Mi és hogyan büntetheti a Mercedest?
További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
A Mercedes-Pirelli-tesztbalhé vasárnapi kipattanása után az RBR és a Ferrari feljelentésére a monacói versenybírák nem büntettek, de nem is mentették fel a Mercedest, hanem továbbították az esetet a FIA-nak (Nemzetközi Autós Szövetség). Itt a napokban eldöntik, hogy a Mercedes megszeghette-e a szabályokban foglalt szezon közbeni teszttilalmat, és ha arra jutnak, igen, továbbítják az ügyet a FIA Nemzetközi Bíróságnak (NB), ami ítélkezhet a Merci felett.
Mi az a Nemzetközi Bíróság?
Az NB-t 2010-ben hozta létre a FIA, mint felügyeleti szervet, ez az első alkalom, hogy használhatják. Korábban, például az emlékezetes, 2007-es kémbalhéban még a Motorsport Világtanács döntött.
A Nemzetközi Bíróság olyan ügyekben határozhat, amiben a futamfelügyelők döntésképtelenek vagy egyszerűen nem akarnak dönteni - pont mint ez a mostani. Az NB 12 tagú szervezet, ami teljesen független a FIA minden más egységétől. Jelenlegi elnöke a brit Edwin Glasgow, alelnöke a monacói Laurent Anselmi.
Hogy folytatódik az eljárás?
Ha az NB, miután megvizsgálta a körülményeket, úgy dönt, hogy a Mercedesnek felelnie kell, elnöke kijelöl egy legalább háromtagú bizottságot, közülük egy lesz a meghallgatás elnöke. A pártatlanság miatt a panel egyik tagja sem lehet azonos nemzetiségű az ügyben szereplőkkel, tehát jelen esetben angol, német, olasz és osztrák állampolgár sem vehetne részt az ügymenetben. (Mivel az érintettek a Mercedes, a Red Bull Racing, a Ferrari és a Pirelli.)
A felperestől és az alperestől, tehát az RBR-től és a Ferraritól, illetve a Mercitől - és feltehetően a kulcsszereplő Pirellitől - is írásos jelnetést kér a bizottság a történtekről, mielőtt kihallgatná azokat. A tárgyalás nyilvános a média számára, hacsak nem akadnak "különleges körülmények".
Az ügymenet szerint a Mercedesnek 15 napja lesz, hogy benyújtsa jelentését, ezután a bizottságnak 15 napja van, hogy értékelje azt, és válaszoljon, majd ennek megtörténte után 15 nap telhet el a konkrét meghallgatásig. Vagyis ha a napokban a FIA elindítja az ügyet, akkor a Német- és a Magyar GP között lesz a tárgyalás. (Bár a tárgyalás elnökének joga van felgyorsítani, de akár lassítani is az ügymenetet.)
Mit vizsgál a bizottság?
A Mercedes állítja, hogy a tesztet a FIA beleegyezésével végezte, a FIA viszont azt állítja, az engedély, amit adott, feltételekhez volt kötve, ám azok nem teljesültek. Konkrétan: a Pirellinek minden istállót értesítenie kellett volna a tesztről, és felajánlani azoknak is egy ugyanilyen, 1000 kilométeres gyakorlást. Az RBR és a Ferrari szerint ez nem történt meg.
A bizottság persze ezt figyelmen kívül is hagyhatja, mert egyszerűen csak azt vizsgálja, hogy a Mercedes megsértette-e a teszttilalmat. A riválisok állítják, igen, hiszen a 2013-as autójával gyakorolt, és nem egy legalább 3 évessel, amint az megengedett.
Az IT szabályzata szerint a szabálysértések büntetendőek, akár szándékosan, akár gondatlanságból történtek.
Milyen büntetést kaphat a Mercedes?
Ha az IT úgy dönt, a Mercedest büntetni kell, a három tagú bizottság a Nemzetközi Sportkódex szerint szankcionálhat, vagyis lehet figyelmeztetés, pénzbüntetés, közmunka, időbüntetés, kizárás, felfüggesztés vagy utólagos kizárás, azaz diszkvalifikálás. Ezen kívül pontlevonás és futamtól vagy futamoktól való eltiltás is jogában áll. Utóbbi lenne a legszigorúbb szankció.