További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Egy éve ugyanezzel a címmel készültünk a 2006-os szezonzáró Brazil Nagydíjra, vagyis a Forma-1 nem változott: nem lett se tisztább, se sportszerűbb, idén is több pályán kívüli határozat, feljelentés, bepanaszolás alakította a pontversenyek állását, sőt, az egyiket el is döntötte.
A balhé ebben a szezonban már az első futam után elkezdődött, amikor a McLaren bepanaszolta a Ferrarit az FIA-nél, állítva, az olaszok szabálytalan fenéklemez-hajlító rendszert használnak, amivel autóik gyorsabbak az egyenesekben, stabilabbak a kanyarokban.
A szövetség Kimi Raikkönen melbourne-i győzelme után módosította is az említett rendszer kiszűrésére kitalált ellenőrzést, de az istállók még ezt is kijátszották a malajziai és a bahreini versenyen, így a negyedik nagydíj előtt drasztikus közbelépsre volt szükség, ami végül - valószínűleg - kiszűrte a trükkös megoldást.
Az ügy valójában sosem tisztázódott teljesen, ami biztosnak látszik, hogy a Ferrari alkalmazta a hajlékony lemezt, de a Spyker főmérnöke szerint ők, a Williams, a BMW, sőt, az összes másik csapat is.
Ami különösen pikánssá teszi az ügyet, hogy a csalást csak azért vehették észre, mert az idényt leginkább meghatározó kémügy részeként a ferraris Nigel Stepney elmondta a mclarenes Mike Coughlannek, milyen ügyes megoldást találtak ki az olaszok mérnökei: a McLaren emiatt jöhetett rá a Ferrari turpisságra, ám mindez csak szeptemberben derült ki.
A kémper május végén kezdett éledezni, ám előtte az FIA még a Mclaren monacói kettős győzelme miatt indított vizsgálatot. A futam látszólag tiszta volt, a McLarenek lelépték a Ferrarit, Fernando Alonso nyert méterekkel csapattársa, Lewis Hamilton előtt.
Minden rendben is lett volna, ha a leintés után Ron Dennis McLaren-főnök nem kezd azzal kérkedni, hogy már az első kerékcserét követően utasította pilótáit, lassítsanak, illetve nem árulja el büszkén, hogy már a rajt előtt eldöntötték, ha minden a terveik szerint alakul, az első kockáról induló Alonso nyeri a futamot.
A Ferrari 2002-es ausztriai manipulálása óta csapatsorrend felállítása tilos, még a szűk Monacóban is, ahol teljesen érthető, ha egy istálló nem akar kockáztatni. A szövetség ugrik az ilyenre, Bernie Ecclestone az ítélet előtt pontlevonást várt, mégsem büntették a McLarent.
Dennis ugyanis hiába mondta el az igazságot, a futam közben a rádión a pilótáknak mindent olyan ügyesen kommunikáltak, hogy abba nem lehetett belekötni. Legalábbis ezt állították az FIA ellenőrei, ártatlannak nyilvánítva a Mclarent.
Monaco után is a McLaren maradt a szezon főszereplője, ám közel sem csak Hamilton és Alonso győzelmei miatt: kipattant a kémügy.
A történet egyszerű: a fentebb már említett exferraris szerelő a mclarenes főmérnöknek csurgatott információkat 780 oldalas dossziéban, e-mailben, sms-ben, telefonon és személyes találkozókon az olaszok versenyautójáról, taktikájáról, és minden egyébről, ami az angol riválist érdekelhette. Különösen vicces, hogy a sztori egy London melletti fénymásoló szalonból indult el.
A Mclaren állította, a teamnél csak Mike Coughlan tudott a Ferrari titkairól, és első körben az FIA Motorsport Világtanácsa ezt el is hitte: július 26-án bűnösnek találta, de elegendő bizonyíték hiányában nem büntette az angol gárdát.
Kimondta viszont: ha újabb bizonyíték kerülne elő, az ítéletet módosíthatják, kizárhatják a McLarent a 2007-es és a 2008-as világbajnokságból. Nem meglepő, egy bő hónap múlva jöttek is az új terhelő információk, az viszont már igen, honnét: Fernando Alonsotól és a tesztpilóta Pedro de la Rosától, többek között.
