Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAnnyira felkavaró lett ez az új horrorfilm, hogy a magyar mozik nem merték bemutatni
További Cinematrix cikkek
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
Bár idén jó néhány kiemelkedő horrorfilmet bemutattak a hazai mozik (Nem, Fekete telefon, Mosolyogj), némiképp csalódottak vagyunk, mert olyan, jóindulattal is maximum közepesnek nevezhető alkotások teret kaptak a vásznon, mint a Tűzgyújtó, A meghívás, de ide sorolnánk még A kaptár – Raccoon City visszavár című filmet is.
Mit csalódottak? Inkább dühösek, hiszen az A24 remek slashere, az X el sem jutott hozzánk, de ugyanígy járt, és nem kapta meg az esélyt a bizonyításra jelen cikkünk tárgya, a Barbár (Barbarian) sem.
A Barbár az Egyesült Államokban szeptember 9-én mutatkozott be, és amellett, hogy a kritikusok letették a hajukat tőle – többek között az év legvadabb horrorfilmjének nevezték, még a pénztáraknál is sikeres lett, hiszen mindössze 4 millió dolláros büdzséje ellenében 41 millió dollárt kaszált világszerte. Nálunk majd október 26-án, szerdán válik elérhetővé a Barbár a Disney+-on, mi azonban már most megnéztük, és jelentjük,
ehhez a filmhez tényleg nagyon erős idegrendszer szükséges. Mi szóltunk!
A történet Tess Marshallról (Georgina Campbell) szól, aki Detroitba érkezik állásinterjúra. A fiatal nő ki is bérel online egy házat pár napra. A hely, ahova hősnőnk megérkezik egy igen ótvar környéken van, a szomszédság láthatóan régen lelécelt már onnan. Tesst ráadásul egy elég kellemetlen meglepetés is várja, már azon kívül, hogy láthatóan a pokol hetedik bugyrába érkezett meg. Mégpedig az, hogy a kecó, amit kivett, már foglalt. Egy Keith nevű (Bill Skarsgard alakításában) ürge nyit neki ajtót, aki először nagyokat csodálkozik, ám kisvártatva felajánlja, aludjon ott a lány, amíg nem talál magának egy hotelszobát a környéken.
A leírtak alapján egyértelmű lehet, hogy hova fut ki ez az egész: majd Keithről biztos lehull az álca, hogy igazából egy mániákus, aki fogságába ejti Tesst és elindul a nő tényleges pokoljárása. Nem így lesz? Nem. A Barbár abból a szempontból egy különleges horrorfilm, hogy teljesen kiszámíthatatlan. Olyannyira, hogy amint kiderül, nem is biztos, hogy azok a főszereplők a Barbárban, akiket annak vélünk. Többet nem lőnénk le a sztoriról, egy olyan filmről van itt szó, amelyet úgy a legjobb elindítani, hogy a lehető legkevesebbet tudja az ember róla.
És akkor egy igazán ütős, felkavaró érzelmi hullámvasútban lesz mindenkinek része a képernyő előtt ülve. A Barbárban a hanghatások zseniálisak, többször is kirázott minket tőlük a hideg, néha a Lostot juttatták eszünkbe a suttogások, sikolyok. Nem csak ebből a szempontból lett technikailag jól összerakva a film, néha a meglepő kameraállások is azt sugallták, hogy most jön a jumpscare. Jól átverve bennünket természetesen.
Sok horrorfilmmel az a bajunk, hogy érdekes alapötletre építenek, de a végére kifulladnak. A Barbárral közel sem ez a helyzet. A lassú, néha még a filmbe finom humort is belecsempésző építkezést követően a finálé a legütősebb, a legbetegebb, és oda már nemcsak erős idegzet, hanem gyomor is szükséges. Nem csoda, hogy a tengerentúlon arról számoltak be az újságok, hogy bőven akadtak mozinézők, akik egyszerűen nem bírták a látottakat, és inkább még a végefőcím előtt kimentek a vetítésről.
A Barbár meglepően bátor horrorfilm, ami az öldöklés, vérfröcsögés és hátborzongatás mellett erősen moralizál is. Felteszi a kérdést, hogy vajon tényleg az-e a szörnyeteg, aki külsőleg annak tűnik?
A befejezés minket nem csak azzal lepett meg, hogy mennyire szomorú és brutális lett. Nem számítottunk rá, hogy a végét így nyitva hagyják, könnyen észrevehető, hogy valószínűleg benne van a pakliban, hogy az első részt folytassák, esetleg a Barbár világát spinoffokkal bővítsék. Nekünk tetszene a dolog, mert ez tényleg nem egy tucathorror.
9/10
A Barbár (Barbarian) október 26-tól lesz elérhető a Disney+-on.
Rovataink a Facebookon