Bárkit felaprít: Russell Crowe 50
További Cinematrix cikkek
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
- Maradj csak szenvedő, irányítható és gyermek
- Ryan Reynolds felesége miatt újraforgatták a Deadpool & Rozsomák végét
- Jeff Goldblum fiai már kitalálták, mit szeretnének örökölni apjuk 40 millió dolláros vagyonából
Vannak, akikért egy emberként vagyunk oda. Mindannyian leborulunk például Matthew McConaughey csodás karrierátalakításán és azon, amit A törvény nevében sorozatban művelt. De ugyanígy imádtuk Leonardo Dicapriót A Wall Street farkasában vagy Cate Blanchettet a Blue Jasmine-ben. Meg úgy általában is. Na, Russell Crowe nem ilyen. Ő enyhén szólva is megosztja a szerkesztőségünket a zsenitől az öreg dagiig terjedő skálán. Ma lett ötven éves, úgyhogy összeszedtük, hogy miért szeretjük és miért utáljuk.
Mellette:
Ő aztán nem frusztrál senkit
A legtöbb Hollywoodi sztárral ellentétben Russell Crowe külseje még fénykorában sem kelthetett irigységet senkiben. Lényegében állandóan küzdött a súlyával, és mostanra ezt a harcot feladni látszik. Ennek fényében különösen vicces, hogy Crowe úgy került a filmezés közelébe már gyerekkorában, hogy szülei filmes stábok étkeztetésével is foglalkoztak. A forgatásokon először kisebb szerepeket kapott, aztán állandó szereplője lett egy ausztrál tévésorozatnak. 14 évesen zenélni kezdett, a mai napig énekes-gitárosa a 30 Odd Foot of Grunts nevű új-zélandi csapatnak. Íme egy művük:
Romper Stomper
Van köztük olyan, aki szerint ez az ausztrál film Crowe legkomolyabb teljesítménye. Ez az 1992-es dráma volt az első színészi kiugrása, ekkor fedezték fel először. Egy szkinhedet játszott, akinek nagyon nem tetszik, hogy egyre több vietnami bevándorló él Melbourne-ben. Csapatával állandóan zaklatják a bevándorlókat, akik aztán persze jól visszavágnak. A film egy csomó díjat nyert, de a legnagyobb győzelem az volt, hogy Hollywood felfigyelt Crowe-ra, és innentől folyamatosan játszhatott Amerikában. Három évvel később a Gyorsabb a halálnál című westernben már Gene Hackman és Sharon Stone voltak a partnerei.
Szigorúan bizalmas
Crowe legjobbjai
Szigorúan bizalmas (1997)
A bennfentes (1999)
Egy csodálatos elme (2001)
Gladiátor (2000)
Amerikai gengszter (2007)
Börtönvonat Yumába (2007)
A dolgok állása (2009)
Az igazi áttörtésre és a világhírre 1997-ig kellett várnia. Ezt a Szigorúan bizalmas hozta meg neki, ami egyértelműen a legjobb filmje, még ha nem is ezért kapta meg az Oscart. Crowe Bud White-ot játssza, a nem túl okos, de annál agresszívabb rendőrt, akit főleg azért tartanak, mert jól jön a beismerő vallomások kicsikarásánál. Tiszta szívből rühelli kollégáját, Ed Exleyt (a másik ausztrál, Guy Pearce), aki vele ellentétben elegáns, sármos és okos. Mégis kénytelenek összefogni, amikor kiderül, hogy nyomozásaik szálai összeérnek.
Az ötvenes évek Los Angelesében van minden: korrupció, prostitúció, drog, gyilkosságok, eltusolt ügyek. Bud látszólag oltári nagy lúzer, komoly önértékelési és agressziókezelési problémákkal, a film végén mégis az övé lesz a legnagyobb jutalom. Crowe-nak később is voltak jó filmjei, nem is egy, de ilyen 10/10-es mestermunka csak egyszer jött össze neki. Ezt a filmet még azok is szeretik, akik egyébként ki nem állhatják őt: "az egyik legfaszább nem-fekete fehér film noir", "általában semmit nem szeretek benne, de abban kurva jó volt".
