További Forma-1 cikkek
-
Rá sem lehet ismerni a Hungaroringre, szinte a földdel tették egyenlővé
- Bejelentették, hol folytatja pályafutását a Ferraritól távozó Carlos Sainz
- George Russellt futamgyőzelme után kizárták, Lewis Hamilton örökölte meg az első helyet
- Verstappen agyonverte a mezőnyt Belgiumban, Leclerc indulhat az élről
- Verstappen zárt az élen az első szabadedzésen, nagy büntetést kapott
Hat sikertelen év után mondott le posztjáról a Ferrari-csapatfőnök Stefano Domenicali. Távozását már évek óta várták a Forma-1 követői, a csapat irányítása alatt hibát hibára halmozott, tapodtat nem fejlődött, és mindössze a 2008-as konstruktőr-világbajnokságot nyerte meg. A kudarcsorozat másfél hete, a bahreini futamon ért mélypontjára, amikor a két olasz kocsi a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóval és a legutóbbi, 2007-es Ferrari-világbajnokkal, Kimi Raikkönennel csak a 9. és a 10. helyen végzett.
Luca Di Montezemolo elnök, aki 23 éve egyengette a cégnél Domenicali karrierjét, azonnal ki is jelölte az utódot: Marco Mattiacci. Hát ő meg kicsoda? – kérdezte azonnal szinte mindenki, aki nem bejáratos a Ferrarihoz, vagy épp nem vásárolt Ferrarit az utóbbi bő tíz évben a Távol- vagy a Közel-Keleten, esetleg Amerikában.
Mattiaccinak ugyanis semmi köze az autósporthoz, marketingesként, majd a különböző földrészi Ferrari-képviseletek elnök-vezérigazgatójaként dolgozott az elmúlt 15 évben. 42 éves, 1989-ben a Jaguar Italiánál kezdett, tíz év múlva innen csábította el Montezemolo. Először a Távol-Kelet, aztán a Közel-Kelet, majd az utóbbi négy évben Észak-Amerika Ferrari-eladásait lendítette fel, Amerikában mintegy 20 százalékkal, ami óriási teljesítmény. Ő a vállalat legígéretesebb fiatal topmenedzsere, igazi manhattani nagymenő.
![Marco Mattiacci](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/589/5898/58986/5898660_f4937055ae21b32d263ef679ffe19afe_wm.jpg)
Kínában a hétvégén viszont már ő fogja vezetni a Ferrari Forma-1-es istállóját, mert Montezemolo szerint az F1 ismereténél fontosabb a Ferrari felépítésének ismerete, és azzal Mattiacci nagyon tisztában van.
Majd kiderül, így van-e, de természetesen azonnal elindultak a pletykák, hogy Mattiacci csak átmeneti ember, és Montezemolo hosszabb távra egy vagy több igazi F1-es nagyágyút fog szerződtetni: azonnal felmerült Flavio Briatore és Ross Brawn neve.
Az olasz évek óta nem csinál semmit, mióta kitiltották a Forma-1-ből 2009 végén a 2008-as Szingapúr-gate miatt, amikor is Nelsinho Piquet az ő utasítására direkt falnak csapta Renault-ját, hogy Alonso megnyerhesse a versenyt. Mindez egy évvel később derült ki.
Briatore remek választás lenne, mert olaszként tudja, hogy kell a sajátjaival bánni, és dörzsölt rókaként még a Forma-1-et is ismeri.
Ross Brawn szintúgy nagyszerű húzásnak tűnne, mert korábban 10 éven át volt a Ferrari technikai igazgatója, Schumacherrel 5 vb-t nyert, 2006 végén, a német első visszavonulásakor lépett le ő is. Azóta, 2009-ben nyert még egy duplabajnokságot a saját magáról elnevezett Brawn GP-vel – a volán mögött Jenson Buttonnal –, és a Mercedes idei szárnyalása is az ő érdeme. Múlt decemberben, miután a Mercit négy év alatt felépítette, kitették, azt mondta, visszavonult az F1-ből, és most már csak pecázni fog. Azaz jelenleg pihen, és idén valószínűleg nem is akar még munkába állni.
Két választása tehát már van a Ferrarinak, és épp hétfőn akadt még egy: Bob Bell, a Mercedes technikai igazgatója közölte, hogy a szezon végén otthagyja posztját, hogy „a cégen kívül, más területen kezdjen karriert”. Bellt még Brawn vitte a Mercihez a Renault-tól, ahol mindkét Alonso-vb-címben komolyan benne volt. Briatore alatt dolgozott, sőt, 2009-ben a Szingapúr-ügy kirobbanása után ő lett a Renault csapatfőnöke Briatore helyett. Vagyis Bell mindkét nagy névvel jóban van, amellett, hogy kiváló szakember.
![Mattiacci és felesége, Farah](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/589/5898/58986/5898664_4460a173fbf8748b020551cc888a6316_wm.jpg)
Montezemolónak tehát szerencséje van, akad kire bíznia az újjáépítést. Egyelőre Mattiaccit választotta, aki hasonló helyzetben van, mint a futballban bevett megbízott edzők. Ha egy vezetőedzőt szezon közben menesztenek, gyakran egy ismeretlen kapja meg a csapatot az idény végéig, és nem egyszer volt már rá példa, hogy az illető jól dolgozott, sikeresek voltak, így végül megtarthatta évekre az állást.
Helyzete tulajdonképpen hasonlít Briatorééhoz: a nagy öreg a 80-as évek végén a Benetton ruhagyár marketingeseként került a Benetton F1-csapatának élére, és az lett belőle, aki. Hozzá kell tenni persze, az F1 azóta sokkal bonyolultabb és nehezebben kiismerhető lett, olyan hely, ahol a tapasztalat és a rutin aranyat ér. Mattiacci eddig minden földrészen befutott, mostantól novemberig kiderül, sikerül-e összerántania az F1-istállót is.