Tudják, mi lett a legsikeresebb film tavaly?

2015.01.27. 19:34 Módosítva: 2015-01-27 20:31:10

A 2014-es év eredményei láttán igencsak felemás érzések foghatták el a hollywoodi stúdiókat, hiszen ha a pár napja összesített, az utolsó negyedév adataival kiegészített éves bevételi listát nézik, akkor elégedettek lehetnek, de ha a nézőszámot is figyelembe veszik, akkor már sokkal kevésbé: húsz éve nem váltottak ilyen kevés mozijegyet az amerikai pénztárakban, mint tavaly. Ez pedig a jövőre nézve elég aggasztó, bár a világpiac, és a hollywoodi produkciók iránt mutatkozó, egyre növekvő érdeklődés a jövőben is kihúzhatja őket a bajból.

A tavalyi összesített adatok szerint az észak-amerikai mozikban (közösen számolják az Egyesült Államok és Kanada filmszínházait) 1,27 milliárd jegyet váltottak, ami a tavalyi, 1,34 milliárdos adathoz képest is visszaesés, de ha figyelembe vesszük azt, hogy ilyen kevesen legutoljára 1995-ben mentek moziba arrafelé (1,21 milliárdan), akkor érthető, miért aggódnak a stúdiók. A csúcsot egyébként 2002-ben regisztrálták, amikor 1,57 milliárd jegyváráslást regisztráltak, de abban az évben olyan blockbusterek kerültek a mozikba, mint a Spider-Man (403 millió dolláros bevétel), A Gyűrűk Ura: A két torony (339,8 millió), Csillagok háborúja: A klónok támadása (302,2 millió), Harry Potter és a Titkok kamrája (262 millió) és a Bazi nagy görög lagzi (241,4 millió).

pet-theater

A mozilátogatók akkor viszont kevesebbet fizettek egy jegyért, mint most, amikor is egy átlagos jegyár 8 dollár 17 cent, azaz kb 2000 forint (itthon 1670), ami 2 centes emelkedést jelent a tavalyi rekordhoz képest. Ezért fordulhatott elő, hogy hiába váltottak több jegyet 2002-ben, az összbevétel csak 9,155 milliárd dollár volt, míg tavaly 10,35 milliárdra rúgott - de ez 5 százalékkal kevesebb, mint a 2013-ban feljegyzett, 10,9 milliárdos rekord. A jegyárak emelkedése csak az egyik olyan ok, ami miatt csökkennek a bevételek és a nézőszám, ezért legnagyobb részben a bukásokkal és a várakozáson alul teljesítő filmekkel teli nyár felel, (ami hollywoodi értelemben május végétől szeptember közepéig tart), amikor is a bevételek a 2013-ashoz képest 15 százalékkal estek vissza, és a meglehetősen zsúfolt műsornaptár is, amiből jövőre halasztottak olyan premiereket, mint a Halálos iramban 7  (július 11-ről), a The Good Dinosaur (május 30-ról), A szürke ötven árnyalata (augusztus 1-ről), Holnapolisz (december 12), Jupiter felemelkedése (július 18) és a Minyonok (december 19).

Persze ennél jóval összetettebb a kép. A mozilátogatók számának csökkenése mögött a kedvezőtlen gazdasági helyzet mellett sok más összetevő áll, például a kábeltévékben látható műsorok minőségének növekedése, a Netflix rohamos térnyerése, vagy az alternatív szolgáltatók (Amazon, Yahoo, Hulu) és a VOD-tartalmak piaci jelenlétének erősödése. Az észak-amerikai piac rendkívül érzékenyen reagál minden technikai újításra, az egyre jobban elterjedő streamingszolgáltatások, a mobiltelefonon és tableten elérhető tartalmak növekedése mind a mozik ellen dolgoznak, ahol az egyszeri néző tulajdonképpen csak azt tapasztalja, hogy az eddigieknél sokkal drágábban szórakozhat.

