A Forma-1-es rekordgeneráció hatalomátvétele elkezdődött
További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Olyasmi történt az idén, amire senki nem számított: a Forma-1 felfedezte az új Vettelt. Meghökkentő mondat? Pedig az F1-be tényleg berobbant egy szinte gyerek, aki nagyon nagyon is emlékeztet a négyszeres világbajnokra: ő a 18 éves Max Verstappen.
A megállapítás azért is abszurd, mert Sebastian Vettel még csak 28 éves, akár még 10 jó éve is lehet a Forma-1-ben. Persze már négyszeres világbajnok, és alig 10 éve róla írtuk, hogy az új Michael Schumacher válhat belőle. Olyasmi is lett, sikereiben csak a némethez mérhető.
Az F1-világ is rettentően felgyorsulni látszik, a tehetségek kinevelése az utóbbi pár évben szintet ugrott. Akiknek nagy jövőt jósoltak három-négy évvel ezelőtt:
- Nico Hülkenberg
- Sergio Perez
- Valtteri Bottas
- Romain Grosjean
Róluk már látszik, hogy nem lesz belőlük semmi, legalábbis még mindig nem nyertek futamot. De közben megjelent Max Verstappen, aki a második szezonjában megnyerte az első győzelmét akkor, amikor először vezethetett a Red Bull Racingnél, miután előléptették a fiókcsapat Toro Rossótól.
A MotoGP-ben három éve már megtörtént, ami most az F1-ben zajlik, húszévesen felkerült a legmagasabb kategóriába Marc Marquez, aki élete második versenyét megnyerte, és első évében világbajnok lett. Majd meg is védte azt 2014-ben.
Verstappen csúcsa szinte megdönthetetlen
Tavaly épp a holland miatt hozta az FIA a szabályt, hogy 18 éves kor alatt nem lehet az F1-ben versenyezni, ő az utolsó, akinek megengedték, hogy már 17 évesen induljon. Vagyis a 18 év és 227 nap maximum hónapokkal lesz megjavítható, mint a legfiatalabb futamgyőztes korcsúcsa. Elképzelhető persze, hogy lesznek majd külön engedélyek, de egyelőre Verstappen eredménye megdönthetetlennek látszik.Csakhogy míg Marquezre számítottak a MotoGP-ben, mivel előtte megnyerte a 125-ös kategóriát, majd a Moto2-t, addig Verstappen nem hogy nem nyert meg semmiféle F1-előkészítő sorozatot, de el sem indult bennük.
A holland tinédzser három éve még gokartozott, Európa-bajnok és világbajnok lett a mini négykerekűekkel. Két éve az európai Forma-3-ban kezdett versenyezni, tavaly pedig már az első szezonját a Forma-1-ben futotta . Átugrotta a GP3-at, a GP2-t, a Forma-Renault meg a sok más hasonló betétsorozatot, amit ha nem is versenyeznek végig, de a tehetségek legalább kipróbálnak néhány futamra mielőtt a hipergyors és űrtechnikával dolgozó F1-be csöppennek.
Verstappen vs. Vettel
Első győzelem: 24. futamon 22. futamon
Kor: 18 év, 227 nap 21 év, 100 nap Pontszerzések: 12 10 Legjobb rajthely: 4. 1.
Max Verstappennek erre nem volt szüksége, jól látta ezt Helmut Marko, a Red Bull utánpótlásprojektjéért is felelős különleges tanácsadó. Másfél éve még azért szóltak be neki, mert a hollandot túl fiatalnak, rutintalannak tartották, és attól féltek, hogy autókat fog törni, majd baleseteket okoz, amikbe másokat is magával ránt.
Marko azonban tudta, hogy ha lesz is megingása protezsáltjának, azon nagyon hamar túl fog lendülni, mivel a fejlődési fázisai sokkal rövidebbek, mint a társainak. Verstappennél aztán meg is történt a bukás, egy éve Monacóban nagyon összetörte a Toro Rossót, de az a megingás elég volt neki tanulópénznek, továbblendült, és azóta semmi gond nem volt vele.
Valójában Helmut Marko és a Red Bull Racing még hibázott is Verstappennel, mert a nagyon ígéretes első szezonja után nem kapcsolt időben, és a télen nem rakta fel a srácot a Toro Rossótól a Red Bull Racinghez.
De érezték a hibájukat, hogy hátráltatják a fejlődését, és amikor négy futam után lehetőség adódott, azonnal léptek. Danyiil Kvjat olyan hülyeséget csinált, ami miatt akár ki is rúghatták volna, Marko gyorsan megcserélte Verstappennel, így a 18 évest visszatette a helyes vágányra.
Érezte, hogy Verstappen az idén már nyerhet, persze nem kellett ehhez atomfizikusnak lennie, mi is megírtuk néhány hónapja, hogy benne van Verstappenben a futamgyőzelem. Markót csak az lepte meg, hogy rögtön az első RBR-es futamát megnyerte.
