További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Bizonytalan, milyen döntést hoz csütörtökön a Motorsport Világtanács (MV) a kémügytárgyaláson: lehet, hogy újra nem bünteti meg a gyanúsított McLarent, de akár ki is zárhatja az idei és a jövő évi világbajnokságból.
Bűnös, de nem büntetett
A sztori első fejezete július végén zárult, amikor az MV megállapította, a McLaren-mérnök Mike Coughlan valóban hozzájutott a Ferrari 780 oldalas, bizalmas technikai adatokat tartalmazó dossziéjához: nem bizonyítható viszont, hogy megosztotta az istálló többi tagjával, illetve, hogy az idei McLaren-kocsi építésénél felhasználta volna, ezért, bár bűnösnek találta, nem büntette meg az angol csapatot.
Kikötötte viszont, ha a közeljövőben bizonyíték kerülne elő, újra előveheti az ügyet, és a következő ítéletben kitilthatja a McLarent nem csak a 2007-es, a 2008-as Forma-1-es bajnokságból is.
A McLarentől jött az új bizonyíték
Múlt szerdán aztán az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) közölte, új iratokhoz jutott, ezért újratárgyalja az esetet. Hamar kiderült, a lehetséges bizonyítékok a McLaren két pilótájától, a versenyző Fernando Alonsótól és a tesztelő Pedro de la Rosától származnak. Az FIA később árulta el, a két spanyol a szervezet felszólítására adta ki e-mailjeit, ugyanis az FIA-nél valakitől fülest kaphattak: a mclarenesek tudtak róla, mérnöküknél vannak a Ferrari tervrajzai.
Mást-mást várnak az exvilágbajnokok
Az exvilágbajnokok közül a német RTL tévécsatorna állandó szakértőjét, Niki Laudát és Keke Rosberget kérdezte az esélyekről. Az osztrák egyáltalán semmi büntetésre nem számít, a finn igen, de arra nem, hogy kizárják a McLarent.
Az FIA társukat, Lewis Hamiltont is megkereste, de az újonc nem küldött vissza semmit a szövetségnek, azaz nem tudott a Ferrari-dokumentumokról. Alonso és de la Rosa nem nyilatkoztak róla, kitől tudhatta meg az FIA levélváltásukat, hangsúlyozták, nem volt más választásuk, mint engedelmeskedni.
Ki nyomta föl a McLaren-pilótákat?
A McLaren-főnök Ron Dennis egyértelműen Flavio Briatore Renault-főnököt tartja a besúgónak, a csütörtöki tárgyaláson meg is próbálhatja bemártani a francia csapatot, bár az FIA jelezte, csak azt az indokot veszi figyelembe, aminek köze van a kémkedéshez, más nem érdekli. Briatore tagadja, köze lenne az ügyhöz, de a legutóbbi, monzai futamon többször is járt a McLaren kamionjában, és titkolja, miért.
Azt viszont nagyon is hangoztatja, jövőre visszavárja Alonsót csapatához, akinek 2009-ig szóló mclarenes szerződése állítólag lehetővé teszi a kiugrást, ha az angol gárda jó híre sérül. Egy csütörtöki elmarasztaló ítélet pontosan ezt jelentené.
166 oldal az angolok ellen
A McLaren annyit közölt, erős védelemmel készül Párizsba, kiszivárgott, a Ferrari ellen is visz iratokat, ám menekülési esélye egyre kisebb. A The Times angol politikai lap szerdán azt írta, az FIA a napokban 166 oldalas, a McLarent terhelő vádiratot küldött szét a Motorsport Világtanács mind a 26 tagjának. Nem csak egy e-mail-váltás, hanem telefonbeszélgetések és smsek leírása szerepel benne a Ferrari-tervek kiadásával gyanúsított Nigel Stepney és Coughlan, illetve de la Rosa és Alonso között.
A Times szerint az FIA pontosan nem tudja, mi áll az üzenetekben, de állítólag kivehető, hogy amikor a pilóták valamilyen technikai kérdésről tanácskoztak, ugyanez hamar felmerült a mérnökök között is.
