További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Váratlan volt 2006-ban, amikor Michael Schumacher mögött egy fiatal brazil pilóta, Felipe Massa kapta meg a Ferrari másik Forma-1-es helyét. Ismert volt már, hiszen 2002-es bemutatkozása után 2004-ben és 2005-ben is a Saubernél versenyzett, de kiugró eredménye nem akadt.
Az olaszoknál viszont jól ismerték, 2003-ban tesztpilótaként dolgozott náluk a korábbi európai Forma-Renault- és F-3000-es bajnok.
Valószínűleg a csapatvezetők is azt gondolták, Massa nem fog sok vizet zavarni Schumacher mögött, ideális másodpilóta lehet belőle. A szezon közepére kiderült, biztosan az lesz, az év kétharmadánál annyira elégedettek voltak vele, hogy a 2007-ben érkezett Kimi Raikkönen mellett is meghagyták.
Massa 2006-ban az első rajthelyről indulva nyert Törökországban, Michael Schumacher is mögötte végzett. Sikerét néhány hónap múlva hazájában megismételte, Ayrton Senna 1993-as győzelme óta az első brazil lett, aki otthon felállhatott a dobogó tetejére. A pontversenyben remekül végzett, harmadik lett Alonso és Schumacher mögött.
Mégsem kezdte el senki a háromszoros bajnokhoz hasonlítani, akkor sem, amikor tavaly majdnem az utolsó futamig kergette Raikkönent, és sokáig sansza volt a vb-címre. Győzött Bahreinben, Barcelonában, ismételt Törökországban, és csak a hajrára maradt le kicsit.
Pontszámban, sebességben egyáltalán nem, mert az idényzáró Brazil GP-n megverte volna a finnt, ha nem csapattársa vb-címe múlik rajta. Biztosan vezetett, de az olaszok az ő belegyezésével ügyesen megoldották, hogy a tankolások után Raikkönen feljöjjön a második helyről elsőnek, és világbajnok legyen.
Massa töretlenül fejlődött, mert – és ez igen ritka, nagyon becsülendő a Forma-1-pilóták között – hajlandó volt tanulni. Rengeteg dolgot ellesett Schumachertől, de még Raikkönentől is. A német klasszis egyértelműen az oktatóféléjévé vált a visszavonulása után.
Főleg a városi pályákon, Monacóban és Valenciában látta el tanácsokkal, olyan eredményesen, hogy a hercegségben megszerzett első rajthelyét maga Massa sem akarta elhinni: sosem szeretett és nem is igazán tudott az utcákon vezetni.
Az alázatos felkészülés eredménye leginkább idén látszódik: a 27 éves tehetség hat futammal a befejezés előtt hat ponttal lemaradva második Lewis Hamilton mögött, és hét egységgel veri Raikkönent.
Két nulla pontos nyitófutama után győzött Bahreinben, sorozatban harmadszor Törökországban, Franciaországban, és legutóbb Valenciában. Vezetné az összetettet, ha a Hungaroringen három körrel a vége előtt, amikor teljesen tisztán az élen állt, nem megy tönkre a motorja.
Épp a mogyoródi volt talán eddigi legjobb futama: a McLareneknél a versenyek elején gyengébb Ferrarival lerajtolta a másodikként induló Kovalainent, kifékezte az első kanyarban a vezető Hamiltont, majd körről körre lerázta magáról.
Egyetlen lehetősége a rajt volt, hogy élre kerüljön, később Hamiltonon nem juthatott volna túl – ezt maga is elmondta –, de egy csodálatos manőverrel kihasználta a korai sanszot.
Idén négy GP-győzelemnél – összesen kilencnél – és 13 pole pozíciónál jár, Hamilton sem győzött többször 2008-ban, mint ő. A Francia Nagydíj után vezette a vb-t, ami hazájából legutóbb Sennának sikerült.
Remek formája és eredményei ellenére sem társai, sem a legtöbb Forma-1-es szakember, illetve rajongó nem veszi őt komolyan. Hamilton épp múlt héten nyilatkozta, nem Massától, inkább a 13 ponttal tőle lemaradva álló Raikkönentől tart, szerinte a finn a Ferrari vb-favoritja.
Eddig egyedül csapatfőnöke, Stefano Domenicali jelentette ki, Massa képes megnyerni a világbajnokságot. Az utóbbi futamokon már egyértelműen Raikkönen előtt van, mert azt a gumiszállító Bridgestone mérnökei adatokkal is bizonyítani tudják, ha a Ferrari tökéletesen van beállítva, Massa gyorsabb a világbajnoknál.
Ha a Ferrari képes neki olyan jó autót adni, mint a Hungaroringen vagy Valenciában, nem valószínű, hogy meg lehet verni. Vb-győzelme már nem számítana meglepetésnek: Senna utóda, Schumacher tanítványa bármire képes.