Szinte abszurd, hogy a versenyzők csapatuk elleni vallomását egy másik botrány csalogatta elő: a Magyar Nagydíj időmérőjén Alonso a depóban feltartotta Hamiltont, aki emiatt nem futhatott kört az első rajthelyért.
A McLaren, azaz Ron Dennis védekezett és Hamiltonra fogott mindent, de az FIA a spanyolt sorolta öt hellyel hátrébb. A bajnok nem habozott, a döntés másnapján, a Magyar GP reggelén bement Dennishez, és megzsarolta: vagy ő lesz a McLaren kivételezett pilótája, vagy elküldi a szövetségnek azokat az e-maileket, amiben de la Rosával és közvetve Coughlannel kommunikált a Ferrari alkatrészeiről.
Dennis észnél volt, azonnal jelentett mindent Max Mosley FIA-elnöknek, de aztán elvesztette a fejét, és mindent letagadott, állította, Alonso százszázalék, hogy csak blöfföl, nincs nála semmi.
Amikor augusztus végén a kémügyben nyomozó olasz hatóságok kiderítették, hogy Stepney és Coughlan közel 300 sms-t, mintegy 60 e-mailt váltottak március és június között, többször beszéltek telefonon, háromszor találkoztak, nem csoda, Mosley-ban felmerült, lehet, hogy Alonso nem csak blöffölt. Ráadásul besegített még Bernie Ecclestone is, aki tudta, az e-mailek léteznek.
A két spanyol mclarenes vallott az FIA-nek, bebizonyosodott, megtárgyalták a Ferrari súlyelosztását, aerodinamikai beállításait, különleges fékrendszerének működését, tudták, milyen speciális gázzal tölti gumijait az olasz csapat, sokszor azt is, melyik körben áll ki tankolni és kereket cserélni Kimi Raikkönen: Coughlan minden infót megosztott de la Rosával, aki továbbította Alonsónak.
A szeptember 13-i újratárgyaláson a Mclarent első körben kizárták a világbajnokságból, a legtájékozottabb F1-es sportlap, az Autosport website-ján meg is jelent, az angolokat kirúgták, ám húsz perc után a hírt levették. (És hetekig azzal indult a főoldal, bocsánatot kérnek a McLarentől a hamis információ miatt.)
Órákkal később jött ki a hivatalos ítélet, a McLarent valóban kizárták, ám csak a konstruktőr-vb-ből, versenyzői viszont továbbra is indulhatnak a futamokon, és sem Alonsótól, sem Hamiltontól nem vontak le egyetlen pontot sem. Annak ellenére, hogy autójukban kétségtelenül Ferrari-ihlette megoldások lehetnek.
A büntetés példásnak kinéző lett, még 100 millió dollárt is kell fizetnie Ron Dennis gárdájának. Először mindenki, a Ferrari is elégedett volt, de napok múlva jöttek a nyilatkozatok, hogy nem ártott volna a pilótákat is elmarasztalni, hiszen a Mclarennek a pénz nem gond. Ráadásul az a 100 millió valójában nem is annyi, sokkal kevesebb, vagyis Dennisnek egész kedvező háttéralkut sikerült kicsikarnia.
Ő ugyan elfogadhatatlannak tartotta a büntetést, ám ellene a "Forma-1 nyugalmának érdekében" nem fellebbezett, és kijelentette: "a pénzt ki tudjuk fizetni". A pilóták közötti pontállás megmaradt, a ferrarisok nem kerültek közelebb, a Mclarennek egy futamról sem kellett hiányoznia, Dennis alapvető céljait elérte.
A főügy közben a McLarennek még egyszer kellett magyarázkodnia a Hungaroringen használt, ám az FIA-nak be nem jelentett új váltója - ezt megúszták 50 ezer dollárral - , illetve utána, a szezon hajrájában Hamilton Japán GP-n bemutatott vezetése miatt.
Utóbbit négy nappal az eset után támadták meg az ellenfelek egy Youtube-videó alapján, és bár az eset véleményesnek tűnt, büntetés nem lett belőle.
Alonso Hamilton felmentését úgy értékelte, az FIA eldöntötte a világbajnokságot, egy héttel később viszont az angol hibája miatt újra vb-esélyes lett Kimi Raikkönennel együtt, így az utolsó futamon vasárnap huszonegy éve nem tapasztalt izgalmak várhatóak.
Reméljük, a Hogyan csaljunk el F1-vb? III-at csak egy év múlva és nem jövő hétfőn írjuk meg.