Brad Pitt a lelkét is kijátssza az űr-apakomplexusát kezelve

vlcsnap-2019-09-16-16h14m25s159
2019.09.18. 18:01

Lényegében az Apokalipszis most, csak épp az űrben – mondhatnánk egy kis egyszerűsítéssel James Gray sci-fijére, az Ad Astra – Út a csillagokba című filmre, és minél tovább ízlelgetjük a furcsa kombinációt, annál érdekesebbnek tűnik. Nagy szerencse, hogy a végeredmény fel tud nőni ehhez az elváráshoz, még úgy is, hogy valójában a sci-fi inkább csak egy erős körítés, egy egyfajta közvetítő jármű, amin keresztül eljut hozzánk a Terrence Malick filmjeire jellemző belső monológgal erősített űrhajós családi drámája.

A film története önmagában nem valami nagy dobás, az ereje inkább a részletek kibontásában, illetve Pitt játékában van. Adott egy űrhajós, Roy McBride őrnagy (Brad Pitt), aki az Egyesült Államok űr-haderejének egyik kiváló katonája a közeli jövőben. McBride büszke is arra, hogy hidegvérének, racionális hozzáállásának köszönhetően szinte tökéletes a feladatra, és hogy a pulzusa még akkor sem ment 80 fölé, amikor a sztratoszféra határáról zuhant le egy óriási űrantennáról.

McBride zuhanását egy rejtélyes sugárkitörések miatti meghibásodás okozta, a hadsereg szerint pedig az emberi életre is veszélyes sugárzás hátterében McBride halottnak hitt apja, a Neptunusz mellett 16 éve eltűnt Clifford McBride (Tommy Lee Jones), illetve a földönkívüli életet célzó kutatása áll. Roy McBride így nem csak kvalitásai, hanem vérrokonsága miatt is kifejezetten alkalmas arra, hogy rajta keresztül kapcsolatba lépjenek az elszabadult felfedezővel, ám a vállalt küldetés végül legalább annyira vezet az űr, mint saját lelke mélyére.

Éppen ezért a film tulajdonképpen egy szinte egyszereplős dráma, amiben nagyjából mindenki csak alkalmi útitárs Pitt mellett a végcél felé vezető úton. A legfájóbb ezek közül a szinte meg sem szólaló Liv Tyler mint Pitt filmbeli felesége, akit kár volt erre elpazarolni azért. Sokkal több játékpercet Donald Sutherland vagy épp Ruth Negga sem kap, de amit rajtuk elvesztünk, azt visszanyerjük Pitt, vagyis Roy McBride saját lelkét boncolgató narrálásával – amit néha a feljebbvalók felé kötelezően leadott pszichikai állapotjelentés bőrébe bújtatnak.

A film igazi ereje ebben, vagyis McBride inkább lelki, mint fizikai utazásában, illetve Pitt játékában van. McBride apja a karriernek szentelte életét, szemrebbenés nélkül hagyta ott feleségét és fiát a Földön, és Roy is hasonlóképp tesz, amikor minden érzelmet nélkülözve fókuszál az éppen aktuális feladatára, pokollá téve az idők során eltávolodott felesége életét.

A főszereplőn keresztül persze nagyobb képet is kapunk: McBride-dal együtt elmélkedhetünk az emberiség világegyetemben elfoglalt helyén. A film szerint két eshetőség van: vagy létezik rajtunk kívül is intelligens élet, és az emberiség csak egy múlandó, lassan a kihalás szélére kerülő apró pont a mindenségben, vagy csak és kizárólag mi vagyunk, és így a világon minden rólunk szól és minden rajtunk múlik. Jobban belegondolva, mindkét eshetőség elég ijesztő, főleg a nem túl távoli jövőben felvázolt globális válság láttán – így kissé ébresztőként is értelmezhető a film, ami a jövőhöz való viszonyunk és saját prioritásaink újragondolását kéri a nézőtől.

Kapcsolódó
A dzsungel nem vakáció, hanem rohadó bőr és éhség

A dzsungel nem vakáció, hanem rohadó bőr és éhség

A The Lost City Of Z igaz történet egy brit felfedezőről, aki addig keresett egy titokzatos rejtett várost az őserdőben, hogy a saját élete ment rá. Kritika.

Ebben az értelemben egyébként az Ad Astra nincs messze a rendező Gray legutóbbi filmjének, a Z – Az elveszett város alapgondolatától, amiben az emberi lélek egyik mozgatóját, a felfedezési vágyat ütközteti az ezzel járó magánnyal és személyes áldozatokkal.

