Szakadékásás Amerikában

2004.08.02. 17:13
Továbbra is statisztikai döntetlenre áll George W. Bush és John Kerry az amerikai elnökválasztási küzdelemben. A szoros verseny egyik legfőbb oka az Egyesült Államok régen tapasztalt politikai megosztottsága. A pártcsatározások már a kereskedelembe is betörtek, az elnökválasztási küzdelem durvulását lemondott republikánus telefon-előfizetések és elhagyott demokrata szupermarketek jelzik.
Bár Kerry imázsán javított valamelyest, népszerűség-növekedést nem hozott a demokrata elnökjelöltnek a párt múlt heti jelölőgyűlése. Az amerikai választások hagyománya szerint a jelölőgyűlés nagyot szokott dobni az elnökaspiránsok népszerűségén. Demokrata jelölttel utoljára 1972-ben történt meg, hogy nem hozott pluszpontokat a hivatalos jelölés. George McGovern akkor a kaotikus jelölőgyűlésen sikert aratott ugyan, a választást azonban közel negyven százalékos különbséggel bukta el a két évvel később lemondásra kényszerülő, népszerűtlen Richard Nixonnal szemben.

Bomlóban a demokrata egység
Hiába próbált minden eddiginél nagyobb egységet mutatni a Demokrata Párt múlt heti jelölőgyűlésén, úgy látszik, hogy már Bush legyőzése sem kovácsolja teljes egységbe politikusait. Randy Kelly, a minnesotai St. Paul polgármestere Bush támogatására szólította híveit. Az állam washingtoni szenátorává választott republikánus polgármester helyét átvevő demokrata szerint Bush ugyan követett el hibákat, de például a gazdaság helyzete alapvetően javul. Véleménye szerint ezen Kerry és csapata sem tudna többet segíteni. Az elnökváltás azonban komolyan veszélyeztetné az Irakban szolgáló amerikaiakat. "Még ha nem is tökéletes Bush politikája, ilyen zavaros időkben fontosabb a folyamatosság" - érvelt. Kelly szavait melegen üdvözölte elődje és az állam szintén republikánus kormányzója is.
Megosztott döntetlen

Szakértők már a jelölőgyűlés előtt valószínűnek tartották, hogy a hagyományos népszerűség-növekedés ezúttal elmarad. A Gallup Intézet a USA Today és a CNN megbízásából készített felmérése szerint a biztos választók fele Busht, negyvenhat százaléka Kerryt támogatja. Bush négy százalékpontot javított, Kerry egyet visszaesett a legutóbbi, még a hivatalos jelölést megelőző felméréshez képest. A 763 fős mintán végzett felmérés statisztikai hibahatára négy százalék, azaz a két jelölt még mindig döntetlenre áll.

Egyre többen vélik úgy, hogy a szoros verseny a választásokig tarthat majd. Ennek oka az amerikai közvélemény rég nem látott megosztottsága. A közvélemény-kutatások szerint a biztos szavazók kilencven százaléka már rég eldöntötte, kire adja a voksát, és ki is tart választottja mellett. A versengő elnökjelölteknek a bizonytalanok megszerzése sem lesz könnyű feladat, a jelöltet nem választók többsége ugyanis a politika egészétől elfordult.

Szakadékásás

Emlékeznek még a 2002-es magyarországi választásokra és az országot kettészelő árkokra? Képzeljék el ugyanezt nagyban. A szembenálló táborok között gyakorlatilag megszűnt a kommunikáció, a jelöltekről készült felmérések a két tábor véleményének középértékéből tevődnek össze. Amilyen gyűlölt Bush a demokraták körében, ugyannyira népszerűtlen Kerry a republikánusok között.

Családokat megosztó nézeteltérésekről még nem érkezett jelentés, viszont sajátos kereskedelmi háború kezd kialakulni. A Bloombergs hírügynökség felmérése szerint egyre több vállalat számíthat termékei pártpolitikai bojkottjára. Raj Narendran, a New York-i Columbia Egyetem 32 éves, demokrata érzelmű kutatója például vezetékes és mobil telefonszolgáltatóját is leváltotta, miután megtudta, hogy a cég, a Verizon George Bush kampányát támogatta. Michael Bates annak ellenére sem hajlandó a demokratákat támogató Costco szupermarketláncnál vásárolni, hogy felesége kedvenc sonkáját csak itt lehet kapni. Az asszonynak most a rivális, republikánusokat támogató Sam's Store választékával kell beérnie.

Túlpolitizált konzumálás

A politikailag tudatos vásárlók döntését olyan honlapok segítik elő, mint a pártonkívüli Felelős Politizálásért Központ opensecrets.org című honlapja. A pártalapú termékválasztást nagyban megkönnyíti, hogy az amerikai választási szabályzat szerint a pártoknak nyilvánosan kell kezelniük támogatóik névsorát.

Ezek alapján már könnyű a választás. A Bloomberg a párttámogatások alapján a demokrata érzelmű internetezőknek a Google-t ajánlja keresőnek, a republikánusoknak a Yahoot. Nehezebb helyzetben vannak azok a demokraták, akik pénzügyeiket is párthovatartozás szerint intéznék. A Wall Street-i cégek felső vezetése hagyományosan republikánus. És még ha a cégvezető demokrata érzelmű is lenne - mint például a világ legnagyobb bankja, a Citigroup esetében - a bankok dolgozóinak adományait is összegezve a Citigroup is republikánus.

Politikai marketing

A politikai alapú választást az is megnehezíti. hogy az igazán nagy vállalatok nem engedhetik meg maguknak csak az egyik vagy a másik jelölt támogatását. "olyan ez, mint amikor az ember mindkét színt megjátssza roulette-en." - nyilatkozta a Bloombergnek Jarett Lovell, a Kaliforniai Egyetem fullertoni karának politikatudományi és büntetőjogi professzora.

A pártalapú konzumálás azonban már egy új terméket is megszült. Kihasználva, hogy Teresa Heinz Kerry, a demokrata jelölt multimilliárdos felesége révén a Heinz ketchup erősen érintetté vált a választásokon, egy Eagle Bridge-i cég saját, "W" márkájú ketchup gyártásába kezdett. A cég állítása szerint Washingtont jelentő W hatalmas sikert hozott, a termék egy hónappal ezelőtti bevezetése óta hetvenezer üveget adtak el belőle.