További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
A michelinesek lemondtak volna a pontjaikról
Hét Forma-1-es csapat nem vett részt a vasárnapi Amerikai Nagydíjon, miután kiderült, Michelin-abroncsaikkal nem lehet biztonságosan teljesíteni a pályát. A csapatok elhatározták, sikánt építenek a veszélyesnek tartott 13-as kanyarba, amelyben Ralf Schumacher pénteken súlyos balesetet szenvedett, elindulnak a futamon, de világbajnoki pontjaikról lemondanak.
Frank Williams
Tudott a sikánról vagy nem?
A Ferrari csapatfőnöke, Jean Todt állítja, ők nem tudtak a lassító megépítéséről: "Nem vettünk részt a sikánról szóló tárgyalásokban, minket nem kérdeztek meg róla. De bevallom, nem is egyeztünk volna bele."
A menedzser viszont a Ferrari honlapján megjelent interjúban néhány sorral lejjebb azt mondja, "Ecclestone beszélt nekem különböző ajánlatokról, a sikánról is, de ennek eldöntése az FIA-re tartozik, nem pedig Ecclestone-ra, ezért az FIA-ra hagytuk az ítéletet".
"Legalább kiszolgáltuk volna a közönséget"
Vagyis egyértelmű, hogy a kompromisszumot az FIA-elnök Max Mosley akadályozta meg, aki nem engedte meg a sikán felépítését. De nem lehet figyelmen kívül hagyni a Ferrari - nem tisztázott - szerepét sem. Mosley egyébként úgy vétózta meg a lassító tervét, hogy a helyszínen sem volt, telefonon konzultált az érintettekkel.
"Az észak-amerikai piac alapvetően fontos a Forma-1 üzleti sikeréhez, az én csapatom szponzorpénzének hatvan százaléka amerikai cégektől jön. Nem kaptunk volna pontokat, de legalább kiszolgáltuk volna a közönséget" - árnyalta a képet Sir Williams.
Todt viszont úgy gondolja, a lassító helyett más, az FIA által is javasolt megoldásokkal kellett volna próbálkozniuk. "Három lehetőségük volt. Cserélgethették volna a gumijaikat, lelassíthattak volna a döntött kanyarban vagy átmehettek volna a boxutcán. Így lett volna verseny".
A hatautós körözés nem tetszett a nézőknek
Sosem fog kiderülni, milyen verseny lett volna az, amelyen tizennégy autó hét-nyolc körönként - ennyit bírt volna a gumijuk - kijön a depóba és lecserélteti az egyik kerekét, vagy körönként átszáguld a boxutcán, esetleg háromszáz kilométer per óráról százötvenre lassít le a 13-as kanyarban. A közönségnek viszont a hatautós, pontosabban kétautós - a Ferrarikon kívül másnak nem volt esélye - futam nem tetszett, sőt felháborodtak rajta.
Sir Frank Williams nem tagadja "elszúrtuk ezt a futamot, de ebben nagy szerepe volt az FIA-nek is". A Ferrarit viszont felmenti: "Ártatlanok, nem volt okuk, hogy ne versenyezzenek".
Megbüntethetik a michelineseket
A nemzetközi szövetség csak a Michelint, de méginkább az istállókat tartja felelősnek, és június 29-re Párizsba rendelte csapatfőnökeiket kihallgatásra. Nem kizárt, hogy valamilyen megrovást kapnak, valószínűleg azért ők, mert a gumiszállító valójában nem büntethető: nem lehet eltiltani, nem lehet kizárni a sportból, maximum pénzbírság befizetésére kötelezhetik.
"Elvesztettem már Courage-t és Sennát"
A hét csapat és a Michelin Indianapolisban hangsúlyozta, azért nem indulnak, mert nem tudnának a gumikkal biztonságosan versenyezni. "Az istállóm 1970-ben elvesztette Piers Courage-t, Ayrton Senna is az én kocsimban halt meg, tavaly Ralf Schumacher szintén egy Williamsben majdnem lebénult, miután ezen a pályán balesetet szenvedett. A biztonságot rettentően komolyan vesszük" - szólt Sir Williams véleménye.