A hasonlóságok kapcsán érdemes kitérni Damien Chazelle Első emberére is – abban egy nagyon emberi Neil Armstrongot látunk, aki a halál elől menekülve a gyászt használja építőkockának, hogy a Holdig jusson, és ott végre békére leljen. Az Ad Astrában a kitalált hős ezt az utat folytatja James Gray vezetésével, csak a gyász, a halál helyét a gyávaság veszi át, a béke pedig nem más, mint az önmagunk elől való rejtőzködés – legalábbis leginkább ezért vágynak a csillagok közé a film férfialakjai.

Kapcsolódó
Tudjuk, mi lesz a vége, de így is visszatartjuk a levegőt

Tudjuk, mi lesz a vége, de így is visszatartjuk a levegőt

Egy recsegő konzervdobozban mentek el először emberek a Holdra. Az első ember szinte hibátlan film arról, hogyan tett meg egy komplett civilizáció egy drága, de hatalmas lépést.

A központba állított McBride története azzal emelkedik ki ezek közül, hogy minél messzebb távolodik a Földtől, annál közelebb kerül az “otthonhoz”, az évekkel korábban elvesztett, akkor is diszfunckionális családhoz. Nem véletlen, hogy az egész utazást az indítja, hogy kiderül, a több kilométer magasból őt letaszító sugárzás eredete nem más, mint az apja. Pitt itt hoz hatalmasat – az érzelmeit elfojtó, szintes gépies működésű katonától kezdve a megtört, apjáért küzdő és apjára vágyó fiúig a spektrum minden árnyalatát meggyőzően mutatja be, miközben minden erővel próbálja elkerülni, hogy ugyanaz váljon belőle, mint apjából lett.

Ad Astra - Út a csillagokba

Ad Astra

Index: 8/10

Imdb: 7,7

Metacritic: 81/100

És ha már Pitt játéka – ez az alakítás annyira meggyőző, hogy az amúgy az űrtechnikát tekintve a hiperrealizmusra törekvő Gray hajlandó volt szembemenni a tudománnyal, hogy ne kelljen speciális effekttel belenyúlnia Pitt színészi teljesítményébe. A kérdéses jelenetben Pitt épp sírva fakad az űrben, egy könnycsepp pedig (elég látványos módon) végigcsorog az arcán, holott a folyadék nem így viselkedik a súlytalanságban, Graynek viszont annyira tetszett az összhatás, hogy inkább így hagyta a végső vágásban. Nem csoda, Pitt maga is azt mondta, hogy óriási kihívást jelentett neki, hogy gyengeséget mutasson a filmben, miközben ez a kor épp arra nevel mindenkit, hogy ezt elfedjék.

Pitt színészi teljesítménye mellett óriási előnye a filmnek a lenyűgözően szép látvány. Gray nem először dolgozik együtt az operatőr Hoyte Van Hoytemával, aki az Apollo 11 és 17 közötti Kodak-felvételeket használt inspirációnak, hogy az álom és a valóság közötti félúton helyezze el a film képi világát. Külön kiemelnénk a Neptunuszt és a kettős gyűrűit, de világ első holdbéli autósüldözése is említést érdemel.

Mindezzel együtt az Ad Astra az az űr-Odüsszeia, ami a Solaris óta leginkább fordul csodálattal, tűnődéssel és kíváncsi optimizmussal a világűr felé, és talán az egyik legjobb is. Két órába sűrítve a feszített tempója miatt elsőre azért nehéz egyben lenyelni, de tudjuk, hogy a csillagokba rögös út vezet.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
Tilda Swinton bojkott helyett inkább beszédet mondott a Berlini Filmfesztiválon

Tilda Swinton bojkott helyett inkább beszédet mondott a Berlini Filmfesztiválon

Fontosnak tartotta a részvételt.

február 14., 20:17

  • Kultúr
Az új Amerika Kapitány már majdnem olyan, mint egy film

Az új Amerika Kapitány már majdnem olyan, mint egy film

Igazi mélyrepülés a Szép új világ.

február 15., 06:06

  • Kultúr
Egy rakás nagybácsi beszervezésével tönkre lehet tenni a Valentin-napot

Egy rakás nagybácsi beszervezésével tönkre lehet tenni a Valentin-napot

Indiában nem viccelnek a boldogsággal.

február 14., 17:50

  • Címlapon
Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Böszörményi-Nagy Gergely: Kétlem, hogy a MOME hallgatóinak többsége ne akarná a megújulást

Exkluzív interjút adott az Indexnek az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumi elnöke a kialakult helyzetről.

2 órája

  • Kultúr
Kiderült, hol játszódik majd a True Detective következő évada

Kiderült, hol játszódik majd a True Detective következő évada

A megosztó, de egyértelműen sikeres Night County után új államba költözik a sorozat.

február 14., 19:03

  • Kultúr
Királyi családok és New York divatházai is rajongtak a magyarok stílusáért

Királyi családok és New York divatházai is rajongtak a magyarok stílusáért

A több száz éves mintákért, amiket itthon mindenki ismer.

február 14., 20:11

  • Kultúr
Hatalmas csalódás az Oscar-díjas rendező új filmje

Hatalmas csalódás az Oscar-díjas rendező új filmje

Minden adott volt a sikerhez.

február 14., 18:43

  • Címlapon
Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

Akár 300 ezres bírságot kockáztat, aki nem végzi el a NAV adategyeztetését

A hivatal átláthatóságot vár a döntéstől.

