Könnyen érthető cikk a koronavírusról
Mi ez?
Az úgynevezett könnyen érthető kommunikáció (KÉK) egy olyan technika, aminek legalább olyan jelentősége van az értelmi fogyatékossággal élő emberek életében, mint a rámpának a mozgássérültek, a Braille-írásnak a látássérültek vagy a jelnyelvnek a hallássérültek számára.
A könnyen érthető szövegek nemcsak az értelmi fogyatékossággal élő embereknek, hanem szélesebb társadalmi réteg számára is segítséget nyújthatnak. Ezért is fontos, hogy ahogy erősödik a koronavírus-járvány Magyarországon, elkészüljenek a könnyen érthető ajánlások is. Ez is egy ilyen cikk. Bővebben a KÉK-ről (PDF).
2020. május 11.
Ez egy könnyen érthető cikk
a koronavírusról.
Bővebben a koronavírusról
ezen a linken
https://efoesz.hu/egyeb/koronavirus-konnyen-ertheto-tajekoztato/
olvashatsz.
Jelenleg Magyarországon
3284 koronavírusos emberről tudunk.
Már 421 ember halt bele a koronavírusba
és már 958
ember gyógyult meg
a fertőzésből.
Akit érdekelnek a pontos adatok
Magyarországról
és a világ többi országáról,
az nézze meg
a https://koronavirus.gov.hu/ oldalt.
Friss hírek
A legfrissebb magyarországi adatokból
az látszik,
hogy csökken
az aktív fertőzések száma.
Ez azt jelenti,
hogy csökken azoknak a száma,
akik éppen most betegek az országban.
A hétvégén csökkent az új fertőzöttek száma is.
Ez azt jelenti,
hogy egyszerre kevesebben betegedtek meg,
mint eddig.
Ezek jó hírek,
de nem jelenti azt,
hogy túl vagyunk a járványon.
A hétvégén az országban
sok helyen
nagyon óvatosan
elkezdett visszaállni az élet
a korábbi kerékvágásba.
Sokan mentek sétálni,
szabadtéri vendéglátóhelyekre,
például
- fagyizni,
- kávézni,
- ebédelni.
Budapesten és Pest megyében
megmaradtak a kijárási korlátozások.
Budapesten mégis sok zöldterületet megnyitottak.
Például újra el lehetett menni:
- a Margit-szigetre,
- a Római Partra
- parkokba és más kirándulóhelyekre.
Fontos, hogy továbbra is
tartsuk be a szabályokat.
Hordjunk maszkot a boltokban
és a tömegközlekedésen
és ne menjünk közel másokhoz.
A bolti dolgozóknak is kell
maszkot hordaniuk.
Fontos változás Magyarországon,
hogy ezentúl
két kórház van kijelölve
a súlyos koronavírusos betegek ellátására.
Két fővárosi kórházban ápolják őket.
Ha valaki vidéken él
és ott lesz súlyos az állapota
akkor is ezekbe a kórházakba kerül.
Gyógyszerek és védőoltások
Egyre több új gyógyszert és terápiát
próbálnak ki a koronavírus ellen.
Sok ország dolgozik azon,
hogy minél előbb legyen védőoltás is.
Emiatt sok kutatás is folyik.
Ahogy már mi is megírtuk
négy magyar egyetem is kutat
a koronavírussal kapcsolatban.
Magyarországon is kísérleteznek azzal,
hogy a meggyógyult betegek véréből kivont anyaggal
kezeljék a koronavírusos betegeket.
A koronavírus járvány a világban
Ahogy már korábban írtuk
a világ majdnem összes országában
megjelent a koronavírus.
Összesen a világon
több mint 4 millió koronavírusos
beteg van.
A legtöbb országban
volt vagy még most is van
kijárási korlátozás.
Most már sok ország lazít ezeken a korlátozásokon.
Például:
- Japánban,
- Hongkongban,
- Norvégiában
- és Dániában is
kevésbé szigorú szabályok lesznek
a következő hetekben és hónapokban.
A legtöbb ország nagyon óvatos,
nehogy újra berobbanjon a járvány
Az nagyon valószínű,
hogy az Európai Unió határai
június 15-ig zárva maradnak.
Ez azt jelenti, hogy
aki nem Európai Uniós állampolgár,
például Törökországban
vagy Ukrajnában él,
az nem léphet be
az Európai Unió területére.
Érettségi vizsgák Magyarországon
Ezen a héten is folytatódnak
az érettségi vizsgák.
A járvány miatt
szigorú szabályok betartása mellett
vizsgáznak a végzős diákok.
Ezen a héten
különböző tárgyakból,
például
- biológiából
- informatikából
- ének-zene tantárgyakból
lesznek vizsgák.
Az érettségi vizsgáknak
május 21-én lesz vége.
Mit tegyek,
hogy ne kapjam el
a koronavírust
és ne fertőzzek meg másokat?
Friss hírekért és információkért
figyeld a híreket,
kövesd az http://efoesz.hu/ oldalt
vagy a Facebook oldalunkat:
https://www.facebook.com/kozpont.efoesz/.