További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Szokatlanul csendes volt a döntő brazil futam előtti hét a Forma-1-ben: a két legnagyobb vb-esélyes, a McLaren-duó, Lewis Hamilton és Fernando Alonso meg se szólalt, a harmadik, Kimi Raikkönen is csak annyit mondott, nyernie kell, ha a címet akarja.
Az újonc a favorit, négy ponttal vezet márkatársa, héttel a ferraris előtt, de a hasonló hármas befutókból általában a kisebb sansszal indulók jöttek ki jobban.
Befolyásolja a végeredményt mindenek előtt az interlagosi pálya, amin Hamilton még egy métert sem vezett. Ott van az időjárás, ami az óceán partján gyakran esős, ám egyelőre úgy tűnik, ezúttal nem lesz csapadék: péntekre 40-70, szombatra 20, vasárnapra nulla százalék a zápor lehetősége, a hőmérséklet 25-30 fok között várható.
Az aszfalton víz nélkül is nehéz száguldani, hagyományosan itt a leghepehupásabb a nyomvonal, bár minden évben feljavítják, rendre rossz minőségű marad. Idén is dolgoztak rajta, ígérik, végre jó lett, nemhogy sima, még nagyon gyors is. Bár egy éve szintén valami ilyesmit mondtak.
Külső körülmény az autó is: a McLaren ígéri, minden találgatással és sejtéssel ellentétben Hamilton és Alonso teljesen egyforma gépet kap. Hogy biztosan így legyen, a Nemzetközi Autószövetség (FIA) ellenőrt jelölt ki, akit Ron Dennis csapatfőnök is meghívott az angol team garázsába az egész hétvégére. A spanyol autóklub elnöke vizitál a gárdánál, hogy megfigyelje, az egész évben panaszkodó kétszeres bajnokkal ugyanúgy bánnak-e, mint az angollal.
Egyetlen kis különbség lesz a páros felszerelésében: míg Alonso Mercedes-motorja második versenyét futja, Hamiltoné új, a címvédő ugyanis Japánban falnak csapta autóját, nem ért célba, így az istálló már Kína előtt erőművet cserélhetett benne. Szakértők szerint ez tíz lőerő különbséget jelenthet Hamilton javára.
Kimi Raikkönen szintén új motorral rajtol, de azt nem tudni, az övé mennyivel jobb. Ami egyforma a vörös és az ezüst autókon, az a Bridgestone gumi. A japán cég a lágy és a szuperlány keverékeket viszi Brazíliába, ez a McLarennek lehet előny. Idén Monacóban, Montrealban és a Hungaroringen futottak ezekkel a típusokkal az F-1-es kocsik, és mindhárom futamot az angolok nyerték - Monacót Alonso, a másik kettőt Hamilton. Raikkönen állítja, ez már régen volt, ráadásul Magyarországon majdnem meg is fogta az újoncot, a Ferrari már alkalmazkodott ezekhez az abroncsokhoz.
Hamilton persze így is aggódhat egy kicsit, hiszen idén háromszor kapott defektet, és legutóbb szintén kopott kerekei miatt esett ki. A Nürburgringen durrdefekt - baleset és 10. rajthely - az időmérőn, defekt a futamon. Törökországban defekt a versenyen, Sanghajban szétfoszló abroncsok és kicsúszás a nagydíjon.
A táblázatra nézve ezek után kimondhatjuk, Hamilton a favorit, de csak pontelőnye miatt. Ő akár egy szerencsés kimenetelű koccanással is bajnok lehet. Nyomja viszont a teher, hogy már két hete simán eldönthette volna, így vasárnap nagyot veszíthet. Elismerte, megviselné a dolog. Ellenfelei viszont már korábban bekalkulálták a verseséget, nyugodtan hajtanak a győzelemre, aztán ha elég lesz, az nagy öröm, de ha nem, akkor sem dől össze semmi.
Ebből a szempontból persze Hamiltonnak sem kellene aggódnia: tíz hónapja mondhatja magát Forma-1-es versenyzőnek, újonc, mindössze 16 futam van mögötte, szinte semmi a riválisokhoz képest. Mindenkinek, még önmagának is meglepetés, hová jutott rövid idő alatt.
Kérdés persze, itt lenne-e ő és Alonso, ha a McLaren nem jut a Ferrari titkos adataihoz? A kémügy miatt megbüntették a gárdát, mert nagyon egyértelműnek tűnik, jócskán profitáltak Dennisék az ellenfél tudásából, ám a pilótáknak megkegyelmeztek. Sok szakértő nem is titkolja, emiatt az lenne az igazságos, ha végül Raikkönen nyerné a vb-t.
