További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Újabb szintre süllyedt a Red Bull Racing-FIA-vita benzinszenzor ügyben, miután pénteken Daniel Ricciardo autójában ismét cserélni kellett a műszert. A kérdéses eszköz semmit nem mutatott, ezért kvázi azonnal megszabadult tőle az RBR, és egy másikat rakott be helyette.
Chris Horner újfent kiakadt, ugyanis két hete, Ausztráliában pilótáját azért zárták ki, mert a csapat nem a FIA műszerének adatai szerint mérte a benzinátfolyást, hanem saját alkatrésze számait vette figyelembe. A FIA szerint ekkor túllépték a 100kg/órás átfolyási maximumot, ezért Ricciardót utólag megfosztották második helyétől. Az RBR fellebbezett, állítja, bizonyítani tudja, hogy a határon belül maradt, tárgyalás április 14-én. Ha nem változik valami azonnal, a hétvégi Maláj GP-n is hasonló történhet.
"Daniel autójában nem ment a szenzor, reggel azonnal cserélnünk kellett. Még nem láttam a legutóbbi adatokat, de ha nem egyeznek a méréseink (a FIA-rendszerével), akkor kényelmetlen helyzetben találjuk magunkat. Ki kell dolgoznunk valami megoldást a FIA együttműködésével, különben ugyanaz a dilemma következik, mint Melbourne-ben. Leülünk Charlie Whitinggal, és remélhetőleg meg tudunk egyezni valamilyen ésszerű dologban. Pontosabb mérésre van szükségünk, vagy szabaduljunk meg a 100 kilós szabálytól, és kész. Szerintem utóbbi lenne a legegyszerűbb" - idézte az abcnews Hornert.
A héten Jean Todt FIA-elnök már pedzegette, ő nem ragaszkodna a korlátozott átfolyási mennyiséghez, valószínűleg tényleg az lenne a legjobb, ha a 100 kg futamon felhasználható üzemanyag mennyiségén kívül mást nem korlátoznának: ennyivel lehet indulni, és mindenki használja fel úgy, ahogy akarja.
A probléma ugyanis az, hogy már 1-5%-os mérési eltérés is 15-25 lóerős teljesítmény-csökkenést eredményez. A Red Bull ezért nem akarja elfogadni a FIA kompromisszumát, és ezért nem csavarta le Ricciardo motorját Melbourne-ben.
"Ha az eltérés 0,25%, az rendben van, de ha 2%, az már nincs rendben" - jegyezte meg pénteken Horner az Autosportnak.
A sztori egyik érdekes része, hogy a többi istállónak ugyanilyen problémái vannak, mégis mindenki más lapít a Red Bull-on kívül, és bár veszít a teljesítményéből, engedelmeskedik a FIA-nak.
"Nem igazán beszélnek velünk a többiek. De tudjuk, hogy ugyanilyen gonddal küzdenek. A Toro Rossónak két mérőműszere ment tönkre ma, Sergio Perez (Force India) szenzora az ausztrál futam alatt hibásodott meg, végleg, és a többieknek is fals adatokat mutatott a rendszer" - értesült Horner.
Mint látjuk, a helyzetet nehezíti, hogy az ellenfelek és a Red Bull között semmilyen kooperáció nincs az ügyben, amire nincs más magyarázat, mint hogy az utóbbi négy évben mindent nyerő istálló újabb sikerétől mindenki tart. Inkább vállalják saját gondjaikat, mint hogy közösen megoldják azokat, hiszen akkor a Red Bullt egyelőre megakasztó probléma a bajnokcsapat számára is megoldódna.
Hornernek a magyar idő szerint szombat reggel kilenckor kezdődő időmérőig van ideje megállapodni Whitinggal. Előtte a 3., tét nélküli szabadedzésen még úgy mennek, ahogy akarnak, de ha élesben is eltérnek a FIA-direktívától, a szövetség büntetni fog. És mivel a legutóbbi büntetés kizárás volt, ezúttal sem lehet más. Vagyis szerencsétlen esetben ugyanaz történhet, mint Melbourne-ben.
Whiting pénteken az Autosportnak elmondta, a FIA elégedett az átfolyásmérőivel, és nem kíván változtatni az ellenőrzési folyamaton. Fabrice Lom, az FIA motorszakértője hozzá tette, az átfolyási limitet törölni pedig azért nem lehet, mert a kocsik között hirtelen sebességkülönbségek alakulnának ki: a legtöbben az egyenes elején felnyomnák a turbót, majd elvennék, de a különböző adagolásból adódó lassulás miatt a gépek egymásba ütközhetnének.