Senki sem akarja, hogy elektromos biciklivel nyerjék a Tour de France-t
![GettyImages-1172780207](https://kep.index.hu/1/0/2955/29557/295573/29557349_76abdab3cdd871f69e0585a169a97e17_wm.jpg)
További Bringa cikkek
-
Vas Blanka remek hajrával szakaszt nyert a női Tour de France-on
- Majdnem érmes lett az olimpián, most tizedik helyezést ért el a női Tour de France nyitóetapján
- Még a festék súlya is számít Pogacarék méregdrága űrbringáin
- Pogacar a Giro után a Tourt is megnyerte
- Schneller Domonkos: Le akarom bontani a kerékpársport belépési korlátait
A Magyar Kerékpáros Szövetség meghívására kedden Budapesten járt a nemzetközi szövetség elnöke. A francia David Lappartient a sajtónak arról beszélt, hogy hogyan válhat még vonzóbbá a kerékpározás, beintegrálható-e a sportba az elektromos bicikli, és hogy milyen kedvező hatásokkal járhat egy olyan nagy verseny, mint a jövőre a Budapestről startoló Giro d'Italia.
David Lappartient-t két éve választották meg az UCI (Nemzetközi Kerékpáros Szövetség) elnökévé, ezután nem sokkal Agenda 2022 néven olyan stratégiai programot hirdetett, amellyel a kerékpársport vonzerejét és népszerűségét növelné, miközben megerősítené a sportág hitelességét is.
Az UCI a nyáron egy mindenki számára elérhető kérdőíven próbálta megtudni, hogy a rajongók mit kedvelnek az országúti kerékpárban, mi az, amit nem szeretnek, vagy hiányolnak és arról is nyilatkozhattak, hogy milyen újításokat látnának.
![HUSZ9044](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2955/29557/295571/29557123_ce38cf8f5bd7e50a67a4a2f245377c44_wm.jpg)
„A kerékpározás fényes jövő előtt áll, világszerte azt látjuk, hogy szenvedélyesen szeretik. Egyre több rajongója van, Afrikában és Dél-Amerikában is növekszik a számuk, és Európában sem csak már olyan kulcsterületeken, mint Franciaország vagy Belgium, van nagy számú szurkoló. Mindezek mellett az is látjuk, hogy a sportág gazdasági helyzete nem olyan, mint amilyennek lennie kellene. Ha a versenyek látványosak, több szurkoló jön, és ez több szponzort is vonz. Láttunk már néhány olyan versenyt vagy szakaszt, amelyek unalmasak. Szeretnénk megtalálni a vonzó versenyek receptjét, ezért is végeztük ez a felmérést.
Az egyik fontos igény, hogy minél kevésbé megjósolható végeredményű versenyek legyenek. Az is kiderült, hogy a szurkolók nincsenek a technológiai újítások ellen, de azt nem akarják, hogy ezek határozzák meg a versenyt, a stratégiát vagy a végeredményt.
Egyelőre még nem döntöttek arról, hogyan szolgálhatnának a tévés közvetítések még több információt, de a lehetőségek között van, hogy a Forma-1-hez hasonlóan nyilvánossá tegyék a csapaton belüli rádiózást, és az is, hogy a kerékpárosok wattmérőinek adait közzé tegyek. Utóbbit nem valós időben, hanem csak a szakaszok végén.
Az idei hegyikerékpár-világbajnokságon már e-bike kategóriában is avattak világbajnokot. Az elektromos biciklik a közlekedésben is egyre nagyobb szerepet kapnak, és Lappartient szerint a kerékpársport számára is fontos terület az e-bike, érdemes integrálni. „A kerékpárpiac bevételeinek 40 százalékát az elektromos biciklik teszik ki, ezt nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Siker volt a világbajnokság, jövőre világkupát is tervezünk, de természetesen kontroll alatt kell tartani ezt a szakágat, senki sem akarja, hogy egy e-bike-kal nyerjék meg a Tour de France-t."
A kerékpárban az utóbbi évek forró témája volt a rejtett motoros csalás, illetve annak lehetősége. Lappartient úgy érzi, hogy ezt jól kezelték. „A nagy versenyeken, az országúti, a pálya és a hegyikerékpár szakágban is, röntgennel világítottuk át a kerékpárokat. Sokat, közel egymillió eurót belefektettünk a fejlesztésekbe és a tesztekbe, de a hitelességnek mindig csak költsége van, sosincs ára."
Az UCI-elnök szerint a hitelességet erősíti az is, hogy március 1-jétől tilos a tramadol nevű gyógyszer használata a versenyeken. Az erős fájdalomcsillapító elég elterjedt volt, de szakértők szerint mellékhatásai miatt történtek balesetek is.
Lappartient programjának fontos része, hogy felemelje a női kerékpározást, profibb versenyeket és nagyobb létszámokat szeretne elérni. „Nagyon szilárd programunk van, hogy biztosítsuk a nemi egyenlőséget. Az UCI által felügyelt versenyeken ugyanannyi pénzdíjat kapnak a nők is, mint a férfiak, és szeretném elérni, hogy a 2024-es párizsi olimpián mindkét nemből azonos létszámú versenyző indulhasson." Az UCI-elnök azt is sikerként éli meg, hogy a jövőre induló női World Tourba (ez a legmagasabb szint) nyolc klub jelentkezett.
![HUSZ9038](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2955/29557/295574/29557407_4f21cef85dc942af1f02c126c271b748_wm.jpg)
A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség elnökét a magyar tagszervezet meghívta a jövő évi Giro d'Italiára, és Lappartient minden valószínűség szerint itt is lesz 2020 májusában. „Nagyon régi és jól ismert versenyeink vannak, szerintem nagyon jót tesz a sportágnak, hogy ezeket visszük el olyan országokba, ahol kevésbé fejlett a kerékpározás. Remek, hogy jövőre Magyarországról indul például a Giro d'Italia. A Nagy Rajt még inkább a kerékpárra irányítja a fókuszt ebben az országban, reményeim szerint új generációknak ad lökést, hogy biciklizzenek, és versenyezzenek. Eközben Budapest is megmutathatja magát világszerte. Ez is a kerékpár ereje. Magyarország demonstrálhatja, hogy erős kerékpáros nemzet, és tovább fejlődhet, a Tour de Hongrie is a legmagasabb szintre kerülhet.
Lappartient elmondta, az UCI-nak 194 tagországa van, és ő lehetőségei szerint minél többet szeretne meglátogatni, hogy megtudja, mit azok gondolnak a kerékpározásról. „Tudjuk, hogy a jövőre nézve nagy projektjei vannak az országnak a bringázás fejlesztésére, én pedig azt szeretném tudni, hogyan segíthetnék ebben."
Borítókép: Javier Lizon - Pool/Getty Images