Életed ritmusa a többiek halála

DROTI20120822005
2016.05.30. 15:31
  • 2007-ben átalakították a rádiós piacon csak sokadik szereplőnek számító Petőfi Rádiót, hogy egyszerre nyissanak a fiatalok felé, és versenyképessé tegyék. Az MR2 Petőfi nagy húzása az volt, hogy beemelték a lakossági rádiófogyasztásba az itthon csak alternatívként definiált magyar zenéket (Kispál, Quimby).
  • A Petőfi  Rádió a 2000-es évek második felére az ország egyik legnépszerűbb rádiójává vált, amit pártállástól függetlenül kedveltek az emberek. Ráadásul a kereskedelmi médiában ignorált magyar előadók mellett új zenekarok is feltűntek, amelyek máig a korai petőfis játszásoknak köszönhetik a kezdeti sikereiket.
  • A 2010-es kormányváltás után szép lassan elkezdett átalakulni a rádió. Felhígult a zenei rotáció, és  a 2012-ben elfogadott országgyűlési határozatnak köszönhetően az angolul éneklő magyar előadóknak sokkal nehezebb lett bejutni a rádióba.
  • MTVA nagy átalakítási projektjének része volt, hogy a fiatalok és a már kevésbé fiatalok körében is népszerű MR2 Petőfi márkát kibővítve tévécsatornát indítanak az M2 esti műsorsávjában. Az állam saját zenei és ifjúsági tévécsatornájáról azonban hamar kiderült, nehéz úgy szakmailag hiteles műsort csinálni, hogy a pályakezdő riporterek felkészületlenek, így az adó már-már mérhetetlenül alacsony nézettséget produkált.
  • Simicska Lajos gecizése után egy-egy orbánista hírszerkesztő otthagyta a Class és a Music FM-et. Pető Zoltán főszerkesztő lett a Petőfinél, Mezei Zsolt pedig a hírhamisító Papp Dániel helyetteseként került többek között a Petőfi Rádiónál is fontos pozícióba. Hamarosan egyre több kormánypárti hírblokk tűnt fel a rádióban, és még nagyobb hangsúlyt kaptak az állami hirdetések.
  • A Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Class FM lejáró frekvenciáját már mindenki kész tényként kezelte, aminek köszönhetően megkezdődtek a pletykák, hogy még nagyobb átalakítások lesznek a Petőfin. A Class FM 2,8 milliós hallgatottságából csípne le az állam az adó megszűnésével, ehhez azonban még kereskedelmibbé kell tenni a kínálatot. Elkezdődött a közmédiában dolgozók által csak finomhangolásnak nevezett folyamat, aminek részeként az MR2 Petőfi zenei játszásban igyekezett megfelelni a Class FM által képviselt rendszernek.
  • Hivatalosan is bejelentik a Petőfi Rádió átalakítását, ami új szlogent is kap – Nagyon zene helyett Életed ritmusára váltottak. Távozott a rádiótól Juhász Bálint, illetve a 2007-es átalakítás óta a rádió egyik legfontosabb szerkesztője, Horváth Gergely, de Buda Márton sem vezetheti már a reggeli műsort.

A Petőfi átalakítása azért is érdekes, mert Simicska az utolsó pillanatban még megpróbált borsot törni a Fidesz orra alá. Annak az amerikai cégnek adta el a Class FM-et, amelyik a Sláger Rádió körüli mizéria miatt egyébként sem gondolhat túl jó szívvel a magyar kormányra. Ráadásul a vevők tisztában voltak a frekvencia körüli gondokkal, vagyis minden bizonnyal tudják, hogy nem okoz majd problémát a műsorsugárzás meghosszabbítása. Így viszont az MR2 Petőfi átalakításának vezérelve kerül veszélybe, hiszen lehet bármennyire is kereskedelmi az új Petőfi zenei rotációja, az erős törzsközönséggel és Sebestyén Balázsék Morning Show-jával rendelkező Class FM ellen esélye sincs a 7-800 ezres hallgatottságú Petőfinek. Pedig kellene a Fidesznek egy erős állami rádió, mert a betelepítési kvóta elleni kampányhoz, majd a 2018-as választásokhoz egy olyan Petőfi Rádió kevés lesz, ami a konkurencia hallgatottságának csupán negyedét hozza.

