Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mi történt a Mercedesekkel Kanadában?

2014.06.09. 12:17

Eddig nem tapasztalt hiba ütötte el a Mercedest sorozatban hatodik kettős, illetve zsinórban hetedik győzelmétől, a Kanadai GP-n, amikor féltávnál meghibásodott az autó kinetikus energiavisszanyerő rendszere, az MGU-K vagy ERS-K fedőnevű alkatrész elektronikus vezérlőegysége - számolt be a történtekről Toto Wolff csapatfőnök.

A két kocsinál szinte egyszerre jelentkezett a hiba, közvetlenül a második kerékcseréik után, Hamiltonnál a 36., Rosbergnél a 37. körben. Elsődleges hatása az volt, hogy a motor mintegy 760 lóerejéből úgy 160-at elveszített, amit az ERS nevű E-visszatermelő elektronika tesz hozzá a teljesítményhez. Kábé 600 lóerősre estek így vissza az autók, állítja Craig Scarborough, az Autosport szakértője, emiatt 2-4 másodperccel lassabbak lettek körönként az üldözőiknél.

Így még be lehetett volna fejezni a versenyt, csakhogy az MGU-K a fékekből szedi össze az energiát, így hatással van a féktárcsák hűtésére is: a vártnál nagyobb melegben a rendszer túlmelegedett, a hátsó fékek így a megterhelő montreali pályán nem kaptak elég hűtést, és tönkrementek. Hamilton autójában beesett a fékpedál, árulta el Wolff, az angolnak fel kellett adnia.

Bár azonnal átkalibrálták, és kímélő módba tették a fékrendszert, az erőeloszlást az első fékekre helyezve, Hamiltonnál ez sem bizonyult elégnek. A kritikus pont a kerékcserénél jött el, amikor a kocsi a boxban leparkolt, és semmi nem hűtötte. Mivel ő alapból a hátsó tárcsákra helyezte a hangsúlyt a rajttól kezdve, komolyabb erőfeszítésnek voltak kitéve hátsó fékei, miközben Rosberg előre csoportosította az erőt - neki ez szerencsésen jött ki, és elérte a célt. Nem is rosszul, majdnem nyert, csak az utolsó előtti körben előzte meg Daniel Ricciardo.

Wolff elmondta, nem tudják, a nagyobb hőhatás miatt miért tiltott le az elektronika, nem gondolták, hogy a magasabb hőmérsékletből baj lehet, és nem fogja majd elviselni a rendszer. Egyelőre nyomozzák, miért történt mindez.

Rosberg második lett, 22 pontos előnyre tett szert Hamiltonnal szemben, a versenyt Ricciardo nyerte. Először nem a gyári Mercik győztek idén, a Red Bull a tavalyi záróverseny után nyert ismét. A Renault turbómotorja mintegy 30 év után győzött ismét F1 GP-n, az ausztrál pilóta először ünnepelhetett.