Mattiacci beválhat, de Brawn, Briatore készenlétben

2014.04.15. 14:01
Új csapatfőnöke van a Ferrarinak, aki viszont F1-körökben ismeretlen és tapasztalatlan. Beválik? Ha nem, régi nagy nevek is megszerezhetőek a Forma-1 egyik legfontosabb posztjára.

Hat sikertelen év után mondott le posztjáról a Ferrari-csapatfőnök Stefano Domenicali. Távozását már évek óta várták a Forma-1 követői, a csapat irányítása alatt hibát hibára halmozott, tapodtat nem fejlődött, és mindössze a 2008-as konstruktőr-világbajnokságot nyerte meg. A kudarcsorozat másfél hete, a bahreini futamon ért mélypontjára, amikor a két olasz kocsi a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóval és a legutóbbi, 2007-es Ferrari-világbajnokkal, Kimi Raikkönennel csak a 9. és a 10. helyen végzett.

Luca Di Montezemolo elnök, aki 23 éve egyengette a cégnél Domenicali karrierjét, azonnal ki is jelölte az utódot: Marco Mattiacci. Hát ő meg kicsoda? – kérdezte azonnal szinte mindenki, aki nem bejáratos a Ferrarihoz, vagy épp nem vásárolt Ferrarit az utóbbi bő tíz évben a Távol- vagy a Közel-Keleten, esetleg Amerikában.

Mattiaccinak ugyanis semmi köze az autósporthoz, marketingesként, majd a különböző földrészi Ferrari-képviseletek elnök-vezérigazgatójaként dolgozott az elmúlt 15 évben. 42 éves, 1989-ben a Jaguar Italiánál kezdett, tíz év múlva innen csábította el Montezemolo. Először a Távol-Kelet, aztán a Közel-Kelet, majd az utóbbi négy évben Észak-Amerika Ferrari-eladásait lendítette fel, Amerikában mintegy 20 százalékkal, ami óriási teljesítmény. Ő a vállalat legígéretesebb fiatal topmenedzsere, igazi manhattani nagymenő.

Marco Mattiacci
Marco Mattiacci

Kínában a hétvégén viszont már ő fogja vezetni a Ferrari Forma-1-es istállóját, mert Montezemolo szerint az F1 ismereténél fontosabb a Ferrari felépítésének ismerete, és azzal Mattiacci nagyon tisztában van.

Majd kiderül, így van-e, de természetesen azonnal elindultak a pletykák, hogy Mattiacci csak átmeneti ember, és Montezemolo hosszabb távra egy vagy több igazi F1-es nagyágyút fog szerződtetni: azonnal felmerült Flavio Briatore és Ross Brawn neve.

Az olasz évek óta nem csinál semmit, mióta kitiltották a Forma-1-ből 2009 végén a 2008-as Szingapúr-gate miatt, amikor is Nelsinho Piquet az ő utasítására direkt falnak csapta Renault-ját, hogy Alonso megnyerhesse a versenyt. Mindez egy évvel később derült ki.

Briatore remek választás lenne, mert olaszként tudja, hogy kell a sajátjaival bánni, és dörzsölt rókaként még a Forma-1-et is ismeri.

Ross Brawn szintúgy nagyszerű húzásnak tűnne, mert korábban 10 éven át volt a Ferrari technikai igazgatója, Schumacherrel 5 vb-t nyert, 2006 végén, a német első visszavonulásakor lépett le ő is. Azóta, 2009-ben nyert még egy duplabajnokságot a saját magáról elnevezett Brawn GP-vel – a volán mögött Jenson Buttonnal –, és a Mercedes idei szárnyalása is az ő érdeme. Múlt decemberben, miután a Mercit négy év alatt felépítette, kitették, azt mondta, visszavonult az F1-ből, és most már csak pecázni fog. Azaz jelenleg pihen, és idén valószínűleg nem is akar még munkába állni.

Két választása tehát már van a Ferrarinak, és épp hétfőn akadt még egy: Bob Bell, a Mercedes technikai igazgatója közölte, hogy a szezon végén otthagyja posztját, hogy „a cégen kívül, más területen kezdjen karriert”. Bellt még Brawn vitte a Mercihez a Renault-tól, ahol mindkét Alonso-vb-címben komolyan benne volt. Briatore alatt dolgozott, sőt, 2009-ben a Szingapúr-ügy kirobbanása után ő lett a Renault csapatfőnöke Briatore helyett. Vagyis Bell mindkét nagy névvel jóban van, amellett, hogy kiváló szakember.

Mattiacci és felesége, Farah
Mattiacci és felesége, Farah

Montezemolónak tehát szerencséje van, akad kire bíznia az újjáépítést. Egyelőre Mattiaccit választotta, aki hasonló helyzetben van, mint a futballban bevett megbízott edzők. Ha egy vezetőedzőt szezon közben menesztenek, gyakran egy ismeretlen kapja meg a csapatot az idény végéig, és nem egyszer volt már rá példa, hogy az illető jól dolgozott, sikeresek voltak, így végül megtarthatta évekre az állást.

Helyzete tulajdonképpen hasonlít Briatorééhoz: a nagy öreg a 80-as évek végén a Benetton ruhagyár marketingeseként került a Benetton F1-csapatának élére, és az lett belőle, aki. Hozzá kell tenni persze, az F1 azóta sokkal bonyolultabb és nehezebben kiismerhető lett, olyan hely, ahol a tapasztalat és a rutin aranyat ér. Mattiacci eddig minden földrészen befutott, mostantól novemberig kiderül, sikerül-e összerántania az F1-istállót is.