Egy nagyvárosi multiplex moziban a premiermfilmekre 18 dollárért van jegy (a három hete műsoron levő filmekre 8 dollárért), ehhez egy nagy üdítő 4 dollár, egy nagy popcorn pedig hat dollár, azaz egy pár most 56 dollárért nézheti meg az Amerikai mesterlövészt, és popcornozhat mellé - az pedig testvérek között is 14 000 forint. Az átlagjegyár ugyanis csalóka - minden attól függ, hol nézzük meg a filmet. Ugyanerre az Amerikai mesterlövészre el lehet menni nyolc dollárért is, ha egy Nebraskai kisvárosban lakunk, és tízért, ha egy lerobbantabb, külvárosi multiplexben nézzük meg. Nem csoda, ha egy négytagú családban nagyon meggondolják, hogy mire költsék el a pénzt, és inkább a havi nyolc dolláros Netflix-előfizetés mellett döntenek . mondván, előbb-utóbb ott is meg lehet nézni a filmet. 

A stúdiók észak-amerikai bevételeit a karácsonyi időszak turbózta fel úgy, hogy csak 5%-os csökkenésről számolhassanak be. A Fox ennek is köszönhetően végzett az élen, a teljes bevételi lista így alakult: 

  1. 20th Century Fox és Fox Searchlight közösen: 1,94 milliárd dollár
  2. Walt Disney Films 1,617 milliárd
  3. Warner Bros. 1,56 milliárd
  4. Sony 1.26 milliárd
  5. Universal 1.12 milliárd 
  6. Paramount 1,05 milliárd
  7. Lionsgate 736,9 millió
  8. Weinstein Co. 222 millió
  9. Relativity 186,5 millió
  10.  Open Road 162.6 millió
  11.  Focus Features 125,9 millió
  12.  Freestyle Releasing 104,996 millió
  13.  Sony Pictures Classics 41,45 millió
  14.  Roadside Attractions 38,7 millió

És ez ugye csak az amerikai piac volt, ami a végeredményeket tekintve már közel sem olyan releváns, mint 20 éve, amikor egy stúdió teljes bevételének 70 százalékát a hazai piac adta. Az észak-amerikában első Fox tavalyi 1,94 milliárdja a világpiaccal együtt 5,5 milliárdra nő, ami egyébként rekord, soha, egyetlen stúdió sem tudott ekkora összeget filmforgalmazásból elkönyvelni. A Paramount járt ehhez a legközelebb, 2011-ben 5,150 milliárd dollárról számolhatta be. A tavalyi évben legtöbbet kereső filmek összbevételei így alakultak:

   Filmcím Összbevétel Észak-Amerika % Világpiac %
1 Transformers 4 $1,087.4 $245.4 22.6% $842.0 77.4%
2 Hobbit 3 $806.5 $246.4 30.6% $560.1 69.4%
3 A galaxis őrzői $772.8 $333.2 43.1% $439.6 56.9%
4 Demóna $757.8 $241.4 31.9% $516.3 68.1%
5 X-Men: Az eljövendő múlt napjai $748.1 $233.9 31.3% $514.2 68.7%
6 Amerika kapitány: A tél katonája $714.1 $259.8 36.4% $454.3 63.6%
7 Az éhezők viadala 3 $711.9 $333.2 46.8% $378.7 53.2%
8 A Csodálatos Pókember 2 $709.0 $202.9 28.6% $506.1 71.4%
9 A majmok bolygója: Forradalom $708.8 $208.5 29.4% $500.3 70.6%
10 Csillagok között $663.3 $186.0 28.0% $477.4 72.0%
11 Hogy neveld a sárkányod 2 $618.9 $177.0 28.6% $441.9 71.4%
12 Godzilla $528.7 $200.7 38.0% $328.0 62.0%
13 Rio 2 $500.2 $131.5 26.3% $368.7 73.7%
14 Tini nindzsa teknőcök  $477.2 $191.2 40.1% $286.0 59.9%
15 A Lego-kaland $468.8 $257.8 55.0% $211.0 45.0%
16 Lucy $458.9 $126.7 27.6% $332.2 72.4%
17 Hős6os $428.9 $216.7 50.5% $212.2 49.5%
18 A holnap határán $369.2 $100.2 27.1% $269.0 72.9%
19 Holtodiglan $367.6 $167.5 45.6% $200.1 54.4%
20 Noé $362.6 $101.2 27.9% $261.4 72.1%

Azaz a legtöbb film esetében a világpiac 60 százalékos jelentőséggel bírt, és simán átírta az amerikai toplistát, amin a Transformers 4 csak a hetedik helyen végzett, míg összesítésben fölényesen vert mindenki mást.

