Kárpótolják az újság nélkül maradt előfizetőket

2007.01.08. 18:37
Árkompenzációt kapnak azok, akik az elmúlt napokban nem kapták meg az újságjukat, miután a MédiaLog Zrt. vette át a lapterjesztést a Magyar Postától, és zavar támadt a rendszerben. Bár hétévégre ígérték a hiba orvoslását, hétfőn még mindig sokan nem jutottak hozzá előfizetett lapjukhoz. A cég a hét végére ígér javulást.

A Médialog Fiege Zrt. az előfizetők által elszenvedett kellemetlenségeket kárpótolva árkompenzációt ad valamennyi érintettnek, mondta el Lengyel László, a társaság igazgatóságának elnöke az MTI érdeklődésére hétfőn. Hozzátette: az árkompenzáció részleteit az előfizetői igények figyelembevételével, a kiadókkal egyeztetve a napokban dolgozzák ki. A cél az, hogy a kedvezmény teljes körű, méltányos és arányos legyen.

8-10 ezren nem kapnak újságot

Lengyel László közölte: az informatikai szakemberek a hétvégén 16-18 ezer adatot tartalmazó javítást, frissítést végeztek el az előfizetői adatbázisban. Ezek legnagyobb része olyan név volt, amely nem szerepelt a listán. Ez véleménye szerint főként abból fakadt, hogy a Magyar Posta a múlt év december 20-ig lezárta az előfizetői díjak beszedését, a többéves gyakorlat szerint viszont az előfizetők egy része ezt követően, sokan január elején fizetik be a díjat, amit a terjesztő és a kiadók meg szoktak hitelezni. Hétfőtől kezdve az ebben érintettek is kapják előfizetett lapjukat.

"Jelenleg a rendelkezésünkre álló, részben a kiadóktól érkezett adatok szerint mintegy 8-10 ezer ügyfél nem kapja meg egyáltalán újságját, vagy csak késéssel jut a megrendelt laphoz. Közülük 90 százalék a 240 ezer "napilapos ügyfél" közül kerül ki, az összes előfizető száma 800 ezer. Ez a hibaarány 4,5-5 százalék" - mondta Lengyel László.

Napról napra egyre jobban

A panaszos hívások mintegy 60 százaléka a kiadókhoz, 40 százaléka a Médialog-hoz érkezik be. Mivel egy-egy előfizető többször is bejelenti a problémát, a beérkező hívások száma megközelítette a 30-40 ezret. Kiemelte, hogy a panaszosok fele-fele arányban oszlanak meg azok között, akik vagy nem szerepeltek az adatbázisban, illetve azok között, akik rajta vannak a listán, ám mégsem kapták meg a lapot. Ez esetben erről a Médialog értesíti a területi felügyelőket a hiba kijavítása érdekében.

Lengyel László elmondta, hogy a helyzet napról napra javul, és e hét végére szeretnék elérni az 1 százalékos hibahatárt, míg március végére az általuk kitűzött 0,2 százalékot. "A gondot részben az is okozhatja, hogy a Médialognak 400 új kézbesítőt kellett felvenni januárra, így jelenleg 1300 saját hírlapkihordóval rendelkezik. Bár az eredeti tervek szerint 1100 kézbesítőt vettek volna át a Postától, ebből csak 900 realizálódott" - közölte a cég elnöke. Elmondta még azt is, hogy a Fővárosban és környékén további 700 kihordó dolgozik alvállalkozóiknál, és ehhez jönnek még a szintén alvállalkozó Magyar Posta kézbesítői, akik országszerte az összes lapmennyiség 40 százalékát hordják ki.

Reklamációáradat

Rajos Éva, a 17 ezer előfizetővel rendelkező Népszavát kiadó Editorial Kft. ügyvezető igazgatója közölte: a múlt hét kedd óta a Népszavához olyan sok reklamáció érkezett, mint amennyi az azt megelőző két év alatt, és az első három napban több mint ezer panaszos telefont kaptak olyan előfizetőiktől, akik nem kapták meg a lapot. "Az elmúlt napokban a kiadó 5-6 kollégája szinte folyamatosan csak a reklamálók telefonjait kezelte" - mondta az ügyvezető.

Elmondta, hogy hétfőn annyival romlott a helyzet a múlt héthez viszonyítva, hogy olyanok sem kaptak újságot, akik kedd és péntek között igen. "A havi előfizetőink 60 százaléka készpénzes, január 22-ig kell a februári megrendeléseiket leadni és befizetni. Attól tartok, hogy a kialakult helyzet miatt jelentős számú előfizetőt veszíthetünk" - emelte ki Rajos Éva. Az ügyvezető igazgató aggodalmának adott hangot, hogy a Médialog új lapterjesztő társaság belépésével kialakult helyzettel súlyos károkat okoztak az amúgy is évről-évre szűkülő napilappiacnak.

Kövesdi László, a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. lapigazgatója közölte: tapasztalataik szerint hétfőn a helyzet nem javult péntekhez viszonyítva, és várják a Médialog magyarázatát, amely azt ígérte, hogy hétfőre már a normálisnak nevezhető hiba határon belülre tudják szorítani arányt. "Hétfőn sok közintézmény jelezte: még mindig nem kaptak Magyar Nemzetet, és más lapot sem, ezért van olyan hely, ahova a kiadó munkatársai juttatták el pótlólag a lapot" - mondta a lapigazgató.

Hiányos címzések

Szivi László, a Médialog alvállalkozójaként a lapkézbesítésben részt vevő Magyar Posta Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese az MTI érdeklődésére elmondta: a fővárosban a postafiókokhoz a posta juttatja el a lapokat, ám a Médialog által elvégzett címzések sokszor hiányosak, így a Posta nem tudja az illetékes postafiókhoz kiszállítani az újságokat. Szivi László példaként említette, hogy hétfőn Pécelre egyáltalán nem érkezett lap, ami ezres nagyságrendet tesz ki. De Székesfehérvár és Dombóvár környékén is késtek a hét első napján a Médialogtól érkező lapszállítmányok. "Ám hogy e problémákból az előfizetők mit érzékeltek, arról a Magyar Postának nincs információja, mivel a panaszok a Médialoghoz, illetve a kiadókhoz érkeznek be" - emelte ki a Magyar Posta Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese.

Bujáki Iván, a Ringier Kiadó Kft. terjesztési igazgatója az MTI-nek elmondta: a tapasztaltak alapján a múlt hét végéhez képest javult az előfizetői szolgáltatás. Azonban ez még mindig nem éri el a kiadó által a Médialogtól elvárt minőséget. A Ringier Kiadó a továbbiakban is mindenben segítségére van a terjesztő cégnek, hogy előfizetőink számára rövidtávon is érezhető legyen a javulás, tette hozzá.