Egy igazi állat, a Gladiátor
Bár Crowe többször játszott intellektuális típusokat, nem is sikertelenül, például A bennfentesben, az Egy csodálatos elmében vagy A dolgok állásában, rajongói azt szeretik a legjobban, ha kijön belőle az állat. "Akkor jó, ha ösztönből játszik, és hagyják, hogy állat legyen". Ez az állat a 2000-res Gladiátorban kijött, meg is kapta érte az Oscart. Ennek az alakításnak több rajongója van a szerkesztőségünkben, még akkor is, "ha kicsit kacsázva ment az arénában". De nem csak itt volt meggyőző, ha ordítva kellett csatába vezetni a népet: "elképesztően jó, amikor Crowe az akcentusával eldörmög valamit angolul, aztán ordítva beleveti magát a csatákba! A Kapitány és katonában tök hitelesen hozta a közemberekkel együtt izzadó, éhező, síró-nevető arisztokratát, aki ha kell, elsőként ugrik kötélvágó baltával a másik hajó fedélzetére felaprítani mindenkit, mint valami Napóleon-kori Conan".
Ellene
"Segged lukát figyelgesd!" Egy brutális barom
Akik nem bírják, többek között éppen ezért, a magánéletben is gyakran hozott brutális bunkó figuráért nem kedvelik. Verekedős ügyeinek se szeri se száma, a helyszín nem számít: keveredett már kocsmai verekedésbe Nana Glenn-i farmja közelében, de a BAFTA-díjátadón is. Utóbbi helyen a falhoz szorította és verni kezdte a BBC producerét, mert kivágatta azt a részt a műsorból, amikor Crowe köszönőbeszédében verset ad elő. Megverte a saját testőrét is egy torontói partin, egy szálloda halljában pedig azért vert meg egy alkalmazottat telefonnal, mert nem tudta felhívni a családját Ausztráliában. A fotósverés szinte a havi rutin része, említésre sem érdemes. Nem véletlen, hogy Crowe megihlette a South Park készítőit, akik egy egészt részt szenteltek neki "Russell Crowe: Fightin' Around the World" címmel. Ebben Crowe Tugger (Trombi) nevű hajóján körbeutazza a világot, mindenkibe beleköt és jól megveri.
Túlértékelt színész
Crowe legrosszabbjai
Bor, mámor, Provence (2006)
Robin Hood (2010)
A nyomorultak (2012)
Téli mese (2014)
Az acélember (2014)
Noé (2014)
"Russell Crowe összes filmjét azért utálom, mert ő szerepel benne. Kifejezetten taszít, és nevetségesnek tartom a színészkedését. A dolgok állása tetszett, noha borzasztó hamisnak és túljátszottnak tartom az egyetlen igazi újságíró a Földön-vonalat, amit nyomott. A Börtönvonat Yumába című filmet meg az Egy csodálatos elmét bírtam még, egyiket sem miatta, hanem annak ellenére, hogy benne volt". Különösen szerkesztőségünk nőtagjai nincsenek elájulva Crowe művészetétől, annak ellenére, hogy Oscarra háromszor, Aranyglóbuszra pedig ötször is jelölték, és ebből egyszer-egyszer nyert is. A leggyakoribb vád az, hogy Crowe túljátssza a szerepeit, különösen akkor, ha valami érzelmes alakítást várnak tőle, mint a Bor, mámor, Provence-ban vagy pláne ha, énekelnie kell, mint A nyomorultakban. Elnyomott kisemberekben viszont jó tud lenni, bár ilyen szerepeket ritkábban vállal. Utolsó három filmje, Az acélember, A Téli mese és a Noé egyaránt pocsékra sikeredett.
Fel sem tűnne a 4-es 6-os villamoson
Ahogy írtuk, sokak számára azért vonzó Crowe, mert nagyon is emberi benyomást kelt. Egy átlagos külsejű kopaszodó középkorú pasas, méretes pocakkal. Mások számára viszont éppen ez benne a különösen lehangoló. Ha egy nő esetében elképzelhetetlen, hogy nagy költségvetésű hollywoodi produkciók főszereplője legyen akár csak öt kiló túlsúllyal, akkor egy férfi miért lehet az? Moziba a nők sem azért járnak, hogy pont ugyanolyan pasasokat nézegessek a vásznon, mint akiket nap mint nap látnak a villamoson. Talán nem véletlen, hogy Crowe rajongótábora már elég régóta jórészt férfiakból áll.
Rovataink a Facebookon