Szakadékásás Amerikában
További Külföld cikkek
- Évtizedekig nem beszéltek, mostantól már kereskednek, így békült ki két ázsiai óriás
- Észak-Koreára kilátást nyújtó kávézót nyitott a Starbucks
- Csalásra gyanakodnak, újraszámolják a román elnökválasztás szavazatait
- Okafogyott lett a munkájuk – hazatértek az albániai menekültközpontokból az olasz rendőrök és szociális gondozók
- Az Európai Parlament új állásfoglalásában nyomást gyakorol Magyarországra Ukrajna támogatásának ügyében
|
Szakértők már a jelölőgyűlés előtt valószínűnek tartották, hogy a hagyományos népszerűség-növekedés ezúttal elmarad. A Gallup Intézet a USA Today és a CNN megbízásából készített felmérése szerint a biztos választók fele Busht, negyvenhat százaléka Kerryt támogatja. Bush négy százalékpontot javított, Kerry egyet visszaesett a legutóbbi, még a hivatalos jelölést megelőző felméréshez képest. A 763 fős mintán végzett felmérés statisztikai hibahatára négy százalék, azaz a két jelölt még mindig döntetlenre áll.
Egyre többen vélik úgy, hogy a szoros verseny a választásokig tarthat majd. Ennek oka az amerikai közvélemény rég nem látott megosztottsága. A közvélemény-kutatások szerint a biztos szavazók kilencven százaléka már rég eldöntötte, kire adja a voksát, és ki is tart választottja mellett. A versengő elnökjelölteknek a bizonytalanok megszerzése sem lesz könnyű feladat, a jelöltet nem választók többsége ugyanis a politika egészétől elfordult.
Szakadékásás
Emlékeznek még a 2002-es magyarországi választásokra és az országot kettészelő árkokra? Képzeljék el ugyanezt nagyban. A szembenálló táborok között gyakorlatilag megszűnt a kommunikáció, a jelöltekről készült felmérések a két tábor véleményének középértékéből tevődnek össze. Amilyen gyűlölt Bush a demokraták körében, ugyannyira népszerűtlen Kerry a republikánusok között.
Családokat megosztó nézeteltérésekről még nem érkezett jelentés, viszont sajátos kereskedelmi háború kezd kialakulni. A Bloombergs hírügynökség felmérése szerint egyre több vállalat számíthat termékei pártpolitikai bojkottjára. Raj Narendran, a New York-i Columbia Egyetem 32 éves, demokrata érzelmű kutatója például vezetékes és mobil telefonszolgáltatóját is leváltotta, miután megtudta, hogy a cég, a Verizon George Bush kampányát támogatta. Michael Bates annak ellenére sem hajlandó a demokratákat támogató Costco szupermarketláncnál vásárolni, hogy felesége kedvenc sonkáját csak itt lehet kapni. Az asszonynak most a rivális, republikánusokat támogató Sam's Store választékával kell beérnie.
Túlpolitizált konzumálás
A politikailag tudatos vásárlók döntését olyan honlapok segítik elő, mint a pártonkívüli Felelős Politizálásért Központ opensecrets.org című honlapja. A pártalapú termékválasztást nagyban megkönnyíti, hogy az amerikai választási szabályzat szerint a pártoknak nyilvánosan kell kezelniük támogatóik névsorát.
Ezek alapján már könnyű a választás. A Bloomberg a párttámogatások alapján a demokrata érzelmű internetezőknek a Google-t ajánlja keresőnek, a republikánusoknak a Yahoot. Nehezebb helyzetben vannak azok a demokraták, akik pénzügyeiket is párthovatartozás szerint intéznék. A Wall Street-i cégek felső vezetése hagyományosan republikánus. És még ha a cégvezető demokrata érzelmű is lenne - mint például a világ legnagyobb bankja, a Citigroup esetében - a bankok dolgozóinak adományait is összegezve a Citigroup is republikánus.
Politikai marketing
A politikai alapú választást az is megnehezíti. hogy az igazán nagy vállalatok nem engedhetik meg maguknak csak az egyik vagy a másik jelölt támogatását. "olyan ez, mint amikor az ember mindkét színt megjátssza roulette-en." - nyilatkozta a Bloombergnek Jarett Lovell, a Kaliforniai Egyetem fullertoni karának politikatudományi és büntetőjogi professzora.
A pártalapú konzumálás azonban már egy új terméket is megszült. Kihasználva, hogy Teresa Heinz Kerry, a demokrata jelölt multimilliárdos felesége révén a Heinz ketchup erősen érintetté vált a választásokon, egy Eagle Bridge-i cég saját, "W" márkájú ketchup gyártásába kezdett. A cég állítása szerint Washingtont jelentő W hatalmas sikert hozott, a termék egy hónappal ezelőtti bevezetése óta hetvenezer üveget adtak el belőle.