Alonso a csukott pilótafülke mellett, Vettel, Button kevésbé

2014.10.09. 17:59

"Valószínűleg egyet kell értenem, hogy legalább megnézzük és kipróbáljuk ezt az ötletet. 2014 van, megvan ehhez a technológia, repülőknél sikeresen működik, akkor meg miért ne gondoljuk át?" - felelte a hétvégi Orosz Nagydíj sajtótájékoztatóján, csütörtökön Fernando Alonso arra a felvetésre, hogy be kellene-e vezetni a Forma-1-ben a zárt pilótafülkét.

Természetesen a kérdést Jules Bianchi vasárnapi balesete generálta, bár nem tudjuk biztosan, őt megmentette volna-e a zárt fülke: először úgy tűnt, az ütéstől keletkezett az életveszélyes agysérülése, de valószínűleg inkább a munkagépnek való ütközés okozta hihetetlen mértékű lassulástól. Vagyis a francia sisakja lehet, hogy nem találkozott a vassal, de így is élet-halál között fekszik kómában. 

Abban Alonsónak igaza van, hogy "az utóbbi sérülések mind fejsérülések voltak, itt még nincs topon a biztonság".

Felhozta két évvel ezelőtti, spái balesetét, amikor a rajtnál Romain Grosjean kocsija centikkel repült el a feje előtt, és csak a szerencsének köszönheti, hogy nem nem lett baja.

"Az én esetemben, 2012-ben, Spában valószínűleg meghaltam volna, ha 10 centivel közelebb kerül a fejemhez (Grosjean Lotusa). Szóval ha megvan a lehetőségünk, nem zárnám ki a csukott pilótafülkét."

Felipe Massát öt éve a Hungaroringen a zárt cockpit megmentette volna, amikor a Rubens Barrichello autójáról leváló rúgó telibe találta a sisakját.

"Teljesen egyetértek Fernandóval. Érdekes lenne ezt kidolgozni. Az biztos, hogy az én balesetemnél tökéletes lett volna, Jules-énél nem tudom" - fűzte hozzá most Massa.

Sebastian Vettel és Jenson Button már nem tűnt ennyire elfogadónak.

"Vegyes a véleményem ezzel kapcsolatban. Amióta van F1, és van nyitott kerekű versenyzés, a különlegessége a nyitott fülke. A másik oldalon, amit Fernando is érintett, több oka is van, hogy megvizsgáljuk a lehetőségét" - mondta a német.

Button szinte elutasította az ötletet: "Tényleg vannak pozitív oldalai a biztonság szempontjából, de ez a Forma-1, a kezdetek óta nyitott fülkével megyünk, vagyis óriási változás lenne a sportágnak".

Nem tudni, hogy a versenyzők tudják-e, hogy az FIA két évvel ezelőttig dolgozott egy olyan projekten, ami arra irányult, hogy védjék a fejüket. Nem zárt fülkével próbálkoztak, hanem egy olyan bukócsőrendszerrel, ami a becsapódó tárgyaktól jó eséllyel megmentette volna a pilótát, a terv addig jutott, hogy 2012 végén a csapatfőnökök elé tették: itt tartanak, de a további kísérletekhez kell az istállók támogatása, mert ha az nincs meg, nem ölnek bele több pénzt.

Az Autosport megszerzett vagy készített egy montázst, hogyan nézett volna ki az ötlet, ezt kaphatta meg Chris Horner, RBR-, Martin Whitmarsh, McLaren- és Ross Brawn, Mercedes-főnök, ám mindhárman elutasították, mert "nagyon ronda" lett volna.

A fotót látva valóban nem a szépség jut az ember eszébe, ráadásul úgy tűnik, csak limitált védelmet nyújtott volna a fejnek.