakítani. A választás eredménye ezért valószínűleg egy vékony parlamenti többséggel rendelkező koalíció lesz, ugyanakkor nem zárható ki teljesen a nagykoalíció lehetősége sem. A külföldi elemzők négy szóba jöhető forgatókönyvről beszélnek.
Ha a szocialisták és a kommunisták parlamentbe kerülnek, akkor újrázhat a jelenleg is hatalmon lévő koalíció, vagyis Viktor Janukovics baloldali szövetségeseinek segítségével továbbra is miniszterelnök maradhat. Ez egyben azt is jelentené, hogy ha a kormányoldal és az ellenzék sem enged nézeteiből, akkor az előrehozott választás nem jelentett igazi megoldást a válságra.
A két narancsos párt győzelme esetén megalakuló koalíció a Mi Ukrajnánk és Timosenko Tömbje között mindkét politikai erő szerint a legideálisabb forgatókönyv. Ebben az esetben a jelenleg legnagyobb ellenzéki párt vezetője, Julija Timosenko lenne a miniszterelnök, és lenne esély a hatalmi központok ellentéte miatt kialakult alkotmányos válság feloldására.
A külföldi elemzők szerint Juscsenko és Janukovics komoly személyes és ideológiai ellentétei ellenére a nagykoalíció sem teljesen elképzelhetetlen. Az elmúlt hónapokban Julija Timosenko többször is felszólította az államfőt, hogy zárja ki a szövetséget Janukoviccsal, amire válaszul Juscsenko elsődleges partnerként mindig Timosenkót említette. Timosenko ugyanakkor kampányában fel is használta a valószínűtlen szövetséget: önmagát a narancsos forradalom és a függetlenség eszméinek utolsó védelmezőjének nevezte.
A BBC szerint a negyedik forgatókönyv arra a rendkívüli esetre vonatkozik, ha egyik pártnak sem sikerül stabil többséggel kormányt alakítania. Jelenleg az ukrajnai alkotmány értelmében az előrehozott választást követő egy évben nem lehet feloszlatni a parlamentet és új választást kiírni, ezért egy ilyen helyzetnek a következményei megjósolhatatlanok.
Sokan belenyugodtak a csalásokba
Csak nagyon kevesen hiszik, hogy az Ukrajnát lebénító alkotmányos válság a vasárnapi választás után tényleg megoldódik. Főleg azért, mert szinte bármilyen eredmény esetén borítékolható, hogy jogi aggályok merülnek majd fel a vesztes oldal részéről. Janukovics már jó előre utalt rá, hogy támogatói utcai tiltakozásokat szerveznek, ha megítélésük szerint ellenfeleik elcsalták a választásokat. Juscsenko elnök pedig szombat esti beszédében kijelentette, hogy szigorú büntetésre számíthatnak, akik esetleg csalással próbálkoznak.
A helyzetet jól jellemzi, hogy a Gorsenyin Intézet egyik felmérése alapján a lakosság kétharmada szerint a korábban állandó választási csalások ezúttal sem kerülhetők el. A megkérdezettek 8,6 százaléka egyenesen elismerte, hogy már szavazott díjazás ellenében, míg másik 8,1 százalékuk bevallotta, hogy adta már le nyomásgyakorlás vagy fenyegetés hatására szavazatát valamelyik politikai erőre.
A felmérésből az is kiderült, hogy minden negyedik ukrán választó elítéli ugyan a csalást, de gyakorlatilag megbékélt a választási csalások tényével, ami szerintük az ukrajnai politikai élet normájává vált. Érdekes adalék, hogy a válaszadók 5,8 százaléka egyenesen pozitívan viszonyul az eredmények meghamisításához, ha a módszer az állam és a nép érdekeit szolgálja.
A rendkívüli körülményekre tekintettel, csaknem 400 nemzetközi megfigyelő regisztrált hivatalosan, hogy nyomon kövesse a választás menetét és ügyeljen a szavazás tisztaságára.
Régóta nyúzzák egymást
A belpolitikai helyzet azután mérgesedett el, hogy 2006 márciusában Viktor Janukovics pártja 32 százalékos eredményével megnyerte a parlamenti választást. Julija Timosenko Tömbje 22 százalékot, Juscsenko elnök Mi Ukrajnánk pártja pedig 14 százalékot szerzett. A 2004-es narancsos forradalom szövetségesei együtt többségbe kerültek volna, azonban a két évvel korábban még melléjük álló szocialisták a Kommunista Párttal együtt megállapodtak a Régiók Pártjával, így végül Janukovics lett a miniszterelnök.
A parlamenti többség és az államfő között állandósultak a nézeteltérések, de a helyzet 2007 elején romlott meg végérvényesen. Áprilisban Viktor Janukovics miniszterelnöknek sikerült átcsábítania 11 ellenzéki képviselőt az államfőt támogató Mi Ukrajnánk pártból a kormánykoalíciót vezető Régiók Pártjába. Az ellenzék attól tartott, hogy további képviselők átállásával fennáll a veszély, hogy a kormányerők az alkotmánymódosításhoz és az elnök ellehetetlenítéséhez szükséges kétharmados többségbe kerülnek a parlamentben.
Viktor Juscsenko az ország stabilitásának aláásásával és hatalombitorlással vádolta a koalíciót, majd rendeletben feloszlatta a parlamentet, mivel szerinte nem volt szavatolható a törvényhozás alkotmányos működése. A kormánypártok azonban alkotmányellenes lépésnek ítélték a parlament feloszlatását, és nem fogadták el a döntést.
Miután az ukrán alkotmánybíróság sem tudta megoldani a kialakult helyzetet, sokan már polgárháborútól tartottak. A konfliktus időlegesen május végén oldódott meg, amikor a kormánypártok és az ellenzék megegyezett, hogy szeptember 30-án előrehozott parlamenti választást tartanak.