Massa túlélte, Hamilton megnyerte

2009.07.27. 14:21 Módosítva: 2009.07.27. 14:38
Idén annyi minden volt a Magyar Nagydíjon, mint öt másikon összesen. Felipe Massa balesete a legemlékezetesebb, a pilóta lassan túl van az életveszélyen, de a McLaren visszatérésére is kevesen számítottak. Az időmérő rendszer sem romlott el legalább 25 éve és leeső kerék miatt sem tiltottak még el csapatot az F1-ben. A Hungaroringen minden lehetséges.

Négy csapat tűnt esélyesnek a Magyar Nagydíjra, a McLaren, a Ferrari, a Red Bull Racing egy-egy pilótája dobogón is végzett, csak a vb-t vezető Brawn GP maradt le róla. Lewis Hamilton az időmérőtől eltekintve uralta a hétvégét, de vasárnapi győzelméig rengeteg dolog történt, ahogy azt a Hungaroringen az utóbbi években megszokhattuk. A szezon talán legeseménydúsabb nagydíja lett a mogyoródi.

Pénteken a szabadedzésen feltámadó McLaren-Mercedes jelentett meglepetést, Heikki Kovalainen az első, Lewis Hamilton a második tréninget nyerte meg.

Szombaton az angol formája folytatódott, a harmadik szabadedzésen sem tudták megfogni, favoritnak tűnt az időmérőre. Azt viszont nem nyerte meg, sőt, igazából lényegtelenné vált, ki a leggyorsabb, mert Felipe Massa életveszélyesen megsérült.

A brazilt egy rugó találta fejbe, amikor jóval 200 kilométer/óra fölött száguldott a pálya második leggyorsabb pontján. A gumifalnak ütközött, a mentőknek kellett kiszedniük az autóból.

A felvételekből derült ki, az alkatrész, ami Rubens Barrichello autójából esett ki, a bal szeme fölött találta el sisakját, teljesen összeroncsolta, a ferraris homlokán vérző sebet ütött. Massát előbb a pálya egészségügyi központjába, majd helikopterrel a Honvéd-kórházba szállították. (A videón az is látszik, amikor kiesik a rugó a Brawnból.)

Az időmérő utolsó harmada nyugodtabban ment le, mert Massa mozgatta a karját, fájó fejéhez emelte, így úgy tűnhetett, nincs életveszélyben.

Le is futották a tréning utolsó tíz percét, de az idő lejártakor senki nem tudta a rajtsorrendet, mert elromlott a pálya időmérő rendszere.

Perceket kellett várni az eredményekre, a pilóták a boxban egymást kérdezgették, ki milyen időt futott. Vasárnapra derült ki, a káoszt egy szakadt kábel okozta. Fernando Alonso lett a nyertes, a Red Bullokat és Lewis Hamiltont előzte meg, aki negyedikként rajtolhatott.

Csak 20 százalékkal kevesebb néző, mint tavaly

A 2008-asnál közel ötödével kevesebb helyszíni néző volt - tudta meg az ecoline.hu portál, amely Palik László Hungaroring-elnököt idézve hétfőn azt írta, hogy az elmúlt év rekordszámú látogatójánál ezúttal 18 százalékkal kevesebb szurkoló érkezett a három nap alatt. Az oldal emlékeztet arra, hogy tavaly a versenyhétvége három napja alatt összesen közel negyedmillióan voltak kint a mogyoródi pályán, míg ezúttal ez a szám kissé elmaradt a 200 ezertől, amely azonban még mindig a negyedik legtöbb a Magyar Nagydíj 24 éves történetében. Palik azt mondta: az év eddigi versenyeinek mindegyikén nagyobb visszaesést tapasztaltak a nézőszámban, mint Magyarországon.

A sorrenddel keveset foglalkoztak, mert a Honvéd-kórházból nyugtalanító hírek jöttek Massa állapotáról: életmentő műtétet hajtottak rajta végre, mert beszakadt a koponyája.

