Nagyobb lesz a Balaton
További Belföld cikkek
-
Meghalt Lenkovics Barnabás
- Játszótereket fog ellenőrizni a fogyasztóvédelem
- Vitézy Dávid szerint Karácsony Gergely csapdát állított, de nem jött be a húzása
- Egy hónappal az újdörögdi eset után megváltoztatták a balesetek kivizsgálását a honvédségnél
- Vége a kötelező állatleöléseknek, átírták a kéknyelv-betegség elleni védekezés szabályait
Módosítaná a kormány a 2000-ben született Balaton törvényt. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztériumban készült javaslat egyes szabályai kedveznek a befektetőknek, míg mások megkötik a kezüket; a szöveg a minisztérium honlapján olvasható. A módosítást két dolog is indokolja: a Balaton törvényt időszakonként felül kell vizsgálni, illetve időközben törvény született az országos területrendezési tervről, amely a jövőben alapja lesz a tó rendezésének is.
A Balaton, mint kiemelt üdülőkörzet körébe újabb 15 település kerül be a javaslat szerint. A kiemelt terület már kiterjed a Zala völgyének alsó részére is, mivel Bókaháza, Zalaapáti és Zalacsány is felkerült a listára, viszont Kehidakustány - kérelme ellenére - lemaradt arról.
Változik a Balaton környéki repülőterek besorolása is. A sármelléki Fly Balaton országos jelentőségű polgári repülőtér lett, míg térségi jellegű polgári repülőtér besorolást kapott a veszprém-szentkirályszabadjai, valamint a Siófok Kiliti reptér.
A törvénytervezet szerint új vasútvonal épülne Bak és Balatonszentgyörgy között, amely érinti a sármelléki repülőteret is. Jelenleg az egykor Zalaszentgrótig tartó, felszedett vasútvonal megmaradt rövid szakasza köti össze Sármelléket Balatonszentgyörggyel. Ez még a szovjet katonai repülőteret szolgálta ki. A kormány által még nem is tárgyalt tervezet más közlekedési fejlesztéseket is említ. Így például 77-es számmal főúttá nyilvánítanák a Veszprém-Tapolca közötti összekötő utat. A közvetlenül a tó partján haladó, és ezért csúszásveszélyes balatonkenesei vasútvonal kiváltására pedig a veszprémi vonalból építenének leágazást Hajmáskértől Balatonfűzfőre. (Tárcatervezetről lévén szó azonban e beruházások megvalósulásának ideje, sőt maga a megvalósulás is egyáltalán nem biztos - a szerk.)
A Balaton menti kiemelt üdülőkörzetben megtiltja a javaslat szélerőmű létesítését. Az M7 autópálya mentén ipari terület nem jelölhető ki, de a raktárcélú csarnok alapterülete sem lehet nagyobb 1000 négyzetméternél. Tájvédelmi területen, szőlőben óriásplakát nem létesíthető, a meglévőket a helyi önkormányzat lebontathatja (de ez nem kötelező).
Különleges elbánásban létesülnek a zagyterek (a tóból kiszivattyúzott iszapot a part mentén rakták - rakják - tehát ez a tó feltöltésének egy speciális területe). Először kimondja a törvény, hogy ezeken csak strand létesíthető, majd beiktat egy újabb paragrafust, amely megengedi a régi zagyterek további feltöltését, feltéve, hogy azokat zöld-, erdő-, vagy vízgazdálkodási területbe sorolta az önkormányzat. Az indoklásból derül ki, hogy vízgazdálkodási terület a kikötőt jelenti.
A strandokra maradt az eddigi szabály, vagyis hogy beépíteni csak a területük 8 százalékát lehet, 65 százalékban pedig növénnyel kell beültetni azokat. Új elem viszont, hogy a "szezon hosszabbítása céljából" a strandok 15 százaléka beépíthető.