Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMCsak nem ilyen hülyék!
Egészen furcsa helyzet állt elő a Volt Fesztivál nulladik napján: ugyanis úgy adták át a Petőfi Zenei Díjakat, hogy alig pár nappal előtte több tucat zeneipari szereplő (köztük a jelöltek, a díjazottak és maga a rendezvénynek helyszínt adó Volt Fesztivál is) nyílt levélben fejezte ki aggodalmait a közszolgálati rádió körüli átalakítások miatt. Az egészen bizarr, szinte skizofrén helyzet rányomta bélyegét a Volt keddi, nulladik napjára is.
A Petőfi Zenei Díj átadója előtt rengeteg helyről lehetett hallani, hogy érdemes élőben követni majd az eseményeket, mert több fellépő is valamilyen felszólalásra készül az MR2 Petőfi átalakítása miatti felhördülés miatt. Ehhez képest a bénítóan unalmas, két és fél órás gálán az ég világon semmi sem történt, a díjazottak átvették a díjakat, a jelöltek zenéltek, Harsányi Levente és Rátonyi Krisztina műsort vezetett, az élő közvetítésből úgy tűnhetett, hogy mindenki boldog. De mivel egy ilyen zenei eseményen általában ott szokott lenni az egész zenei szakma, ezért mi szépen végigkérdeztünk minden kezünk ügyébe kerülő zenészt, hogy mi a véleménye az egészről.
Már az nagyon sokatmondó volt, hogy megdöbbentően kevés zenész jelent meg csak úgy hivatalból. Pedig az ingyenpiás zenei díjátadókat alapból mindenki szeretni szokta, ehhez képest a fellépőkön és a díjazottakon kívül alig lehetett másokat látni, azok is főleg olyan zenészek voltak, akik a fesztiválon zenéltek. Ebbe az is közrejátszhat, hogy a Volt Fesztiválon debütált az új beléptetőrendszer, amelynek keretében mindenkinek beszkennelik a személyi igazolványát, ami jóval több időt vesz igénybe, mint egy sima karszalag-felcsatolás, így volt, aki két-három órát is sorban állt a tűző napon, mire sikerült bejutnia a helyszínre. A Volt Fesztivál a Facebook-oldalán azt írja, mára orvosolták a rendszer hibáit, és mostantól elvileg nem lesz gond a beléptetéssel, de mindenkit arra kérnek, hogy időben érkezzen meg.
A díjazottak
Az év koncertje: Ákos
Az év videoklipje: Wellhello és Halott Pénz: Emlékszem, Sopronban
Az év férfi előadója: Szabó Balázs
Az év együttese: Halott Pénz
Életműdíj: Bereményi Géza
Az év női előadója: Rúzsa Magdi
Az év DJ-je: Karányi
Az év felfedezettje: Fran Palermo és Freddie
Az év dala: Halott Pénz: Darabokra törted a szívem
A Petőfi TV élőben adta a nagybetűs Gálát, és szép számú közönség várta a show-t. Magáról a műsorról nem igazán lehet mit írni, az sokkal érdekesebb, hogy egyértelműen szakadék van a zenészgenerációk között, a legtöbben óvatosan fogalmaztak, és inkább kivárnak még, hogy a mostani átalakítás milyen színvonalváltozással jár. A helyszínen megjelent fiatal zenekarok tagjai jóval lazábban állnak a témához. Volt, aki szerint semmi gond nincs azzal, hogy a Petőfi több emberhez akar eljutni, és majd úgyis átveszi a helyüket egy másik rádió, de a legtöbben tényleg nem akarnak még állást foglalni, inkább megvárják mit hoz a következő pár hónap.
Csak nem ilyen hülyék!
– nagyjából így lehet összefoglalni a fiatalabb előadók általános véleményét.
Többen is megemlítették azt a szupertitkos találkozót, amit az Akváriumba szervezett le a Volt főszervezője, Lobenwein Norbert a Petőfi vezetőségével és zenei szakma egy részével, hogy valamiféle párbeszéd induljon el a két oldal között. Egymástól függetlenül többen is haszontalannak ítélték meg ezt a találkozót, ezért a valamivel tapasztaltabb zenészek jóval borúlátóbbnak tűntek.
Én már megszoktam, hogy a színházban például négyévente lecserélik a vezetőséget, ezért mindig azt mondom, hogy legyünk türelemmel
– meséli Puskás Peti és Dani, akik a Biebersszel szerepeltek sokszor a rádió rotációjában. Előbbi nemrég zsűritag lett az X-Faktor következő évadában, és ezzel kapcsolatban egészen érdekes meglátása van a korábbi Petőfi Rádió hatásáról.
Nagyon jó, akár fesztiválon is működő zenekarok jelentkeztek az idei X-Faktorba, és sok 15-16 éves előadón már lehet érezni, hogy a korábbi Petőfi Rádióban játszott zenéken nőttek fel.
Szerinte igenis volt hatása a rádiónak arra, hogy most már rendes zenekarral jönnek a jelentkezők egy tehetségkutatóba is, és már nem Kis Grófót akar énekelni mindenki. Azzal kapcsolatban, hogy anno név nélkül is összejött nekik (eleinte direkt titkolták, hogy a Biebers mögött a „megasztáros” Puskás áll), most meg kertévés arcként könnyebb bekerülni a Petőfi Rádióba, a két Puskás felhozta azt az egészen groteszk megállapítást, hogy
most a mainstream lesz az új mainstream.