Szombat estére a tavalyi vb-2. kómába került, lélegeztetőgépen, mesterséges altatásban hagyták. A kórház elé rajongók gyűltek, Rubens Barrichello, a Ferrari-csapatfőnök Stefano Domenicali és az F1-főnök Bernie Ecclestone bement látogatni.

Az orvosok vasárnap reggelre tervezték Massa felébresztését, amikor délelőtt megérkezett várandós felesége és családja, megtették, de csak percekre, hamar visszaaltatták. Az újabb CT-vizsgálat után kiderült, valószínűleg nincs agykárosodása, de még két napot kómában lesz.

A Hungaroringen Massa csapata táblával üzent sérült pilótájának, a futam eggyel kevesebb autóval indult. Fernando Alonso vezetett, de a szenzációsan rajtoló Lewis Hamilton leelőzte Mark Webbert, és hamar befogta. Előznie nem kellett, Alonso kiesett, mert a boxba ment, ahol rutin feltöltésnél és kerékcserénél szerelői rosszul rögzítették jobb első kerekét. A kétszeres világbajnok fél kört sem tudott menni vele, a kerék lerepült, ő ismét a depóba, majd akkora hátrányba kényszerült, hogy inkább feladta a futamot.

Hamilton az élen utolérhetetlen volt, a Mark Webbert depóban leelőző Kimi Raikkönen sem tudta tartani tempóját. A vb-esélyesek mellékszereplővé váltak, Sebastian Vettel az első kanyarban koccant a ferrarissal, majd később technikai gonddal kiállt, Jenson Button a pontszerzésért küzdött.

Az angol a 8. helyen lavírozott, végül a hetedik is sikert jelentett neki, mert a harmadik Mark Webber keveset hozott rajta, még mindig 18,5 ponttal vezet.

Lewis Hamilton idén először győzött, Raikkönen először lett második, ami a McLaren, illetve a Ferrari legjobb idei eredménye. Mogyoródon nyert először KERS-es autó futamot a Forma-1-ben.

A verseny viszont csak este ért véget, amikor az ellenőrök eltiltották az egész Renault-istállót a következő nagydíjtól Alonso leeső kereke miatt. Kiderült, már pillanatokkal a hibás rögzítés után tudták, leszakadhat a kerék, mégsem állították meg a spanyolt, aki pedig érdeklődött is a hibáról, érezte, valami gond van.

Ecclestone: Erősebb bukósisak kell

Bernie Ecclestone F1-főnök a The Sunnak elmondta: a sportág vezetése nagyon komolyan veszi, ami a Ferrari 28 éves brazil versenyzőjével történt. Meg kell vizsgálni a sisaktechnológiát, és azt, hogy min lehet javítani. Elképzelhető, hogy más sportágaktól is tanulhatunk - idézte a menedzsert a brit lap. Ecclestone példaként hozta fel a jéghokit, ahol a kapusnak - bár jól kell látnia - olyan szemvédője van, amely képes ellenállni "a puskagolyóként repülő korong" ütésének is. Ecclestone máris kapcsolatba lépett Sid Watkins professzorral, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) autósport-biztonsági intézetének elnökével, a FIA orvosi bizottságának volt vezetőjével, aki "rajta van az ügyön".

Az F1 biztonsági szabályai ellen vétettek, de megfellebbezték a döntést, így az nem jogerős. Ha az lesz, Alonsónak ki kell hagynia hazai, valenciai futamát, ha csak nem ül át másik istálló autójába.

Az már korábban kiderült, Massa hosszú ideig nem versenyezhet, de állapotáról hétfő reggelre újabb pozitív hírek jöttek: többször felébredt, passzívan kommunikál, mozgatja végtagjait, vizsgálati eredményei jók, megkezdődhetett a lassú felépülés. Orvosai ezt még nem hajlandóak kijelenteni, de olyan lehet, mint balesete előtt.