A rádión belül arról beszélnek, hogy az utóbbi időben mindennél erősebbé vált a kézi vezérlés, és a riporterek és szerkesztők már nem is tudják pontosan, hogy ki szól le nekik fentről, a zenei szerkesztésben teljesen járatlan Pető Zoltán vagy a szintén más vonalról érkező Mezei Zsolt, netán maga a hírhamisító Papp Dániel. A kommunikáció a rádión belül az MTVA nagy tévés átalakításának idejére emlékeztet sok mindenkit, amikor az m1 csatornából hírcsatornává alakultak, emlékezetes bakikkal.  A dolgozók akkor is és most is hetek óta tudták, hogy történni fog valami, tömeges elbocsátásokról beszéltek, a régebbiek konkrétan rettegtek. Több belső forrásunk is arról beszélt, hogy kénytelen a sajtót figyelni, mert a főnökeik semmit nem mondanak a saját sorsukról. Sokan például csütörtökön tudták meg, miután több helyen is megírták, hogy pénteken mindenkinek 10 perces rapportra kell menni a főnökséghez.

Aztán pénteken kiderült, hogy távozik Juhász Bálint és a rádió 2007-es átalakítása óta fontos feladatkört ellátó, de az orbánista hírszerkesztők óta partvonalra tolt Horváth Gergely is. Buda Márton reggeli műsorát Harsányi Levente és Peller Mariann kapta, de arról is beszélnek, hogy Budát már úgy engedték el szabadságra, hogy talán vissza sem kell jönnie. A kommunikációs katasztrófáról sokat elárul az a belsős pletyka is, hogy a főszerkesztő bejelentette, szabadságra megy, miközben valójában csapatépítő tréningen vesz részt az új munkatársakkal. Az új arcok jellemzően fiatalok, pályakezdők és regionális rádióktól érkeznek, mint például a KaposMost. Ezeket az információkat azonban az utolsó pillanatban sem közölték a dolgozókkal, és az is sokat elmond, hogy állítólag Harsányi saját maga hívta fel Budát, hogy majd ne lepődjön meg, ha hamarosan átveszi a helyét a reggeli sávban. Az mindenesetre árulkodik a finomhangolásról, hogy egy alapvetően kereskedelmi tévés arcot hoznak a közszolgálati rádióba, Peller Mariann és Harsányi Levente a Rádió1-en csináltak már reggeli műsort Kukori címen. 

Ugyan a Petőfinél igyekeznek tagadni mindent, de azt elmondta nekünk korábban Pető Zoltán főszerkesztő, hogy

a jövőben egy jól behatárolható irány mentén válogatják össze a magyar zenei rotációt

mert tisztában vannak azzal a kritikával, hogy a Petőfi nem játszik elég új, friss magyar zenét. A Music Hungary zenei konferencián összegyűlt iparági szereplők azonban arra figyelmeztettek több beszélgetés alkalmával is, hogy az új irányvonal egyik kulcsszava a vidámság lesz, vagyis főleg pozitív, életigenlő zenéket kívánnak játszani. Egyelőre nehéz megmondani, hogy ez pontosan mit jelent, de azt például már tudni lehet, hogy Péterfy Bori új lemezének egyik száma azért nem fért bele a rotációba, mert nem egyezik a közszolgálati rádió egységes nőképével, bármi is legyen az. Péterfy Bori egyébként egyike azoknak az előadóknak, akinek zenei karrierjében óriási szerepet játszott a megújuló Petőfi Rádió, és akinek a számai éveken át kirobbanthatatlanok voltak.

Dér Heni, Kállay-Saunders András, Caramel, Király Viktor, Horányi Juli, Oláh Gergő, Freddie vagy Rúzsa Magdi – egy átlagos játszási nap a Petőfi Rádióban, ami voltaképpen előrevetíti azt – A Dalban már látványos – trendet, miszerint az új Petőfin sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak a bulvármédiában aktív, kereskedelmi tévékben nevelt előadók. Ráadásul olyanra is volt példa, hogy Ákos nőkkel kapcsolatos megjegyzése után kialakult balhéba szándékosan belekevert Fluor Tomi zenéit egy időre jegelték a rádión, mert ez az utasítás érkezett fentről. Pető és Mezei zenei hozzáértését egyébként jól jellemzi az idei Nagyszínpad nevű versenyben betöltött zsűriszerepük is, ahol szinte minden osztályzattal szembementek a többi szakmai véleménnyel, kizárólag az MTVA és Petőfi Rádió előadóit pontozták fel, és még a verseny ideje alatt sem adtak szinte semmi rádióidőt a többi indulónak. Árulkodó adat, hogy

a Volt és az MTVA közös zenei versenyét megnyerő Bohemian Betyars mindössze hétszer volt hallható a Petőfi Rádióban, mielőtt meglett volna a döntősök végső névsora.

