További Forma-1 cikkek
- A következő hat F1-idényből kétszer is kiesik a Belga Nagydíj
- Negyvenéves lett Sir Lewis Hamilton, aki a legnagyobb kapuzárási klisét mutatta be
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
Az FIA már tájékoztatta a tervekről a tíz csapatot, a módosításokhoz legalább nyolc istálló belegyezése szükséges.
Max Mosley FIA-főnök szerint a túlságosan gyors autók okolhatók a közelmúlt hatalmas balesetei miatt, ezért elkerülhetetlen a szabályok szigorítása.
A tervek az aerodinamikát, az abroncsokat és a motorokat érintik.
Huszonöt százalékkal is csökkenhetne a leszorító erő
Az elképzelések szerint megemelnék az első vezetőszárnyat, a hátsó vízszintes vezérsíkokat előrébb hoznák, valamint meghatároznák a karosszéria formáját a hátsó kerekek előtti részen.
Az FIA pénteki közleménye szerint "az alacsonyabb leszorító erő csökkentené a sebességet, különösen a gyors kanyarokban. Így kissé megnövelné a féktávokat, miközben a légellenállás csekély változása alig emelné meg az egyenesben elérhető legnagyobb sebességet."
A fenti módszerekkel a leszorító erő állítólag 25 százalékkal is csökkenthető lenne, míg a légellenállás mindössze 4 százalékkal lenne kisebb a jelenleginél.
Keményebb összetételű gumikat javasolnak
Szintén jövőre lépne életbe az abroncsokra vonatkozó szabálymódosítás, melynek értelmében a versenyzők ugyanúgy kétféle típusú gumi közül választhatnának, mint ebben az évben, viszont az egész versenyhétvégét összesen két garnitúrával kellene végigautózniuk. Az egyiket a pénteki és szombati szabadedzéseken, a másikat pedig az időmérőn és a versenyen használhatnák. A futam közben egy sérült gumit le lehetne cserélni egy másikra az első garnitúrából, de az ehhez szükséges boxkiállást nem szabadna felhasználni tankolásra.
Mivel a gumiknak így az eddigi 80 helyett mintegy 350 km-es távot kellene kibírniuk, a gyártók kénytelenek lennének keményebb keverékeket alkalmazni, amitől szintén csökkennének a kanyarvételi sebességek, valamint növekednének a féktávok is.
Egy motor két hétvégére
A motorokat 2005-től csak két nagydíjhétvége után lehetne kicserélni a mostani egy helyett, míg a 3.0 literes V10-eseket 2006-tól 2.4 literes, 90 fokos hengerszögű V8-asok váltanák fel, amelyekre ráadásul szigorú műszaki korlátozások vonatkoznának. Többek között tiltanák a változtatható szelepvezérlést, a közvetlen befecskendezést, a variálható geometriájú kipufogórendszert, illetve a különleges anyagok használatát is.
Annak érdekében, hogy 2006-tól a kisebb csapatok, illetve a Forma-1-hez esetleg újonnan csatlakozó istállók se kerüljenek lehetetlen helyzetbe, használatban maradhatnának a régebbi V10-esek is, ezeknek a teljesítményét azonban a fordulatszám maximalizálásával úgy korlátoznák, hogy az új V8-asoké alatt maradjon.
Szeptemberben várható végleges döntés
Az új szabályokról az FIA a szeptember elején esedékes ülésén dönt majd, de nem biztos, hogy végül a fenti módosításokat teszik kötelezővé. Minden istálló nyújthat be változtatási javaslatokat, melyeket a tízből nyolc csapatnak el kell fogadnia ahhoz, hogy a döntéshozók elé kerülhessenek.
Eddig az összes csapat egyhangú belegyezésére volt szükség bármilyen új szabály bevezetéséhez, de a Jordan és a Minardi utóbbi időben mutatott ellenállása miatt - az időmérő módosítását is ők akadályozták meg - már nyolc team megegyezése is elegendő.