További Forma-1 cikkek
- A következő hat F1-idényből kétszer is kiesik a Belga Nagydíj
- Negyvenéves lett Sir Lewis Hamilton, aki a legnagyobb kapuzárási klisét mutatta be
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
Idén jobban melegszik a Ferrari
A versenymérnök a magyarországi Forma-1-es futam Paddock Clubjában fogadta az újságírókat, és számolt be nekik a Ferrari üzem- és kenőanyag-szállítójának munkájáról és terveiről.
Idén nem a Ferrari a legsikeresebb gárda az F1-ben, ezért a Shellnek még a szokásosnál is nehezebb a dolga.
"Az idei autó aerodinamikailag hatékonyabb, mint a tavalyi, emiatt jobban fel is melegszik, mint az előző. Nagyobbak a hőmérsékletek, ezért erre a szezonra új motor- és váltóolajat fejlesztettünk ki a Ferrarinak" - mesélt az első módosításról Copson.
Megbízhatóbb lett a motor
Magyarországon, de leginkább az ázsiai futamokon a meleg okozza a legnagyobb problémát: "Meg kell szabadulnunk a hőtől, és a megbízhatóságot is tartanunk kell. A Shell-benzin nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az év során a Ferrari-motor egyre megbízhatóbbá vált."
A rettentően nagy hőtől a benzin forráspontja változik, ami lőerőveszteséget idéz elő. Hogy ezt kiküszöböljék, egy új benzinfajtát fejlesztettek ki. "Bahreinben bemutattuk a sivatagi benzint, amely a legjobban alkalmazkodik a különösen forró körülményekhez, és a lehető legtöbb lőerőt adja le".
Idén kivételesen meleg volt Magyarországon az F1-hétvégén, ám a 37-38 fokos hőmérséklet nem jelentett gondot. Bahreinben például negyven fokos hőség volt, és a szakember elismerte, "az tényleg meleg verseny". Törökországban, a következő nagydíjon hasonló lesz a helyzet, mint hazánkban, de ez nem jelenthet különösebb problémát.
A V8-as új kihívás
Jövőre változnak a Forma-1 szabályai, a tízhengeres V-motorok helyett csak nyolchengeresekkel lehet indulni, ami a legújabb kihívás az üzemanyagszállítónak.
"A Ferrari már jó ideje teszteli az új V8-as motort, amellyel a mi dolgunk is változik. A levegő máshogyan jut a motorba, mint a V10-nél, így másképp és más mértékben keveredik az üzemanyaggal. A nyolc henger ráadásul vibrál is, így rengeteg lőerőt veszíthetnénk, de szorosan együtt dolgozunk a motortervező csapattal, hogy ezt kiküszöböljük" - elemezte Copson.
Közúton is ugyanolyan benzinnel, mint Schumacher
Az F1 egyik előírása, hogy az autókba töltött benzin 99 százalékban megegyezzen az utcai kutaknál kaphatóval. A Shell V-Power Racing benzinje így majdnem teljesen ugyanaz, mint Michael Schumacherék hajtóanyaga. "Az egy százalék variációval együtt a lehető legjobb benzint próbáljuk előállítani, ami a Forma-1-ben létezik. Természetesen közúton is ez a célunk, ám ott a lényeg, hogy élvezetessé tegyük a vezetést a sofőrök számára".
Copson szerint a V8 nagyon behatárolja a mérnökök munkáját, ha rajta múlna, különböző variációkat engedélyezne a szabályzat, ám az kétségtelen, hogy a Ferrarinak és kenőanyag-partnerének sem jelenthet problémát az új szabály. A paddock legfejlettebb mozgó laboratóriumában napról napra intenzív munka folyik: "Támogatjuk a Forma-1-et, és azon dolgozunk, hogy a csapat újra a legsikeresebb legyen".