'Versenyezni akartunk Indianapolisban'

2005.06.21. 12:01
A Forma-1 egyik legtekintélyesebb alakja, Sir Frank Williams hétfőn adott interjúiból kiderül: a michelines csapatok lemondtak volna pontjaikról Indianapolisban a Ferrari javára, ha megépíttethetik a sikánt, amellyel biztonságosan mehettek volna a pályán. Az FIA elnöke viszont ezt megakadályozta, így maradt a csonka futam.
"Elszántak voltunk, versenyezni akartunk, szinte kétségbeesetten küzdöttünk, hogy indulhassunk" - nyilatkozta hétfőn Frank Williams, a Williams-BMW csapatfőnöke a BBC Rádiónak és a Reuters hírügynökségnek.

A michelinesek lemondtak volna a pontjaikról

Hét Forma-1-es csapat nem vett részt a vasárnapi Amerikai Nagydíjon, miután kiderült, Michelin-abroncsaikkal nem lehet biztonságosan teljesíteni a pályát. A csapatok elhatározták, sikánt építenek a veszélyesnek tartott 13-as kanyarba, amelyben Ralf Schumacher pénteken súlyos balesetet szenvedett, elindulnak a futamon, de világbajnoki pontjaikról lemondanak.


Frank Williams
"Tudomásul vettük, hogy mi Indianapolisban nem szerezhetünk pontot. Elhatároztuk, hogy lemondunk azokról, és a Ferrarinak adjuk. Nem tudom eléggé hangsúlyozni, mennyire akartunk versenyezni - árulta el Sir Williams. - Bernie Ecclestone és Tony George, a pálya tulajdonosa még szombat este bele is egyeztek, hogy felépítsük a lassítót. Bernie szólt a versenyigazgatónak, hogy kezdjék el a munkát, de Mosley (vagyis Max Mosley, a Nemzetközi Autós Szövetség, az FIA elnöke) ezt nem engedte meg".

Tudott a sikánról vagy nem?

A Ferrari csapatfőnöke, Jean Todt állítja, ők nem tudtak a lassító megépítéséről: "Nem vettünk részt a sikánról szóló tárgyalásokban, minket nem kérdeztek meg róla. De bevallom, nem is egyeztünk volna bele."

A menedzser viszont a Ferrari honlapján megjelent interjúban néhány sorral lejjebb azt mondja, "Ecclestone beszélt nekem különböző ajánlatokról, a sikánról is, de ennek eldöntése az FIA-re tartozik, nem pedig Ecclestone-ra, ezért az FIA-ra hagytuk az ítéletet".

"Legalább kiszolgáltuk volna a közönséget"

Vagyis egyértelmű, hogy a kompromisszumot az FIA-elnök Max Mosley akadályozta meg, aki nem engedte meg a sikán felépítését. De nem lehet figyelmen kívül hagyni a Ferrari - nem tisztázott - szerepét sem. Mosley egyébként úgy vétózta meg a lassító tervét, hogy a helyszínen sem volt, telefonon konzultált az érintettekkel.

"Az észak-amerikai piac alapvetően fontos a Forma-1 üzleti sikeréhez, az én csapatom szponzorpénzének hatvan százaléka amerikai cégektől jön. Nem kaptunk volna pontokat, de legalább kiszolgáltuk volna a közönséget" - árnyalta a képet Sir Williams.

Todt viszont úgy gondolja, a lassító helyett más, az FIA által is javasolt megoldásokkal kellett volna próbálkozniuk. "Három lehetőségük volt. Cserélgethették volna a gumijaikat, lelassíthattak volna a döntött kanyarban vagy átmehettek volna a boxutcán. Így lett volna verseny".

A hatautós körözés nem tetszett a nézőknek


Klikk a képre!
Sosem fog kiderülni, milyen verseny lett volna az, amelyen tizennégy autó hét-nyolc körönként - ennyit bírt volna a gumijuk - kijön a depóba és lecserélteti az egyik kerekét, vagy körönként átszáguld a boxutcán, esetleg háromszáz kilométer per óráról százötvenre lassít le a 13-as kanyarban. A közönségnek viszont a hatautós, pontosabban kétautós - a Ferrarikon kívül másnak nem volt esélye - futam nem tetszett, sőt felháborodtak rajta.

Sir Frank Williams nem tagadja "elszúrtuk ezt a futamot, de ebben nagy szerepe volt az FIA-nek is". A Ferrarit viszont felmenti: "Ártatlanok, nem volt okuk, hogy ne versenyezzenek".

Megbüntethetik a michelineseket

A nemzetközi szövetség csak a Michelint, de méginkább az istállókat tartja felelősnek, és június 29-re Párizsba rendelte csapatfőnökeiket kihallgatásra. Nem kizárt, hogy valamilyen megrovást kapnak, valószínűleg azért ők, mert a gumiszállító valójában nem büntethető: nem lehet eltiltani, nem lehet kizárni a sportból, maximum pénzbírság befizetésére kötelezhetik.

"Elvesztettem már Courage-t és Sennát"

A hét csapat és a Michelin Indianapolisban hangsúlyozta, azért nem indulnak, mert nem tudnának a gumikkal biztonságosan versenyezni. "Az istállóm 1970-ben elvesztette Piers Courage-t, Ayrton Senna is az én kocsimban halt meg, tavaly Ralf Schumacher szintén egy Williamsben majdnem lebénult, miután ezen a pályán balesetet szenvedett. A biztonságot rettentően komolyan vesszük" - szólt Sir Williams véleménye.