Ennél nagyobb büntetés nem jöhetne a McLarennek, pofára esés lenne, ha nem valamelyik versenyzője nyerne. Igaz, Alonsót csupán a menedzsere meg a spanyol ellenőr tapsolná meg a dobogón, de mégiscsak a McLaren-színeket viselné. A gárda inkább Hamiltonnak örülne.
Tény persze, minhárom esélyes megérdemli a világbajnokságot. Bármit is mondott, tett, zsarolt, nyavajgott az autón kívül Alonso, a pályán csodálatos volt. Egyedül a monzai győzelméért is járhatna neki a vb, amikor lelépte a Ferrarikat és Hamiltont.
Az újonc érdemeivel feljebb foglalkoztunk már, 22 évesen, nulla rutinnal többször megverte a kétszeres világbajnokot, a leggyorsabbnak tartott Raikkönent, egyértelmű, jogosan érne a csúcsra.
Raikkönen? Piás botrányai után ki gondolta, hogy az év végére azt kell róla mondanunk: a profizmus mintaképe. A legerősebb istállóhoz került, de csak egy Michael Schumachert kellett pótolnia, ráadásul gyors és okos versenyző mellé csöppent, aki 2006-ban, már a német ellenében kezdte magának építgetni a Ferrari-istállót. Felipe Massa legyőzéséhez kellett a finnek néhány hónap, de nyugodtan dolgozott, nem nyávogott, nem állította, a brazil jobb kocsit kap, csak tette a dolgát, és idővel kijött, ő a jobb versenyző.
Annak ellenére maradt esélye, hogy alatta kétszer tönkrement a kocsi, szemben a mclarenesekkel, akiknek egyszer sem. Ő nyerte továbbá a legtöbb futamot, ötöt.
Mégis, a számok alapján Raikkönen a legesélytelenebb, és érthető lenne a McLaren, illetve sok szurkoló csalódása, ha ő nyerne.
A 2007-es év ugyanis nem róla szólt, hanem Hamiltonról, Alonsóról és csapatfőnökükről, Ron Dennisről. Ők hárman voltak a szezon főszereplői, ha nyertek, azért, ha nem, azért.
A Brazil GP programja, magyar idő
Péntek:14 ó: 1. szabadedzés
18 ó: 2. szabadedzés
Szombat:
15 ó: 3. szabadedzés
18 ó időmérő edzés
Vasárnap:
18 ó: futam
Alonso végigreklamálta az évet, Hamilton a szezon harmadától replikázott neki, meg váratlan teljesítménye miatt mindig előtérbe került, másodikként, harmadikként is.
A látványosabb futamokat általában ők nyerték, a monacóit, a káoszközeli montrealit, Indianapolisban összeértek, az esős Nürburgringen Hamilton daruval ment vissza a pályára, Alonso a hajrában előzött, majd káromkodott Massával a kamerák előtt. Az angol győzött nálunk a Hungaroringen, Alonso Monzában úgy oktatott, mint senki ebben az évben.
Főnökük meg nyolc hónapot magyarázkodott miattuk és a kémügy miatt. Hol ezt, hol azt, hol az istállót kellett védenie, hogy örüljenek a pilóták, a szponzorai, a befektetők, a McLaren részvényesei. Csapatvezető nem nyilatkozott még annyit, mint ő ebben az évben, volt, hogy még a bajnokot és az újoncot is háttérbe szorította. Az évad figurája, sztár lett 2007-ben.
Övé többek között az év beszólása is, ami jól jellemzi az idényt. Amikor Belgiumban kiderült, Alonso megzsarolta, Hamiltonnal szembeni jobb feltételeket követelve, az újságírók megkérdezték, ez-e a legelképesztőbb helyzet, amibe 25 éves menedzseri pályája alatt került. "Ez a legkirívóbb azok közül, amiket maguk is ismernek. De ne tudják meg, mire nem képesek a versengő állatok."
Többek között miatta is volt olyan jó az év. Lehet, hogy kémkedtek a Forma-1-ben, lehet, hogy csalt több istálló, igazságosan vagy igazságtalanul büntettek vagy mentettek fel pilótákat, befolyásoltak futamokat, zárt ki az FIA egy egész csapatot, de mindennel együtt: 2007 a legutóbbi tizenöt esztendő legjobb szezonja.
Ráadásul még nincs vége, a legizgalmasabb része csak most jön. Tippelni meg jósolni lehet, de még csak sejteni is nehéz, ki lesz a nyerő. A találó befejezés talán az lenne, ha vasárnap még a leintéskor sem tudnánk, ki a világbajnok.