Megmutatjuk, hogyan kell ezt jól csinálni

2012.12.26. 11:35
Kovácsik Levente és Szabó Norbert Ádám kajakkal szeli át az Atlanti-óceánt. Ősszel indulnak a 70 napos útra, és nem úgy tervezik az utat, mint Rakonczay Gábor, az eltűnt majd megkerült kenus.

Két magyar fiatal 2013 novemberében páros kajakkal, a világon elsőként megszakítás és külső segítség nélkül, minden korábbinál hosszabb távon szeli át az Atlanti-óceánt.

A 24 éves, építésznek tanuló Kovácsik Levente és a vele egykorú, közgazdász végzettségű Szabó Norbert Ádám a 80 centiméter széles, 6,5 méter hosszú és 1,5 méter magas páros kajakkal várhatóan 70 nap alatt teszi meg a 6500 kilométeres távolságot. A karcsú, így instabil, de gyors kajak a két emberrel és a háromszáz kilónyi élelemmel 650 kilót nyom majd az út elején. Az egy köbméternyi élelmiszert a hajó minden zugába szétszórják, aludni is azon fognak.

Spanyolország déli részéről, vagy Portugáliából indulnak, hajózási úton haladnak, egymást háromóránként váltva fognak evezni. Zömében egy ember húzza, a váltásoknál közösen eveznek egy keveset. Napi átlagban 100 kilométert tesznek meg, és 8000 kalóriát égetnek el.

A vállalkozást projektszerűen építették fel

Tíz éve barátok, az ötlet egy unalmas, szélcsendes balatoni vitorlázáson jutott eszükbe. Klasszikus üzleti modell alapján építkeznek, melynek lépései: a célok kitűzése, azok pontos definiálása, az üzleti stratégia, majd a költségvetés kialakítása, és a csapat, amelyik ezt végrehajtja. Főszponzoruk már van, egy pénzügyi cég, bekopogtak hozzájuk az utcáról, úgy sikerült megnyerni a támogatásukat. „Annyi pénzünk már van, amiből az út megvalósítható, de filmezni, ruházkodni, felkészülni is kell, erre még keressük a szponzorokat. Küldetésünk alapvető szempontja, hogy a projekt minden érdekes részlete, a felkészüléstől a célba érésig nyomon követhető legyen, és eljusson a nagyközönséghez. Olyan lesz, mint egy online játék, csak igazi emberekkel. Bárki részese lehet a realtime kalandnak” – tette hozzá Levente.

Több tízmilliós a költségvetésük negyede a hajótestre, a tervezésre megy el. Másik 25 százalékot  a felszerelésre, kütyükre költenek, kell műholdas telefon, napelemek, akkuk, GPS, nyomkövető, víztisztító. A karibi térségben fognak partot érni, a kajak hazaszállítása is sokba fog kerülni, rengeteg pénzt emészt fel, hogy az utat megfelelően dokumentálják, és kommunikálják.

A fizikai felkészülés hónapok óta zajlik, már gyakorolják, hogy háromórás ciklusokban alszanak, energiahatékony úszást tanulnak, az izmok savasodása ellen is készülnek. „Az úszás, a futás, a kondizás személyi edzővel, a speciális táplálkozás, az orvosi vizsgálatok, a dietetikus, az alvásszakértő, a sportpszichológus is sokba kerül. Vastag combot kell vinni az útra, hogy ne a felsőtestünkből fogyjunk."

A kajakot májusban vízre teszik az Adrián, júniusra próbautat terveznek, Horvátországból Olaszországba kajakoznak át. A kabin egyszemélyes, ha például vihar miatt egyszerre kell bent lenniük, az egyik fekszik, a másik ül. A karbonnal borított, habanyag hajónak óriási a csavarási ellenállása, ha egy viharban kettétörik, mindkét része úszóképes marad. A mellényükön személyi vészjelző lesz, ami víz hatására bekapcsol, és hevederrel oda lesznek kötve a hajóhoz.

De miért csinálják ezt az egészet?

„Sokáig el sem mondtam otthon, hogy átevezem az óceánt. A szülők eleinte aggódtak, de aztán látták, hogy nincs más hátra, mint támogatni minket." Norbert fél a magánytól, a nagy halaktól, de a vágy erősebb a félelemnél. „Ott akarok lenni, vonzanak a hullámok, a horizont, a kihívás. Ez az út az első lépés a tengerészethez." Van némi tapasztalata a nyíltvízi vitorlázásban, az Adrián szerezte, és katamaránnal már áthajózta az Atlanti-óceánt.
Levente hosszú utat akart egyedül, elvonulni a világtól, izgatja a 70 napos motiváció, a megmérettetés, és hogy nem lehet feladni. „Mire gondol az ember, amikor csak egy cél lebeg a szeme előtt?"

Az Atlanti-óceánt csaknem egy éve átkenuzó Rakonczay Gábor árnyéka óhatatlanul rávetül az útra. „Megmutatjuk, hogyan kell ezt jól csinálni, mi az út minden másodpercét dokumentálni fogjuk, ez a szponzor elvárása is. Élőkép, óránként rádiójel jön a hajóról, műholdas telefon, nyomkövető rendszer lesz nálunk."

Ez az út 2000 kilométerrel hosszabb, mint Rakonczayé volt. „Ilyen hosszú, emberi erővel hajtott járművel megtett nyíltvízi, megszakítás nélküli expedíció még nem volt soha. Páros kajakkal még senki sem evezte át az óceánt. Nem könnyebb, mint egyes kajakkal, két ember súlya van a hajóban, kétszeres az élelmiszeradag. Viharban várunk. Ha baj van, az óceán közepén legalább 12 óra, legfeljebb két nap kell, hogy a segítség megérkezzen."