A Fran Palermo valamilyen rejtélyes oknál fogva párban nyerte meg az év felfedezettje díjat az MTVA eurovíziós kedvencével, Freddie-vel. Nyilván örülnek a díjnak, de szerintük már egy pár éve megvolt az a törés a rádió zenei rotációjában, ami után már nem lehetett úgy kezelni, mint korábban. Náluk jóval keményebb szavakat használt Szabó Benedek, aki kereken megmondta, hogy
a Petőfi Rádió eddig is szar volt, és most is szar.
Ők is ugyanazt vallják, mint sok fiatal magyar együttes, hogy továbbra is az online felületek és a Youtube segíthet eljuttatni a zenéjüket sok emberhez, nem pedig a rádió. „Szerintem a mai tinédzsereknek már rég nem a Petőfi Rádió határozza meg a zenei ízlését és ez így is van jól. Most már vannak olyan okosak a magyar emberek, hogy megismerik maguktól az új zenéket a neten.”
2007-ben még gimnazista voltam Kecskeméten, és állatira élveztem, hogy a 15 éves csajomat kocsival hurcoltam mindenhova, miközben a rádióból szólt a Bëlga.
– utal vissza Petőfi nagy átalakításának évére Czeglédi Szabolcs a Run Over Dogsból, majd ő is azt a Facebook-posztot idézte, amit sokan kedd este: a Stenk dalversenyét is megnyerő Dope Calypso frontembere szerint ugyanis semmit sem kell megköszönni a Petőfi Rádiónak, sőt, „a magyar populáris zene elbaszóját” látja a közszolgálati rádióban, mint azt írta a posztjában:
Czeglédi is arról beszélt, hogy a Petőfi már jóval régebb óta csökkentette a színvonalat, mégis mindenki a kezdeti időszakot hozza fel. Viszont nagyjából ő volt az ötödik zenész, aki megemlítette, hogy a Petőfi Zenei Díjat megelőző héten annyiszor játszották őket, mint az elmúlt években összesen. Sokan a megemelkedett koncertrejárási kedvet is a Petőfi Rádióhoz kötik, de ehhez az énekes-gitáros szerint pont, hogy semmi köze a rádiónak.
Idefelé pont hallgattuk a Petőfi Rádiót, és nem tudom annál jobb szavakkal jellemezni az ott lejátszott zenéket, mint para és hitvány.
Eddig azért főleg popzenei periférián mozgó előadókkal beszéltünk, de a díjátadó után Fluort is megkérdeztük az egészről. Fluor volt az egyetlen, aki legalább egy félmondattal utalt arra a színpadon, hogy amúgy tökre nem oké a helyzet, igaz, csak annyit mondott, amikor átvették az év videoklipjének járó díjat, hogy „meglátjuk, hogy lesz ezek után”.
Nyilván van egy dühös tömeg, ami letagadhatatlan. Kicsit meg is lepett, hogy végül egy hang se volt ezzel kapcsolatban a színpadon
– meséli Fluor, akinek saját rádióműsora is volt korábban a Petőfin. „Annak idején ezért is lett Fluor Tomiból Wellhello, mert nagyon szerettem volna bekerülni a Petőfi Rádióba és fellépni azokon a fesztiválokon, amikhez az adót kötik. Azóta nagyon jóba lettem mindenkivel, imádtam a műsorokat, mint Buda Marcit és a Talpra, magyar!-t, és azt is, hogy mondjuk este nyolckor meghallgathatok egy beszélgetést Grecsó Krisztiánnal.”
Fluor szerint abszolút érzékelhető a változás, a jelenlegi struktúrában például nem lehetne olyan műsora, mint korábban, ahol ő választja ki a zenéket, a vendégeket és rendes beszélgetéseket csinálhat. „Azért az majd nagyon érdekel, hogy a mostani rendszer miatt bekerülő előadók, akiknek neve van, de nem igazán mozgatják meg az ilyen típusú közönséget, akkor majd mit fognak csinálni a fesztiválokon? Fellépnek a Punnany után?”
A zenei szakma kihátráló levelét sok olyan ember is aláírta, akik valamilyen szinten eddig haszonélvezői voltak a Petőfi Rádiónak és azon keresztül az MTVA támogatásának, mint akár a Volt Fesztivál vagy mondjuk a Wellhello. Ezért némileg jogosan merülhet fel, hogy mennyire hiteles így az üzenet. „Csak a mi hangunktól lehet valamilyen változást elérni, és pont azért éreztük mi is, hogy helye van az aláírásunknak, mert ez a szívügyünk.” Már ha játssza, mert Fluornál azért volt olyan, hogy politikai és közéleti történések miatt egy időre kivették a rotációból. „Majd meglátjuk, mi lesz, de azt hiszem, ez az átalakulás, ami most történik, még nem ért véget.”
Hajnali 2-3 felé már alig pár tucat ember lézengett a punnanys Felcser Máté és Marsalkó Halott Pénz Dávid DJ-szettjén. Valahogy érezhető volt, hogy senki sem tudta igazán magáénak érezni a rendezvényt, hiába tették magukat oda a szervezők. Feltűnően nem akart senki sem azonosulni a jelenlegi történésekkel, ezért is volt olyan feltűnően kevés zenész a VIP-részben, ahol ennyi ember akkor is van, ha csak egy szimpla Parov Stelar-koncert van csütörtökön. A Petőfi Zenei Díj a Fonogram szintjét tudta megugrani, ami így leírva nem igazán hangzik dicséretnek.
Rovataink a Facebookon