Pontlevonás a legvalószínűbb
A két szakember nyakig benne van az ügyben, az angol és az olasz rendőrség is nyomoz utánuk, a pilóták viszont egyelőre biztonságban érezhetik magukat, mert az FIA a felszólító levélben sértetlenséget ígért nekik, ha együttműködnek. Pontosabban azt, hogy a Nemzetközi Sportkódex, ami alapján csütörtökön határoznak, nem vonatkozik rájuk.
Már új csapatot alapítottak a McLaren helyére
A nagyon elfogult spanyol AS című sportlap szerint Lewis Hamilton versenyzői engedélyét elveszik csütörtökön, ha bebizonyosodik, elhallgatott valamit. A másik madridi lap, a Marca már azt is megírta, a McLaren az elmarasztaló ítélet után feloszlik, Ron Dennis eladja a csapatot a jelenlegi motorszállító Mercedesnek, ami jövőre saját nevén indul, kinyilvánított első számú pilótával: Fernando Alonsóval.
Az ügy kiszámíthatatlanságát jelzi, hogy külföldön sem a BBC, sem a Bild, de még a Ferrari miatt különösen érintett olasz La Gazzetta dello Sport sem közölt konkrét véleményt a várható ítéletről.
Ítélet lesz, előfordulhat, nem csütörtökön, hanem csak később, mint ahogy az is egyre valószínűbb, a McLarent megbüntetik. Kizárás nem valószínű, hiszen akkor a bajnokság a Ferrari fölénye miatt teljesen egyoldalúvá válna, bár egyfutamnyi eltiltás csak izgalmasabbá tenné a versengést.
Az első számú szaklap, az Autosport szerint a Mclaren konstruktőri pontjai vannak veszélyben, levonhatnak belőle vagy akár az összes ideit elvehetik. Az sem elképzelhetetlen, jövőre nem is szerezhetnek. Valójában persze, ha ennyi a döntés, az a közvéleményt nem érdekli: a konstruktőr-vb létezik, de a világbajnok az, akinek a pilótája a ponttáblázat élén áll az utolsó verseny után.
Büntethetik-e a versenyzőket?
Sokkal fontosabb kérdés, hogyan büntethetik a pilótákat. Ha a McLarent eltiltják egy futamtól, nem indulhatnak. Vonhatnak-e le tőlük pontot? A külföldi sajtó szerint ez nem valószínű, bár arról senki nem ír, hogy a két mclarenes, Alonso és Hamilton helyzete jelenleg ellentétes.
Alonso jelentett, Hamilton nem. De vajon teljesen tiszta-e az angol? És ha kiderül, hogy nem, az járhat-e szankciókkal? Ha pedig tiszta, és megerősítik, a spanyol nem, fogják-e őt sújtani valahogy?
Csütörtökön minden kiderülhet, ám nem lenne váratlan, ha a döntést halasztanák, egy héttel, egy hónappal, vagy akár egészen a szezon utánig.
Politikai döntés lesz
A magyar szaksajtó kevésbé tűnik megosztottnak, az a5.hu-s szakíró, Farkas Péter szerint, ha a bizonyítékok helytállóak, "a McLaren semmiképpen sem úszhatja meg büntetés nélkül".
"Könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy a csapatot megfosztják az összes idei konstruktőri pontjától, ami a tévés jogdíjak elvesztése miatt anyagilag is érvágás. Bárhogy lesz, mindenképpen politikai töltetű ítélet születik, mivel az FIA-nek muszáj tekintettel lennie a közönségre, azaz ha a McLarent versenyzőstül kizárják akár a 2007-es, akár a 2008-as világbajnokságból, az idény azonnal érdektelenné válik. Ez nem fog megtörténni."
Hasonlóan vélekedik az Autósport és Formula magazin főszerkesztője, Bethlen Tamás. "A legvalószínűbb a csapatnak kiosztott pontlevonás vagy az idei konstruktőri világbajnokságból történő teljes kizárás. Egyéniben a valamelyest még mindig kiélezett verseny miatt nem fogják hátrányos helyzetbe hozni Hamiltont és Alonsót."