Égetéssel tiltakoznak a Nike ellen, amiért reklámarcot csinált Kaepernickből
További 120 yard cikkek
- Parádés visszatérés: a magyar fiatalok tönkreverték a dán elitakadémiát
- Véget ért az elképesztő sorozat, pezsgőt bontottak az Egyesült Államokban
- Olyan sportdrámát kaptak az emberek az arcukba, amit soha nem felejtenek el
- A világ egyetlen helye, ahol a két legpocsékabbért is megőrül 86 ezer ember
- Dán elitakadémia ellen bizonyíthatnak a legjobb magyar fiatalok
Egy pillanat alatt közellenség lett a Nike-ból, amiért reklámarcot csinált az NFL-ben rasszizmusellenes tüntetéseket indító korábbi irányítóból, Colin Kaepernickből. A cég pár hónapja hosszabbított 2028-ig szerződést a ligával, a vásárlóin túl az NFL-vezérkarral, de akár az elnök Donald Trumppal is összetűzésbe kerülhetnek.
Az egykori 49ers-irányító Colin Kaepernick érdemei az NFL-ben két fontos dologra terjednek ki. A 2012-es szezon végén Super Bowlig vezette csapatát – ott 34-31-re kaptak ki a Baltimore Ravens ellen –, majd 2016-ban tüntetéssorozatot robbantott ki, amikor a feketék elleni társadalmi elnyomás és rendőri erőszak ellen szót emelve előbb ülve, majd térdre ereszkedve maradt a mérkőzés előtti himnuszok során.
A mozgalom beindítása lényegében az állásába került, a 2016-os szezon végén ki is került a ligából – ezért összejátszás miatt perli is az NFL-t és annak csapatait egyébként –, az üzenetét viszont azóta is továbbvitték. A himnusz alatti tüntetések körüli indulatok hullámokban csaptak fel, jó ideig az amerikai elnök, Donald Trump volt a tematizáló erő, hiszen amikor épp valamiről el kellett terelni a figyelmet, Twitteren gyorsan nekitámadt Kaepernicknek, vagy a helyette tüntetőknek, vagy a ligának.
A 2018-as NFL-nyár meglepően csendes volt ilyen szempontból, még úgy is, hogy Trump nyomására a csapatok és a liga is engedett, és elfogadtak egy szabálymódosítást, ami alapján eltiltással és pénzbüntetéssel is szankcionálhatók lettek a tüntető játékosok, akiknek két alternatívát ajánlottak fel: vagy kimennek a csapattal a himnusz idejére, de akkor viselkedniük kell, vagy az öltözőben maradnak, és maximum a hiányukkal tüntetnek, más cselekvéssel nem.
Az irányelv és annak betartatása a csapatok és a tulajdonosok között sem volt teljesen összhangban, de végül a játékosszakszervezet fellépése miatt döntött úgy az NFL, hogy bizonytalan időre parkolópályára teszi az indítványt, és mégsem büntetik a játékosokat.
Itt, még az augusztusi előszezon indulása előtt el is csendesedett az ügy, amit aztán a Nike-nak, Kaepernick egyik megmaradt szponzorának sikerült felkavarnia pár nappal az NFL-szezon indulása előtt, amikor
bejelentették, hogy Kaepernick lesz a Just do it kampány 30. évfordulós szezonjának reklámarca.
A Nike két évet várt, hogy újra szponzorfelületen használja az irányítót, rajtuk kívül talán senki sem emlékezett arra, hogy még élő szerződésük van vele. A mottó is találó lett egyébként:
Higgy valamiben!
Akkor is, ha azért fel kell áldoznod mindened.
A lépés a Nike részéről több szempontból is merész vállalás volt. Egyrészt, mert márciusban hosszabbítottak 2028-ig az NFL-lel hivatalos mezszponzorként, és a Kaepernick-kampány nyilván nem tesz a liga vezetőinek kedvére. Másrészt pedig, mert – ahogy az várható volt – maguk ellen fordítottak elég sok vásárlót, akik nem értenek egyet Kaepernick üzenetével.
Egyből indult az égetés
Egy tudatosan felépített terv egyik állomása lehet az, hogy most Kaepernickre építik a kampányt, erre utalhat az is, hogy az NFL ellen indított perben a cég ügyvédei képviselik a korábbi játékost. A kampányt is úgy vállalták be, hogy nyilvánvalóan tudták, lesz negatív reakció, nem is kevés, és így is lett. A közösségi médiában, leginkább Twitteren elég heves népharag zúdul rájuk, ahol rengetegen kezdtek cipők és egyéb Nike-termékek égetésébe, egyúttal bojkottot is hirdettek a márka ellen, de olyan is volt, aki zoknijairól vágta le azt a részt, ahol a logó látszott.
First the @NFL forces me to choose between my favorite sport and my country. I chose country. Then @Nike forces me to choose between my favorite shoes and my country. Since when did the American Flag and the National Anthem become offensive? pic.twitter.com/4CVQdTHUH4
— Sean Clancy (@sclancy79) September 3, 2018
Ez benne volt a pakliban, és hát a negatív reklám is reklám – a hétfő esti bejelentés óta lényegében minden amerikai médium a Nike-val foglalkozik, legyen az tévé vagy online újság, elég gyorsan sikerült tehát a legszélesebb közönséghez eljuttatniuk az üzenetet.
Kaepernick kampányarcnak választása hozott azért pozitív reakciókat is, a CNN cikke szerint többen direkt ezért vásároltak gyorsan egy pár cipőt , hogy megmutassák, a céggel és a korábbi irányítóval vannak. Összességében egyébként veszteséggel indult az akció, kedden 2,9 százalékot esett a Nike értéke a reggeli kereskedés indulásakor.
És akkor Donald Trump, aki korábban azt üzente Kaepernicknek, hogy el lehet takarodni az országból, még meg sem szólalt az ügyben.
Az NFL is reagált
Kedden rövid közleményt adott ki az NFL a Kaepernick-ügyre reagálva:
Az NFL hisz a párbeszédben, a megértésben és az egységben. Örömmel fogadjuk a szerepünkkel járó felelősséget, amivel a játékkal kapcsolatba kerülőknek tartalmas, pozitív változásokat tudunk előremozdítani a helyi közösségekben. A Colin és más profi sportolók által képviselt társadalmi igazságtalanságok méltók a figyelmünkre és arra, hogy tegyünk ellenük.
Rovataink a Facebookon