2 órája

  • Kultúr
Érkezik A hatalom gyűrűi harmadik évada

Érkezik A hatalom gyűrűi harmadik évada

Hamarosan a forgatások is elkezdődnek.

február 14., 18:41

  • Kultúr
Visszautasították a színházigazgatók a sajtóban megjelent valótlan állításokat

Visszautasították a színházigazgatók a sajtóban megjelent valótlan állításokat

Tizenheten írták alá a levelet.

február 14., 11:42

  • Kultúr
Lars von Trier gondozóintézetbe került

Lars von Trier gondozóintézetbe került

Parkinson-kórja miatt már mások gondoskodnak róla.

február 13., 13:43

  • Címlapon
Donald Trump: Jobb, ha Zelenszkij gyorsan lép, különben nem marad országa

Donald Trump: Jobb, ha Zelenszkij gyorsan lép, különben nem marad országa

Az amerikai elnök keményen nekiment az ukrán elnöknek, aki szerinte egy diktátor.

tegnap, 17:20

  • Címlapon
Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat

Kiss Noémi: A mérges keletnémet gondolat

A legtöbb német a mai napig összekeveri Budapestet Bukaresttel, nem tudja, melyik földrészen fekszik Ukrajna vagy Moldova.

12 perce

  • Címlapon
J. D. Vance: Zelenszkij megbánja, hogy nyilvánosan kritizálja Donald Trumpot

J. D. Vance: Zelenszkij megbánja, hogy nyilvánosan kritizálja Donald Trumpot

Az amerikai alelnök sem kímélte az ukrán elnököt.

2 órája

  • Kultúr
Újabb színházi társulat húzta le a rolót

Újabb színházi társulat húzta le a rolót

Tizennégy év után szűnik meg.

február 14., 14:23

  • Címlapon
Fuldoklik a magyar klubélet, és nem látszik a megoldás

Fuldoklik a magyar klubélet, és nem látszik a megoldás

Anyagi segítség nincs, helyette extra kiadásokat várnak el tőlük.

2 órája

  • Kultúr
Ilyen, amikor csoda történik a 41-es villamoson

Ilyen, amikor csoda történik a 41-es villamoson

Egy világirodalmi klasszikus és Jancsó Júlia kellett hozzá.

február 15., 12:21

  • Kultúr
Megvett egy medvét, hogy megmentse az anyját

Megvett egy medvét, hogy megmentse az anyját

Bulmár végül a Tandori család tagja lett.

február 13., 18:33

  • Kultúr
Befutottak az első reakciók az Amerika Kapitány legújabb részéről

Befutottak az első reakciók az Amerika Kapitány legújabb részéről

Február 13-tól már Magyarországon is látható a Marvel-film.

február 13., 20:26

  • Címlapon
Szoboszlai hőssé magasztosult volna, ha nem passzol önzetlenül Núneznek...

Szoboszlai hőssé magasztosult volna, ha nem passzol önzetlenül Núneznek...

Sajnos benne volt a Villa egyenlítő góljában.

3 órája

  • Kultúr
Lefejezett férfitest botránkoztatta meg az embereket

Lefejezett férfitest botránkoztatta meg az embereket

Többen kiakadtak a jeleneten.

február 14., 05:56

  • Címlapon
Visszatér a képernyőre Sárközi Ákos

Visszatér a képernyőre Sárközi Ákos

Újra főzőműsorban fog szerepelni.

3 órája

  • Kultúr
Megkezdődött Salman Rushdie támadójának pere

Megkezdődött Salman Rushdie támadójának pere

Az író a jobb szeme világát is elvesztette a támadásban.

február 13., 16:16

  • Kultúr
A kartellfőnök elhagyta a feleségét, aztán ő lett másvalaki asszonya

A kartellfőnök elhagyta a feleségét, aztán ő lett másvalaki asszonya

Az Oscar-esélyes Emilia Pérez élvezetes, de közben borzalmas.

február 13., 18:33

  • Kultúr
Johnny Depp választotta ki egy szerepre a népszerű magyar színésznőt

Johnny Depp választotta ki egy szerepre a népszerű magyar színésznőt

Csoma Judit a sors ajándékának tekinti, hogy ő kapta a Modi egyik szerepét.

február 13., 19:15

  • Kultúr
Őslény körút 16.

Őslény körút 16.

február 14., 17:32

  • Kultúr
Textúra

Textúra

február 13., 14:08