Metrósztrájk okoz káoszt Londonban
További Külföld cikkek
- Amerika kijátszhatja egymás ellen a két legnagyobb ellenségét
- Ezeréves hagyomány szakad meg: bezárják a legrégebbi londoni hal- és húspiacot
- Hiába a tűzszüneti megállapodás, nem nyugszanak a fegyverek Libanonban
- A Hamász videót tett közzé egy amerikai–izraeli túszról, aki Donald Trumpnak könyörög segítségért
- Néhány másodperc alatt két földrengés is volt Horvátországban
A csütörtök estig tartó akciót a brit közlekedési szakszervezetek arra hivatkozva hirdették meg, hogy nem kaptak elégséges garanciákat a hálózat zömét fenntartó, nemrég csődeljárás alá vont vállalat alkalmazottainak állás- és nyugdíjfolytonosságára. A 400 kilométeres londoni metróhálózat 12 fővonalából kilencnek a karbantartását a Metronet nevű magánkonzorcium végzi a Transport for London (TfL) - a brit főváros tömegközlekedését felügyelő, városházi tulajdonú vállalat - megbízásából.
Csődgondnokság alatt a Metronet
A Metronet azonban július vége óta csődgondnokság alatt áll. A TfL keddi nyilatkozata szerint ugyanakkor a fő brit közlekedési szakszervezet, az RMT "kőbe vésett garanciákat" kapott arra, hogy a karbantartó cégnél a csődeljárás ellenére sem lesznek elbocsátások, kényszeráthelyezések és nyugdíjcsökkentések.
Ken Livingstone londoni polgármester szerint ez "minden idők egyik legcéltalanabb sztrájkja". A kedd délelőtti csúcsforgalomban a napi 3 millió - évente több mint 1 milliárd - utast szállító londoni metró 12 fővonalából a Metronet által fenntartott kilenc egyáltalán nem működött. A három működő vonal karbantartását egy másik vállalat végzi, de ezek egyike is részlegesen zárva volt az itt dolgozók szolidaritási akciója miatt.
Súlyos fennakadások
A sztrájk a várakozásoknak megfelelően súlyos fennakadásokat okozott a kedd délelőtti tömegközlekedési csúcsidőszakban; az egyébként is túlzsúfolt vonatok és városi buszok képtelenek voltak elszállítani a metróból kiszorult milliós tömeget. A csődeljárás alá vont Metronet tevékenységét komoly kifogások érték már a júliusi csődbejelentés előtt is. Nem sokkal korábban, július elején súlyos baleset történt a várost kelet-nyugati irányban átszelő Central metróvonalon, amelynek egyik nyugatra tartó szerelvénye kisiklott London keleti részén, a Mile End és a Bethnal Green állomások közötti alagútban.
A szerelvényen, és a mögötte érkező következőn hétszáz utas rekedt a mélyben. Ők tűzoltók segítségével, gyalog mentek vissza a Mile End állomásra, az áramtalanított alagúton át. Az evakuálás két órán át tartott.
Balesetek egymás után
A vizsgálat megállapította, hogy az egyik karbantartó keresztalagútból rosszul tárolt alkatrészek estek ki a sínekre. Ugyanezen a vonalon négy évvel korábban még súlyosabb baleset történt. Akkor egy szerelvény, amelyen 800-an utaztak, a Chancery Lane állomás előtt - a júliusi baleset helyszínétől nyugatra - szintén kisiklott, és több kocsija a falnak csapódott, miután a vonat saját hajtóműve rossz rögzítés miatt leesett az egyik vagon aljáról és a kerekek alá került. A roncsok közül 32 súlyos sérültet mentettek ki, és hosszú hónapokra lezárták a City pénzügyi központját is kiszolgáló vonalat.