Óvás, feljelentés, kizárás és a Brawn GP

2009.03.31. 15:19 Módosítva: 2009.03.31. 15:20
A múlt csütörtökön kezdődött ausztrál Forma-1-es nagydíjhétvége hétfőn ért véget, de teljes zárása csak az április 14-ei FIA-tárgyaláson lesz. Megpróbáltuk összefoglalni, kit miért büntettek/nem büntettek, zártak ki, soroltak vissza. Volt versenyzés is, rekordokkal.

Múlt csütörtökön kezdődött a gépátvétellel Melbourne-ben a Forma-1 idénynyitó futama, a technikai vizsgálattal jött a szezon első feljelentése: a Red Bull, a Ferrari és a Renault tiltakozott a Brawn, a Toyota és a Williams fenéklemeze ellen.

Az ellenőrök mintegy ötórás tanakodás után megfelelőnek találták a három gép diffúzorát, a vádlók jelezték, fellebbeznek: az ügy a fellebbviteli bírósághoz kerül, az Ausztrál GP végeredménye gyakorlatilag óvás alatt áll.

Nagyjából párhuzamosan a FOTA (Forma-1-es Csapatok Szövetsége) reagált Bernie Ecclestone néhány nappal korábbi megszólalására, miszerint a Renault és a McLaren bojkottal fenyegette, ha nem egyenlíti ki tartozásait. A FOTA állítja, 2006-ról, 2007-ről és tavalyról jön még nekik az F1-főnök.

Ecclestone és a csapatok az F1 bevételeinek elosztását is meghatározó Concorde-szerződésen vitatkoznak, a péntek azzal kezdődött, hogy a menedzser közölte: nem tartozik semmivel. Nem kellett sokat várni az FIA reakciójára sem, a szövetség a diffúzer-kérdés tárgyalásának időpontját tűzte ki április 14. délelőtt 10 órára, Párizsba.

brawn4

Szerencsére ekkor már a pályán is történt valami, a williamses Nico Rosberg uralta a szabadedzéseket, nyomában a diffúzorbandának keresztelt Brawnokkal és Toyotákkal.

A szombat újra feljelentéssel indult: a Williams fordult a technikai felügyelőkhöz, mert szabálytalannak tartotta a Ferrari és a Red Bull oldalsó légterelőit. (Amelyek a levegőbeömlők alatt vannak.)

Már javában vitáztak a megoldásról, amikor órák múlva a Williams visszavonta kifogását, arra hivatkozva, mérnökei átgondolták, valószínűleg rendben vannak a két ellenfél autói.

Rosberg megnyerte a 3. szabadedzést is, de az időmérő már a Brawn-Mercedesekről szólt: 55 éves várakozás után újra megtörtént, hogy egy újonc csapat megszerezze a teljes első rajtsort. Jenson Button megelőzte Rubens Barrichellót, elverték a mezőnyt.

A 15. Lewis Hamiltont nagyon is, kiderült, a világbajnok McLarenjében váltót kell cserélni, ezért csak utolsóként, 20.-ként indulhat. Mégis volt mögötte két kocsi a rajtnál, mert szombat este k iderült, a Toyota csalt a hátsó szárnyakkal, ezért utólag kizárták kocsijait az időmérőről, eredményeit törölték.

A futamra, annak ellenére, hogy gyártási hibára hivatkoztak, sikerült kicserélniük a hajlékony hátsó szárnyakat megfelelőekre. (Hogy éjjel gyártatták le, vagy Japánból repítették Ausztráliába, nem derült ki. Az biztos, hogy a kölni központjukból nem ért volna oda.)

A vasárnap, a verseny napja többnyire a versenyről szólt, egészen, amíg le nem intették. Jenson Button megismételte az ötszörös bajnok Juan-Manuel Fangio csúcsát, a Brawn GP a Mercedes másik rekordját: kettős győzelmet szerzett bemutatkozó futamán.

A titokzatos KERS-sel is leégett a Ferrari, de a rajt előtt vitatott szürkület végül senkinek nem okozott gondot. Volt sok előzés, jó verseny, izgalom, biztonsági kocsi, kétszer is. A dobogón Button, Barrichello és a harmadik Jarno Trulli ünnepelt, Melbourne-ben már hétfő volt, amikor kiderült, utóbbinak nem lett volna szabad.

Az ellenőrök szerint a 3. hely Lewis Hamiltont illette, mert az olasz tiltás alatt előzte meg őt az utolsó biztonsági autós szakasz alatt. Igen szigorúak voltak a toyotással, végül 12. lett. (Így az újonc Sebastien Buemi nem egy, hanem rögtön két pontot szerzett. )

Sebastian Vettel és Robert Kubica ütközött, kiestek a nagydíjon, a felügyelők már hajnal táján a németet marasztalták el: a hétvégi Maláj GP-n 10 rajthelyes visszasorolással kezd.

Keddre az utolsó pilóta is elhagyta Melbourne-t, átrepült Malajziába, de az Ausztrál GP hivatalosan csak a már említett április 14-én ér véget, Párizsban.