További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Meglepő, de Lewis Hamilton úgy döntött, otthagyja nevelőcsapatát, a McLarent, aminél 13 éves kora óta versenyez, és a Mercedesnél folytatja karrierjét. Pár hete alá is írta hároméves szerződését a németekkel, majd azóta többször beszélt róla, miért is helyes ez a döntés.
Annyi kiszivárgott, hogy anyagilag mindkét cég ugyanazokat a feltételeket nyújtotta, vagyis elméletileg kizárható, hogy Hamilton a pénz miatt váltana.
Hosszasan sorolta az indokait, lássuk, mennyire meggyőzően: tényleg érdemes egy kvázi nyeretlen - 3 év alatt egyetlen futamon első - istállóhoz szerződni?
"Két nagyon hasonló ajánlatom volt, az egyik sokkal izgalmasabb. Nem hinném, hogy kockáztatok, ez kihívás."
Valóban az, igen szép. Sőt, aki nem tartja kockázatnak olyan helyre menni, ahol csak egyszer győztek 55 futamból, azzal valami nem teljesen oké. A Mercedes kockázat, nem is kicsit, hiszen három év alatt olyan guruk nem tudták sikerre vinni, mint Ross Brawn és Michael Schumacher. Azt az egyetlen futamot Nico Rosberg nyerte meg nekik, speciális időjárási körülmények között, szokatlanul hűvösben, idén Kínában. Többet viszont, annak ellenére, hogy technikailag és szakmailag szintén nagyon felkészültnek tartják, ő sem tudott összehozni. Vagyis két kivételesen jó fejlesztési képességű pilótával és az Adrian Newey melletti másik legnagyobb koponyával nem jutottak semmire - ez rizikó, bármint is mond Hamilton.
"Maradhattam volna egy nagyszerű kocsiban, amit a csapattal együtt kifejlesztettem, vagy átülhettem egy kevésbé fejlettbe, aminek segíthetek a feljavításában. Amit otthagyok, az nyerő gép, részt vettem a kialakításában."
Tényleg lehet vele nyerni, csak vb-t nem, pedig az biztos, hogy ő fejlesztette. 2008-ban összejött neki a világbajnokság, de 2009-re rendkívüli mértékben megváltoztak az F1-szabályok, és a McLaren azóta nem a csúcsok csúcsa.
A 2009-es szabályváltozások dióhéjban
2008-hoz képest hátul kisebb és keskenyebb, elöl nagyobb és szélesebb szárnyakat kaptak az autók, amik az aerodinamikai mutatókat jócskán befolyásolták. Bevezették a KERS-t, az energiavissszanyerő akkumulátort, ami 70 plusz lőerőt biztosított, csakhogy a jelentős tömege miatt durván át kellett alakítani az autók súlyelosztását. Visszahozták továbbá a slick, azaz teljesen sima gumikat az enyhén barázdáltak helyett, ami szintén megváltoztatta az autók menetteljesítményét. A KERS-szel induló nagycsapatok, a Ferrari és a McLaren egész évben szenvedtek a KERS okozta rossz egyensúlyuk miatt, és a feltörekvő Red Bull is lassan találta a helyes utat. Jenson Button egy KERS-mentes Brawn-Mercedesszel világbajnok lett, teljesen váratlanul.
A 2008-as még egy folyamatos evolúció volt a 2000-es évek elejétől kezdve, amit Mika Hakkinen, majd leginkább Kimi Raikkönen fejlesztett, alakított olyanra, amilyen lett. 2009-től várt a feladat Hamiltonra, ám négy szezon alatt sem sikerült neki ismét világbajnokságra képes gépet összehoznia.
"Tisztában vagyok vele, hogy jelenleg ez nem egy vb-nyerő kocsi. Sőt, futamgyőzelmekre sem számítok. Ez egy hosszú távú projekt, 2014-ben és 15-ben várunk sikereket leghamarabb. Persze nem úgy megyek a szezonnak, hogy pocsék évünk lesz, csak tudom, hogy nem a miénk a legjobb autó, és sokat kell még rajta javítani. Keményen fogunk dolgozni, de idő kell. Nem változik meg minden attól, hogy odamegyek. A jövőbe kell tekinteni."
Ez mind igaz. Itt az a kérdés merül fel, hogy fogja tűrni a sorozatos nyeretlenséget egy olyan pilóta, aki 2007-es F1-be érkezése óta minden évben nyert legalább két futamot. Aki már akkor kétségbe esett, amikor négy hónapig nem győzött: 2009 elején volt a leghosszabb nyeretlenségi szériája, amikor egészen július végéig kellett várnia az első sikerre. Ekkoriban nehezen jött ki a sajtóval, és mikor Monacóban, májusban végre versenyképes gépet kapott, ütközött az időmérőn, így a futamra minden esélye odaveszett a gyenge rajthely miatt. Elszúrta a lehetőséget.
