Bianchi háromszor nagyobb erővel ütközhetett, mint eddig hitték
További Forma-1 cikkek
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
Az eredetileg megállapított 92 G-s erőhatásnál háromszor nagyobb erejű ütközés érhette a pénteken elhunyt Jules Bianchit abban a tavaly októberi balesetben, mely végül a 25 éves F1-pilóta halálát okozta.
Az FIA vizsgálatának teljes eredményét a német Auto Motor und Sport (AMuS) közölte csütörtöki exkluzív cikkében, ebből derült ki az, hogy Bianchi 213 km/h-s tempónál vesztette el az irányítást a Marussia fölött a Japán Nagydíjon, majd 2,61 másodperccel később 126 km/h-s sebességgel csapódott bele az Adrian Sutil Sauberjét mentő daruskocsiba. A Marussia 55 fokos szögben ütközött a munkagéppel, majd az orra a gép alá fúródott. Emiatt az eredetileg 58,8 G erejű ütközés sokkal komolyabb lett az autót érő leszorító erő miatt.
Az FIA szakemberei eredetileg azt közölték a Bianchi füldugójából kinyert adatokból, hogy a francia versenyzőt 92 G-s erőhatás érte, de azóta felmerült, hogy a füldugó elmozdulhatott az ütközés előtti közvetlen pillanatban, így nem a valós értéket közölte, amely a vizsgálati dokumentumok szerint akár 254 G-s is lehetett.
A 254 G-s erőt aztán az FIA egyik képviselője is megerősítette, így ez minden idők legnagyobb erejű motorsport-balesete. Dan Wheldon 2011-es halálos IndyCar-bukásánál 250-es G erőt mutatott a kocsi műszere, míg Kenny Brack 2003-as ütközésénél 214 G-s lassulást mértek. Brack túlélte azt a balesetet, teljesen fel is épült.
„A legnagyobb gond az volt, hogy a Marussia becsúszott a daruskocsi törzse alá, ez pedig extrém tempóban fékezte le a kocsit. Eközben ütközött maga a munkagép és a sisak is, ilyet pedig még sosem tapasztaltunk korábban” – mondta Andy Mellor, a Nemzetközi Automobil Szövetségi Biztonsági Tanácsának alelnöke az AMuS-nak.
„Ez egy olyan helyzet volt, amit el sem tudtunk képzelni korábban, ezért olyan fontos, hogy minden lehetséges részletet felderítsünk. Egyetlen korábbi elemzésre sem fordítottunk annyi energiát, mint erre” – tette hozzá Mellor főnöke, Peter Wright. Ennek a vizsgálatnak a hatására vezették be az idei szezonra a Virtuális Safety Cart, illetve emiatt kezdte el az FIA vizsgálni a lehetőségeket, hogy még jobban védjék a pilóták fejét az autókban.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.