Sámuel, Hajna
18 °C
32 °C

Kitört a szélárnyékbotrány a Giro d'Italián

2018.05.22. 21:31

Simon Yates megőrizte a rózsaszín trikót a Giro d'Italia 16. szakaszán, de előnye 56 másodpercre csökkent a nagyot hajtó Tom Dumoulinnel szemben. A 34,2 kilométeres egyéni időfutamot Rohan Dennis nyerte. Néhány bringás meg nem engedett eszközökkel ért el kimagasló eredményt.

Simon Yates (Mitchelton-Scott) bombaformában versenyzett eddig a Girón, minden másodpercért megharcolt, hogy esélye legyen az időfutam után is rózsaszín trikót viselni. Azzal mindenki tisztában volt, hogy a címvédő Tom Dumoulin (Sunweb) sokkal erősebb időfutamban, a szám világbajnoka is, az volt csak a kérdés, hogy hány másodperc marad közöttük a 34,2 kilométeres etapon. A szakasz előtt úgy számoltak a szakértők, hogy Dumoulin kilométerenként három másodperccel gyorsabb, tehát nagyjából 1 perc 40 másodpercet adhat Yatesnak, aki ezzel még simán rózsaszínben maradhat. 

A top 10-es versenyzők némelyikétől (Froome, Dumoulin) is nagy időt lehetett várni, de néhány specialista már viszonylag korán elrajtolt. A brit Alex Dowsett (Katyusa) fért be először 41 perc alá, amivel éppen egy korábbi időfutam világbajnokot, Vaszil Kirjienkát (Sky) taszította le az élről. Sokáig Dowsett sem vezetett, Jos Van Emden (LottoNL-Jumbo) 13 másodpercet adott neki, majd jött a négyszeres világbajnok Tony Martin (Katyusa), aki újabb 13 másodpercet faragott a legjobb időn. 

Két olasz bringás, mindketten az UAE-ből, Diego Ulissi és Fabio Aru is meglepően jó időt hajtott, csak 26 illetve 23 másodpercet kaptak Martintól, pedig egyikük sem kifejezetten időfutam-specialista. Először arra lehetett gondolni, hogy a táv első felében kaptak nagyobb hátszelet a többieknél, de később kiderült, más áll a kiugró eredmények mögött. 6. és 8. helyen jöttek be. A zsűri szerint a verseny közben motorok és autók szélárnyékát használták ki, jogosulatlan előnyt szerezve ezzel. Aru 20 másodperces büntetést kapott, de csapattársai nem úszták meg ennyivel, Ulissot és Valerio Contit 2-2 percet sújtották. Míg Ben Hermans (Israel Cycling Academy), Mads Pedersen (Trek-Segafredo) és Remi Cavagna (Quick-Step) 30-30 másodpercet kapott. A Cyclingnewsnak nyilatkozó zsűrielnök, Randall Shaffer azt mondta, a büntetéseket motoros versenybírók jelentései, a televíziós közvetítés illetve helikopterek által rögzített képek alapján osztották ki. A nagyobb büntetés praktikusan azt jelentheti, hogy hosszabb időt töltött az adott bringás szélárnyékban. Shaffer elmondta, leggyakoribb az volt, hogy ellenfelek vagy csapattársak mögé álltak be, de előfordult olyan is, hogy az egyik csapatkísérő autó fogta a szelet.

De térjünk vissza a legjobbakhoz. A hátulról 11.-ként induló Rohan Dennis (BMC) is jó eséllyel indult a szakaszgyőzelemért, az egyórás világcsúcsot tekerő ausztrál már az első időmérőnél átvette vezetést, 15 másodpercet adott neki, a másodiknál már csak 6 maradt ebből, de a záró közel 9 kilométert ő teljesítette gyorsabban, kereken 40 percet hajtott.

Froome a legjobbakkal nem tudott versenyezni, 12,7 km-nél 24, 25,6 km-nél 31 másodperces hátránya volt Dennisszel szemben, a célba 35-ös hátránnyal ért.  Az ő eredményénél azonban érdekesebb volt Yates és Dumoulin párharca.

Az utolsóként induló Yates végig tudta, hogy mit mennek az ellenfelei. Az első időmérő pontnál csak 21 másodpercet kapott a címvédőtől, és ez azt valószínűsítette, hogy Dumoulin nem képes fordítani összetettben. A következő ellenőrző pontnál sem változott meredeken a különbség, és a záró, dombosabb részen is elég jó ritmusban haladt Yates, összességében csak 1 perc 15 másodpercet kapott a szakaszon harmadik Dumoulintől. Összetettben 56 másodperc előnye maradt, ami az eddigi hegyi formák alapján a végső győzelemre is esélyessé teszi a britet.

Végül Froome is jól jött ki az időfutamból, az összetettben már a negyedik (Thibaut Pinot (FDJ) nagyon gyengén teljesített), így a dobogóért is támadhat. Domenico Pozzovivónak kell majd megvédeni a harmadik helyet.