További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Péntek óta vitázik a Mercedes és a FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) a Red Bull-lal és a Lotusszal az új Mercedes-rendszer szabályosságáról, aminél a hátsó szárnyba épített csatornán keresztül áramoltatnak levegőt, ami nyomja a légterelőket, és így a kocsi nagyobb végsebességre képes. (Itt van kép a dologról.)
A FIA legalizálta a megoldást, de a két istálló ellenkezik, és a héten tárgyalni akar a másik két féllel. Az RBR és a Lotus abba köt bele, hogy a szerkezetet végül is a pilóta aktiválja, ami tilos.
"Tisztázni akarjuk a helyzetet, mert el lehet róla vitatkozni, hogy olyan eszköz, amit a pilóta befolyásol, megnyomja a gombot, ezzel szabaddá tesz egy lyukat. A versenyző aktiválja, ami nincs összhangban a szabályokkal" - idézte az Autosport Chris Horner Red Bull-főnököt.
A probléma lényege, hogy a nyílás akkor válik szabaddá, amikor Schumacherék az engedélyezett módon saját kezűleg mozgatják a hátsó légterelőt (DRS-t): vagyis a Mercedes ötlete elméletileg szabályos, de az előírások szellemével - vagyis hogy a pilóta a DRS-en kívül mást nem kapcsolhat -, ellenkezik.
Horner nagy vitára számít a kérdésben a héten, mert a vasárnapi Maláj GP előtt tudni akarják, mi a helyzet. Ha engedik, akkor engedjék, és mindenki elkezdi majd lemásolni, ám szerinte az év végén úgyis betiltják, azaz kidobnak egy csomó pénzt a fejlesztésre, amit fél évig használnak csak - miközben mindenki azon sopánkodik, hogy a válság miatt csökkenteni kellene a költségeket.
Két magyarázat a működésére
Mindkettő spekuláció. Az biztos, hogy a lyukon megy be a levegő, és elképzelhető, hogy csatornarendszeren levezetik a kocsi aljához, onnét további csatornákon el egészen az orrkúpig, ahonnét a két tartópilléren keresztül az első szárnyba ömlik. A valószínűbbnek tűnő, hogy a lyukon csak a hátsó szárny nagy kereszteleméig áramoltatják, és abba vezetik bele. A pontos metódust csak sejteni lehet, Ross Brawn csapatfőnök pedig természetesen nem árulta el.
A legjobb magyarázó rajzot itt lehet megnézni.