További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Lezser, kiegyensúlyozott, optimista, ez az a három jelző, ami leginkább jellemezte Fernando Alonsót a Renault új autójának bemutatóján. A kétszeres világbajnok egy év mclarenes kitérő után tért vissza egykori győztes csapatához és saját személyiségéhez.
Az angol istálló szabályai alól felszabadulva két órán át csak az újságírókkal foglalkozott, mindenki kérdésére megpróbált válaszolni. Még extársáról, Lewis Hamiltonról is beszélt. Róla persze csak jót mondott - "ő egy tökéletes autóversenyző" -, vagy semmit.
Az elmúlt szezon végén ajánlata volt a Red Bulltól, a Toyotától és a Hondától, de elárulta, amikor eldöntötte, otthagyja a McLarent, biztos volt benne, a régi lesz az új csapata. "Magamban tudtam, a Renault-hoz fogok visszajönni, de meghallgattam mindenki ajánlatát, aztán határoztam."
A visszatérés eddig zökkenőmentesnek tűnik, a csapattagok ismerik, minden olyan, mintha 2007 meg sem történt volna.
"Nem szakadt meg a kapcsolatunk Flavióval, tavaly sokat ettem náluk, sokat beszéltünk év közben. Ráadásul nem is változott, ugyan olyan szórakoztató, mint amikor elmentem."
Felmerült, a sportban a visszatérések nem mindig jönnek be, sőt.
"A hazámban azt mondják, az újrakezdések sikertelenek, de ismerem a csapatot, kétszer képesek voltak világbajnok autót csinálni, bízom benne, újra menni fog együtt."
A tavalyi szezont nem lehet kitörölni, de Alonso nem siránkozik: "Nem bánom 2007-et, a McLarennél jobb pilóta lettem."
Az autója, egyelőre úgy látszik, szintén jobb volt, a Renault az első helyről negyediknek esett vissza.
"Azt hallottam mindenhonnét, a kocsijuk vezethetetlen volt. Kipróbáltam, és nem találtam annak. Szerintem mást ronthattak el, vagy csak egyszerűen elveszítették az önbizalmukat."
Nem titkolta viszont, lesz feladata bőven: "Nagyon le vagyunk maradva, rengeteget kell dolgoznunk. Egy másodpercet kellene találnunk legalább, hogy feljöjjünk két-három tizedre a menők mögé."
A vállalkozás talán a szokottnál is nehezebb, a szabályok télen alig módosultak, van olyan gárda, amely előző évi autójával indul, így a hátrányból faragni nagy kihívás.
"A motorok ugyanazok, mint tavaly, ami dönt, az az aerodinamika, ez jelenti a különbséget a jobbak és a kevésbé jók között. Többet nem tudunk dolgozni, így egyetlen megoldás marad, hogy jobban dolgozzunk."
Az újságírók a legtöbbet az elektronikai segédeszközök, a kipörgésgátló és a motorfék hiányáról beszélnek, de Alonso szerint egyik sem meghatározó változtatás.
"A TC (traction control, azaz kipörgésgátló) hiánya nem okoz gondot, semmit nem fog eldönteni. Kicsit magas a fizetésünk ahhoz, hogy ilyenekre panaszkodjunk. Az elektronika hiánya a rajtoknál látszódhat meg. Ha eddig elrontottad az indulást, elveszítettél egy-két pozíciót. Ha most elrontod, öt-hat hellyel fogsz visszaesni."
Tavaly sem a technika, hanem csapattársa, Lewis Hamilton jelentette neki a legnagyobb problémát. Idén megint újonc kollégája lesz, a feltörekvő ifjabb Nelson Piquet.
"Piquet jó választás, kiegyensúlyozott és nyugodt, ráadásul Flavio remekül tudja kezelni az ilyen helyzeteket."
A kérdés adott, mi van, ha mégsem? Ráadásul a Renault-szerződés megkötésekor az olasz és a spanyol sajtó is azt írta, Alonso három szezonra írt alá, de már az első után távozhat, ha az eredmények nem úgy alakulnak. Főleg, hogy a Ferrari állítólag várja 2009-re.
Az egyik kolléga meg is kérdezi: "Kizárja, hogy egy év után otthagyja a Renault-t?"
"Nem" - válaszol Alonso. A meglepett újságíró zavartan visszakérdez: "Úgy érti, nem zárja ki, hogy", de Alonso közbevág. "Nem zárom ki, hogy elmenjek. Ha nem vagyok boldog, a Forma-1 rugalmas."
Azt sem titkolja, három tényező késztetheti maradásra vagy távozásra: "A csapat, az autó és az ajánlat minősége számít. Ha valamelyik miatt nem érezném jól magam, válthatok."
A bemutató műsorvezetője úgy köszöntötte Alonsót, "Isten hozott itthon". A sajtótájékoztató után úgy tűnt, tényleg ez a helyzet. A McLarennél a világbajnok sosem volt ilyen őszinte.