Már a magyar zenei szakma is aggódva figyeli a Petőfi Rádió körüli történéseket, hiszen a rádió komoly szerepet játszott a hazai könnyűzene megerősödésében, legyen szó fesztiválokról, újonnan berobbant együttesekről vagy a Budapest Parkban 10 ezres tömeget megmozgató magyar előadókról. A legnagyobb magyar zenei konferenciának számító Music Hungaryn ezért is volt gyanús, hogy sem az MTVA, sem a Petőfi Rádió nem képviseltette magát a helyszínen, egyedül a moderátornak hívott Horváth Gergely volt jelen, akit hiába támadtak le folyamatosan, valószínűleg épp azzal volt elfoglalva, hogy a háttérben már készítik elő a távozását. Valószínűleg az MTVA-nál is tartanak a közönség reakciójától, mert az Indexszel hagyományosan ellenséges közmédia sajtóosztálya nemrég már azt is felajánlotta nekünk, hogy exkluzívan elmondanak mindent a rádió átalakításáról, vagyis nálunk jelenne meg először a közérdeklődés szempontjából meglehetősen fontos bejelentés. Természetesen etikai okokból nem éltünk ezzel a lehetőséggel, valószínűleg ezért is jelenhetett meg először az Origón, hogy mi lesz az új szlogen, hogy kik váltják Buda Mártont, és hogy a republicos Boros Csaba kapja az esti műsorsávot.

Sajnos csak kevesen láthatták a helyszínen, de a Music Hungaryn tapasztalt hangulat tökéletesen leírja a hazai zeneipar hozzáállását az átalakításhoz. Lobenwein Norbert fesztiválszervező, Tóth Gergő (Blind Myself, Wellhello), Puskás Peti (X-Faktor, Biebers) és Németh Róbert (Heaven Street Seven, HVG, a Petőfi Rádió korábbi munkatársa) a hivatalos leírás szerint arról beszélgetett volna, hogy miként lehet ma egy magyar zenekarnak eljutni a nagyszínpadig. Azonban a  téma hamar átterelődött a Petőfi Rádióra, amit Németh egyszerűen gyalázatosnak nevezett, és véleményét látványosan osztotta a közönségben helyet foglaló zenei szakma is. Ugyan a másik három vendég igyekezett tompítani a dolgokat, Lobenwein például folyamatosan a pozitív hozzáállásról beszélt, de már-már a lakossági fórumok hangulatát idézte az a rendszeres felhördülés, ami az MR2 védelmével kapcsolatos megszólalásokat követte. Végül az egyik ismert magyar zenei menedzser egyszerűen felállt, és mikrofonba beszélve kérte a Volt és más fesztiválok főszervezőjét, Lobenwein Norbertet, hogy csináljon már valamit, mert ami a Petőfi Rádiónál folyik, az egyszerűen tarthatatlan, és komoly veszélyt jelent arra, amit majdnem tíz év alatt felépítettek az itthoni könnyűzenei életben. A felszólalását vastaps követte, majd végül a Volt főszervezője is elismerte, hogy valóban érzékelhető a színvonalcsökkenés az MR2-n.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz még több tucat petőfis dolgozó sorsa, ahogy azt sem, hogy a most már magát Életed ritmusaként hirdető állami rádióra milyen hatással lesz az új szerkesztési rendszer. De azt azért érdemes figyelembe venni, hogy amikor legutóbb az MTVA nagyobb átalakítást hajtott végre, akkor jött létre a mérhetetlen nézettségű Petőfi TV, és akkor alakították ki azt a rendszert is, aminek köszönhetően a tradicionálisan komoly nézettségű esti híradót  legutóbb már 100 ezren sem nézték.