A tavalyi év nyertesei:

A Transformers 4-ről mindenki, mindenütt leírta, hogy nem jó film, de ez nem nagyon érdekelte a világ mozirajongóit. Az előző, A Hold sötét oldala alcímű film összebevételétől ugyan elmaradt (az 1,12 milliárdot keresett), de a Paramount így sem panaszkodhatott rá, szépen csillog az az 1,087 milliárd dollár is. Az persze elkeserítő, hogy a Paramount filmjei közül csak a Csillagok között tudott bekerülni az első tíz közé, de ez Michael Bayt nem nagyon érdekli, úgy meg pláne nem, hogy a Tini nindzsa teknőcök bevételével együtt ő lett az év legtöbb pénzt termelő rendezője.

A Disneynél minden bizonnyal áldják azt az embert, aki először kezdte el verni az asztalt, hogy márpedig a Marvelt meg kell venni, és szabad kezet kell adni annak a Kevin Feige nevű őrültnek, aki 2020-ig látja előre a képregényfilmek jövőjét. A galaxis őrzői az észak-amerikai piacon az élen végzett 332 millió dollárral, az Amerika kapitány: A tél katonája pedig harmadik lett (259 millió). A világpiacon összesen 1,486 milliárd dollárt tettek hozzá az évek óta csak hízó Marvel-kasszához, és megágyaztak két újabb folytatásnak, amik valószínűtlen, hogy kevesebbet keresnek majd.

Senki nem gondolta volna, hogy két, alapvetően alpári és idétlen vígjátékkal annyi pénzt lehet keresni, mint a 22 Jump Streettel és a Rossz szomszédsággal. Seth Rogen és Jonah Hill filmjei összesen 599 millió dollárt szedtek össze, ami azt jelentette, hogy Seth Rogennek a karácsonykor besült Az interjú mellett volna valamiért tapsolnia is - soha nem keresett még annyit egyetlen nem animációs filmje, mint a Rossz szomszédság, amit mi egyébként nagyon nem szerettünk.

Darren Aronofsky Noéja a tavalyi év egyetlen olyan vallási témájú filmje volt, ami értékelhető bevételt ért el, és a média és a szakemberek várakozását messze túltejesítette. A Paramount filmjéről már a forgatás alatt elterjedt, hogy problémás, a rendező túllépte a költséghatárt, Crowe primadonnaként viselkedett, a bigott amerikai vallási szervezetek pedig kollektíven elítélték a filmet, amit a vallás kiárusításával vádoltak. A nézők, lehet már csak pont ezért is, de elég szép számban váltottak jegyet a filmre, és ugyan az USA-ban nagyot bukott (101 millió dollár a 125 milliós költségvetésére), a világpiacon 362,6 millót keresett. Folytatása nem lesz, nyugi.

Két színésznő is szívesen emlékszik majd vissza 2014-re: Scarlett Johansson és Shailene Woodley. Johansson tavaly mutatta meg, hogy el tud vinni a hátán egy független filmet (Under the Skin) amiben gondolkodás nélkül meztelenre vetkőzött, az arcával adták el az Amerika kapitány 2-t és Lucy című akciófilmje 458 millió dollárt keresett világszerte. Woodley A kívülálló című tiniscifi-franchise első filmjében azt mutatta meg, hogy tud ő rohangálni és verekedni is, ha nagyon muszáj, és messze jutott az Amerikai tinik titkos élete című családi sorozat kedves arcú tinicsajától. A film összbevétele 288 millió dollár volt, aminél még többet, 304 milliót keresett egy romantikus-sírós drámája, a Csillagainkban a hiba, itt a haldokló tinicsaj szerepében tündökölt. Ja, és a filmet 12 millió dollárból hozták ki.

