További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Kikerülhet a Forma-1-es versenynaptárból jövőre a Francia Nagydíj, miután a Nevers-Magny Cours-i futam szervezői nem pályáznak a rendezésre. Döntésüket múlt hét végén jelentették be, oka, hogy a vidéki helyszín évek óta veszteséges, nem hoz elég nézőt, nehezen megközelíthető, fejletlen az infrastruktúra, és - mindemiatt - nem szeretik a csapatok.
Disneyland, reptér, Champs Elyseé
A francia szövetség vezetői jelezték, júliusban felülvizsgálják az 1991 óta F1-es szereplő Magny Cours helyzetét, de ha 2008-ban nem is, két év múlva újra akarnak futamot rendezni. Franciaországot az autóversenyzés egyik bölcsőjének tartják, itt volt , Le Mans közelében, az első Grand Prix - a magyar Szisz ferenc nyerte meg -, és az F1 1950-es indulása óta csak egyszer, 1955-ben nem volt náluk nagydíj. (A verseny az azévi Le Mans-i 24 óráson történt, nyolcvan néző halálát okozó baleset miatt maradt el.)
Új helyszínként máris felmerült Disneyland, a Charles de Gaulle reptérhez közeli pálya, de mindenek előtt a párizsi utcai futam lehetősége. "Évek óta álmodom egy párizsi versenyről" - nyilatkozta a francia Auto-Hebdo magazinnak Bernie Ecclestone F1-vezér, aki mindenképp a főváros közelében akar GP-t. Nevers-ben semmi nem volt, és a menedzser célja általánosságban is az, hogy metropoliszok közelében fusson a sorozat. Így kerülhetett a naptárba az utóbbi években Sanghaj, emiatt jöhet akár már jövőre, ráadásul esti, villanyfényes viadallal Szingapúr, 2010-től egy dél-korea-i színhely és ezért kezdett városi pálya tervezésébe Valencia.
Budapest a garancia
Ez a tendencia nyugtathatja meg a magyar rajongókat is: Mogyoród tizenöt kilométeres távolsága Budapesttől a tökéletes kategória, az F1-es szerződés 2011-ig él, és nincs semmi ok, amiért ne hosszabbíthatnák majd meg, ha eljön az ideje.
A magyar futam 2006-os győztese: Jenson Button (fotó: AFP)
Az F1-főnök második irányvonala a pénz, azaz oda kell menni, ahol az EU törvényeivel ellentétben lehet dohánytermékeket reklámozni, ahol nem gond a rendezéshez szükséges feltételek finanszírozása, illetve mindegy, van-e néző, azaz haszon, vagy sem. A legjobb példa erre a bahreini futam és ezért lesz helyszín 2009-ben Abu Dhabi is.
Idén már csak egy GP-t tarthat Olaszország és Németország, előbbi - valószínűleg ideiglenesen - elveszítette Imolát, utóbbi Hockenheimet, ahol 2008-ban újra indulnak, de az idei soros Nürburgring kárára. Japánban csak a hely változott, ezúttal Fuji a házigazda, ám az F1 óriási japánbeli népszerűsége, valamint a már említett dohányreklám miatt jövőre az ország valószínűleg kétszer fogadhatja a Forma-1-es mezőnyt.
Silverstone-nak meg kell újulnia
Aggódhat viszont 2009 utáni jövője miatt az első F1-es futam pályája, Silverstone, ami kőkorszaki a jelenlegi követelményekhez képest. Ha nem építik át időben, legalább egy évre kikerülhet a sorozatból. Hosszab távon persze nem kell aggódniuk az angoloknak, hiszen Bernie Ecclestone legalább húsz versenyt akar évadonként, így ha mindent helyre tesznek, biztosan akad számukra egy dátum.