Ráadásul ez a három év az F1-ben azért annyira nem hosszútávú projekt - Michael Schumacher tudna mesélni első négy ferraris vagy mostani három mercis évéről, de Fernando Alonso is elbeszélgetne a témában utóbbi három szezonjáról. Ráadásul a németnek és a spanyolnak nem volt olyan éve a Ferrarinál, amikor ne nyert volna legalább egyszer az évben.
A McLaren 2008 óta nem nyert vb-t, de futamot mindig
A csapat legutóbbi világbajnoka Hamilton volt, négy éve a szezon utolsó előtti kanyarjában jött fel a címet érő helyre. 2009-ben két futamot nyertek, mindkettőt Hamiltonnal, 2010-ben, Button érkezésével erősödtek, ötször győztek, háromszor Hamilton. Tavaly Button és Hamilton is három-három GP-elsőséget jegyzett, és Hamilton idén is háromál jár, csapattársa kettőnél.
Nem magától hozta fel, rávezették, de Hamilton a minap helyeselt arra, hogy egy schumacheres Ferrarihoz hasonló istállót akar-e felépíteni a Mercedesből, ahogy tette azt a német az olaszoknál a kilencvenes évek közepétől a 2000-esek közepéig. "Pontosan olyat. Nem érzem ugyanis, hogy manapság bárki ezt csinálná. Választhattam volna a könnyű utat, és maradhattam volna, de szenvedni akarok. A csúcsra akarom segíteni a csapatot, hogy elkezdjen nyerni."
Nem véletlen, hogy kimondottan ezt se Schumacher előtt, se azóta nem csinálta meg senki, bár tény, hogy amit Sebastian Vettel művel a Red Bullnál, az nagyon hasonló. Sőt, talán jobb, mert Vettel az RBR-nél soha nem kapott olyan hátszelet, mint Schumacher a Ferrarinál: a németnek sosem kellett az F1-pilóta első számú ellenfelével, a csapattárssal bajlódnia, a másik mindig aládolgozott. A Red Bullnál Webber nem dolgozik Vettelnek, és Hamilton is biztos lehet benne, hogy Nico Rosberg sem fog neki dolgozni, és a Mercedes soha nem is fogja erre kérni.
Schumacher feltámasztotta a Ferrarit
Michael Schumacher 1995-ben, sikerei csúcsán, két vb-cím után otthagyta a Benettont, és átült a jó 15 éve vb nélküli Ferrarihoz. Az átállás futamgyőzelmeket tekintve nem tartott soká, a német már 1996-ban háromszor nyert, 1997-ben és 1998-ban pedig csak az utolsó futamon veszítette el a világbajnoki címet. Ami 1999-ben valószínűleg meglett volna, ám ekkor lábtörése akadályozta, így első ferraris címére 2000-ig kellett várnia. A Ferrari 21 év után nyert pilóta-vb-t.
Azt viszont remekül érzi Hamilton, ha szenvedni akar. Fog is, de nem a győzelemért, hanem hogy kezdetben legalább a dobogóra fel tudjon állni. Meglátjuk, ezzel hogy boldogul majd hosszú távon.
Mindenestre ez a zárómondat azért árulkodó: "Az lenne a legmenőbb, legkielégítőbb érzés, ha minden összejönne a Mercivel, ha meg nem, még mindig csak 31 leszek". Ez vitathatatlan.
Hamilton tehát nem kis feladatot vállalt, és erről ugyan nem beszélt, de biztosan nagyon bízik abban, hogy jövő évi autója, ami még Schumacher és Rosberg tapasztalatai alapján épül, tűrhető lesz, és akkor újra nem kell a nulláról kezdenie.
A Red Bull Vettellel lett élcsapat
Sebastian Vettel 2009-es érkezésekor a Red Bull középcsapat volt, korábban sosem nyert még futamot sem, igaz mindössze 2005-ben alakult a Jaguar felvásárlásával. Vettel már harmadik nagydíján győzött velük, majd a szezonban még háromszor, míg csapattársa, Mark Webber kétszer. 2010-ben világbajnok lett a német, ő ötször, Webber négyszer nyert. Tavaly az istálló teljesen átvette a hatalmat az F1-ben: Vettel 11 GP-sikerrel végzett, kilométerekkel lett bajnok, és Webbernek is összejött egy győzelem. Idén Vettel négyszer, Webber kétszer lett első, a címvédő újra élen áll a pontversenyben is.