Akik szívesen elfelejtenék 2014-et:

A Warner úgy ment neki a tavalyi évnek, hogy nincs az az isten, hogy ne keressenek egy tonna pénzt, erre meg kell elégedniük 1,4 millió dollárral, ami csak a mi szintünkön érthetetlen, azon a játszótéren, ahol a nagyfiúk homokoznak, röhejes bukta. Sokat vártak, de keveset kaptak az olyan filmektől, mint a Förtelmes főnökök 2, a Vihar szeme, a Jersey-fiúk és a Kavarás, valamint többet is hozhatott volna A holnap határán és a 300 második része, legalább annyival, hogy az év buktájának számító Transzcendens gyártási költségét kitermelhesse.

Seth MacFarlane sem biztos hogy érti, mi történt a Ted című alpári poénokkal telepakolt, nem túl vicces, de rémesen jól eladott, 549 milliót kereső filmje óta, pedig csak annyi, hogy abban csak a hangját adta egy plüssmacinak, és ezt a nézők tolerálták, azt viszont nem, amikor a dettó alpári és cseppet sem szórakoztató Hogyan rohanj a veszTEDbe főszerepét is magára osztotta. A széteső forgatókönyv és a rémes színészi alakítások 86 millió dollárt értek a világpiacon, amire senki nem lehetett büszke.

Tavaly három Herkules-fim is a mozikba került, de ezek közül igazán csak kettőn röhögött a közönség, a harmadikat, az Asylum gagyigyárában készültet ennyire sem méltatták. Brett Ratner részben nálunk forgatott Herkulese járt jobban a két mitológiai hősös film közül, hiszen a 100 millióra tett, de inkább 150 milliós gyártási költségre legalább 243 millió dollárt hozott, köszönhetően annak, hogy Dwayne Johnsonnal még mindig minden ótvart el lehet adni. A másik, Kellan Lutz (ki?) főszereplésével forgatott, 3D-s iszonyat, a Herkules legendája 70 millióba került, és 61 milliót keresett, ami egyébként a rendező Renny Harlin karrierjének még közel sem a mélypontja, azt a 100 millió dollárba kerülő, és tízmilliót kereső Kincses sziget kalózaival érte el. Hogy miért bíztak rá megint egy ilyen drága filmet, azt senki nem érti.

2014 volt az az év is, amikor Johnny Depp csillaga istenigazából elindult a hanyatlás felé, köszönhetően a 100 millióból forgatott, de csak 103 milliót termelő Transzcendensnek, amiben egy digitalizált halott tudóst alakít, és nagyjából annyi értelme volt, mint ennek a leírásnak. Depp a 2015-ös évet dettó nem úgy kezdi, mint aki vissza fog ülni arra a lóra, amin a Karib-tenger kalózai-franchise-zal felkerült, hiszen a Mortdecai megint csak arról szól, hogy hülyén jár, és marhaságokat mormol a bajusza alá.

Mi várható 2015-ben?

2015 csak akkor fogja alulmúlni a tavalyi évet, ha a betervezett filmek nagy többségét úgy elbaltázzák, mint a Herkulest. A május 1-jén érkező Bosszúállók 2-től az 1,3 milliárd dolláros bevétel sem elképzelhetetlen, a decemberben bemutatásra kerülő Star Wars VII körül pedig már most akkor a felhajtás, hogy a Disney nem bukhat rajta. Ha ehhez hozzátesszük az Ant-Man című Marvel-képregényfimet, a Hamupipőke és a Dzsungel könyve élőszereplős verzióit, a Tomorrowland című George Clooney-filmet és a betervezett két Pixar-animációs filmet, csak nagyon bátrak mernek arra tenni, hogy az év végén nem a Disney keresi majd a legtöbb pénzt világszerte.

Lesznek persze nagy filmek még, jön a Mad Max-reboot, a Jupiter felemelkedése, a Kingsman, A szürke ötven árnyalata, A kívülálló és az Éhezők viadalának folytatásai, a Chappie című sci-fi, a Halálos iramban 7, a Jurassic World, a Ted 2, a Terminator 5, a Fantasztikus négyes-reboot és a Mission Impossible 5. Nagyon konzervatív becslések szerint az észak-amerikai bevételek a 11 milliárd dollárt is meg fogják haladni, megint lesz minek örülni Hollywoodban.