Az utolsó tangó Párizsban (136 perc)
Soha ne mondd, hogy soha (134 perc)
Egy asszony illata (157 perc)
Meztelen tangó (90 perc)
Két tűz között (141 perc)
Tangó (115 perc)
Moulin Rogue (127 perc)
Chicago (113 perc)
Frida (123 perc)
Tango és Cash (104 perc)
Még soha nem látott Tarr Béla-filmet, sőt egy képkockát se? Látott, de nem élvezte vagy értette? Mi elvégezzünk ön helyett a nehezét, tartson velünk a reménytelenség sárral megágyazott útján, isten és szeretet nélkül, rengeteg szél- és esőgéppel. Készüljenek fel, mert ez bizony egy munkanap Tarr Bélával.
El tudják képzelni John Travoltát vagy Bruce Willist, ahogy jönnek a szélgéppel megvadított járásukkal? Tarantino istenien oldaná meg: a pénz és a szemétkedés köré szervezné, és teleírná dialógusokkal.
Csak ennyi. Estike ül és néz, nem mozdul. A kamera percekig veszi. A kép a film egyik plakátjáról is ismerős lehet.
Hátborzongatóan jó kép ez is, a doktoros mélypont után kezd megint megnyerni a film. Estike nyugodtan odaülhetbe Árvácska mellé.
Az eléggé aktívvá váló Facebook-csoportban kiakadtak, hogy megnézzük a Sátántangót. Mi szeretjük a filmet, ez van.
"Jónapot. Amit műveltek az indexen, az nem tisztelgés Tarr Béla életműve és jelesül a Sátántangó előtt, hanem egy rátok jellemző, jópofinak szánt, de lábszagú poénkodás. Egy film megtekintéáse nem teljesítménytúra. Ha nem akarjátok magatokat abszolút leégetni, bár szerintem már késő, szépen vegyétek ki a lemezt és kérjetek bocsánatot elsősorban az alkotótól és a szereplőktől. Enni, inni és szellemeskedni lehet úgy is, hogy közben nem unatkoztok ennyire látványosan. Amúgy egy könyvet sem 'kiolvasni' kell, hanem elolvasni."
Estike kezében Micur, a macska dorombol. Úgy látszik, ő nem olvasta a forgatókönyvet. Estike simogatja bő egy percig, aztán elkezdi dúdolni a Kiskacsa fürdiket.
Estike a doromboló cicával néz hosszan a kamerába. Félelmetes ez a Bók Erika, akinek ez volt az első filmszerepe, majd visszatért Miskolcra, később A londoni férfiban tűnt fel újra. Állítólag ennek a forgatásán, Korzikán látta először a Sátántangót. A torinói ló főszerepét is megkapta, szinte semmit sem változott az elmúlt évek során. Alig találni róla cikket, mi is csak ezt az egy róla szólót találtuk, amiből megtudtuk: “volt lovász Csömörön, dolgozott pékségben a Keleti pályaudvaron és éttermek konyháján. Gyermeket szült, kettőt.”
...már megnézhettük volna a Keresztapát.
Ez a rész híres arról, hogy egy macskát előbb csak hosszan kínoznak, majd meg is mérgezik. Akinek van egy kis szíve, annak lelkileg nagyon megterhelő az egész rész, a kilencéves Bók Erikával és szegény kis Micurral. A második mérföldkő, ha ezt is megnézi valaki, sztem már végignyomja az egész filmet.
Háziasított húsevő emlős a macskafélék családjból. A vadmacskától származik, amit körülbelül 9000 éve kezdtek el háziasítani a MEditerrán-medencében. Ügyes ragadozó, több mint ezer faj tekinthető a zsákmányának. Meglehetősen intelligens, de öntörvényűsége legendás.
Bók Erika megharagszik a macskára, mert beszart. Erősebb vagyok nálad - mondja a lány a cicának, akit elkezd dobálni, birkózik vele. Nagy-Britanniában emiatt a jelenet miatt nem akarták bemutatni a filmet, megkérték, hogy vágja ki, de nem tette mert volt állatorvos a forgatáson. Az Álszent című filmben Toepler Zoltánékat is macskakínzással vádolták. Sőt Csáth Géza óta a magyar kultúra fontos metaforája a macskakínzás, filmben a Szász János rendezte A Wittman fiúkban lehet látni.
A film híres sokkoló jelenete. A macska bepiszkított a házba, ezért Estike megbünteti. Először megkínozza úgy, hogy lefogja az állatot, és elkezd hemperegni, birkózni vele. A macska morog, nyávog, lesunyja füleit. „Erősebb vagyok nálad” – mondja Estike Micurnak.
A forgatáson állatorvos felügyelt a macska egészségére. Aztán az állatot Tarr maga mellé vette, nevelte, sajátjaként szerette. Kedves tőle.
...már megnézhettük volna A Gyűrűk Ura: A Gyűrű szövetsége moziváltozatát.
Elég nagy botrány volt belőle az Álszent című film után.
Estikének nem volt elég a birkózás. Patkánymérget szerez és elkeveri tejjel.
Estike megitatja Micurral a mérgezett tejet.
Estike megitatja a patkánymérget a cicával, egyetlen hosszú jelenetben látjuk, ahogy a cica meghal. Ezt se nézze, akinek nem erős az idegrendszere.
Micur csendben kimúlt, Estike nézi a döglött állatot.
Estike lecsekkolja a pénzfa helyét, de csak egy üres gödröt talál.
Estike Sanyinál reklamál, de ő röhögve elhajtja. („Na, most ki az erősebb?” – kérdezi Micur szelleme röhögve a mennyországból.)
"Ekkoriban két saját macskánk volt. Ezt a macskát máshonnan hoztuk a forgatásra, két hónapig gyakorolta a hempergést. A macska és Erika is megszokta ezt. A jelenet forgatására csendben kijött a házi állatorvosom, beadta az altatót, majd a jelenet forgatása után az egész stáb néma csendben várta, hogy felébredjen a cica. Utána visszavittük a gazdájának semmi baja nem volt."
"Gondoltam megosztok egy közérdekű információt a Tarr-filmekkel
kapcsolatban. A Cirko-Gejzír moziban minden év december elején
Tarr-napokat tartanak. Ez annyit tesz, hogy egy hét alatt az összes
filmjét levetítik a Családi tűzfészektől a Sátántangón át a Torinói
lóig. Aki esetleg moziban szeretné látni ezeket, azoknak ez esetleg
hasznosnak bizonyulhat. További jó szórakozást a filmhez!
Ja, és a macskát nem ölték meg, Tarr házi kedvence lett a forgatás után."
Az elszontyolodott Estike a telepen kószálva a kocsmánál köt ki. Benéz az ablakon, bent hatan táncolnak esetlenül, egyikük a tangóharmonikás, aki a zenét adja.
A Balatont nagyon bírom, de azért ennek a filmnek a soundtrackjét nem venném meg.
Jön a doktor a sötétben, Estike odarohan hozzá: „Doktor bácsi, doktor bácsi!” Ezt a jelenetet láttuk nemrég, a doktor elesik, majd elzavarja Estikét.
Estike útnak indul a sötétben. Szemből látjuk, majd vált a kép, hirtelen már nappal bandukol, hóna alatt a döglött macskával. Patkányméreg is van nála.
Hosszan megy. Nagyon hosszan megy. Nincs rá szavunk, olyan hosszan.
Estike leheveredik a fűbe Micur teteme mellé és megmérgezi magát. A kislány meghal – szép csendben, úgy, mint Micur.
...már megnézhettük volna A Gyűrűk Ura: A Gyűrű szövetsége rendezői változatát.