Ami persze abnormális, de a körülmények úgy alakultak, hogy a két Mercedes kiszállt a versenyből, a Red Bull-kocsi a Ferrarinál gyorsabb volt, a rutinos csapattársat meg a gyengébb stratégiára helyezték.
Verstappen az élen találta magát, és ha már ott volt, meg is tartotta a pozíciót, még úgy is, hogy 30 körön a nyakában lihegett egy Ferrari egy világbajnokkal a kormányánál, Kimi Raikkönennel.
Verstappen azt mondta, hogy kivárnia volt nehéz a győzelmet, az utolsó öt körben folyamatosan figyelmeztetnie kellett magát, hogy ne a sikerre gondoljon, csak arra, hogy a finn nem előzheti meg. Sikerült, amiben a legnagyobb szerepe a higgadtságának volt. Új csapatfőnöke, Chris Horner azt mondta róla: „A teljesítményének a legnagyobb alapja a nyugodtsága. Mindannyian elkezdünk izgulni öt körrel a vége előtt. Fogytak a gumijai, Kimi ott lihegett a nyakán.
Ő meg teljesen higgadt hangon beszólt a rádión, hogy tudnátok szólni a versenyigazgatónak, hogy ne legyen gond a lekörözésekkel? Semmi nyugtalanság nem volt a hangjában, semmi aggodalom, semmi pánik.
Egy fiatalembert hallgattunk, aki teljes kontroll alatt tartotta a tetteit. Pontosan ezt teszi, mióta először az autóba ült”.
Horner nem említett semmilyen speciális képességet, hogy ezt meg azt a kanyart ilyen-olyan gyorsan vette volna, csak annyit, hogy nem parázott, ahogy valószínűleg minden más tizennyolc éves tette volna. Verstappen érettebb a kortársainál, jobban is tud vezetni, de ez a puszta tehetség és gyorsaság igazából abból jön, hogy emberi, karakterbeli adottságai jobbak. Az F1-esek úgy általánosságban korábban érnek, de Verstappen még közülük is kiemelkedik. Ezt ismerte fel Marko mindenkinél gyorsabban, és emiatt bízott benne, illetve adta meg neki a lehetőséget.
Ez az a lehetőség, amit megkapott Kvjat is, de nem élt vele, mert bár gyors volt, de folyamatosan elizgulta a necces szituációkat, amint tette Szocsiban. Azt pedig már nem lehetett tolerálni.
Érdemes megnézni a Red Bull másik tehetségének, Carlos Sainz Jr.-nak a helyzetét is. Ő a Toro Rossónál Verstappen csapattársa volt, tavaly alig volt gyengébb nála. Persze, amíg a holland kétszer is negyedik lett, a spanyol egy hetedik helyet tudott felmutatni. Érdekes, hogy kollégája áthelyezése nem kedvetlenítette el, bár nem őt választották, azt mondta, legalább látja, hogy lehetséges feljebb lépni.
És a pályán is pont ezt mutatta, Barcelonában a hatodik lett, csak a két Red Bull, a két Ferrari és Bottas Williams-Mercedese előzte meg. Ez az eddigi legjobb eredménye a Forma-1-ben. Ő 21 éves, végigjárta a ranglétrát - GP3, stb -, és ha állhatatos marad, illetve így folytatja az év végéig, ha a Red Bull nem is, de egy másik menőbb csapat elviheti.
Ricciardo nagy feladat előtt
Külön kérdés még Daniel Ricciardo esete. Barcelonában az időmérőn majdnem fél másodperccel megverte Verstappent, a harmadik helyről indulhatott, a holland a negyedikről. A futamon ő volt a leggyorsabb, 28 körön át vezetett, zsebében érezhette a győzelmet, amíg a Red Bull ki nem próbálta rajta a gumiszállító Pirelli szerint gyorsabb, három kerékcserés stratégiát. Ami persze teljes félreértésnek bizonyult, Ricciardót a negyedik helyre vetette vissza, hogy még a harmadik helyért is küzdenie kelljen. Remekül próbálta megelőzni Sebastian Vettelt, MotoGP-s, későn fékezős manőverekkel, ami még be is jöhetett volna az utolsó körökben, ha nem megy rá a gumija az erőltetett tempóra. Defektet kapott, negyedik lett.
Kvjat nem volt neki ellenfél a Red Bull Racingnél, Verstappen viszont máris az, a fiatal győzelme miatt azonnal csatában találja magát vele. Az eddigi első számúnak tűnő státusza eltűnt, sőt, neki kell bizonyítania. És - egy szempontból - az sem segíti, hogy épp Monacóban lesz a következő futam.
A lassú utcai pályán a Red Bull pariban lesz a Mercedesszel, így Ricciardótól azt várják, hogy legyőzze őket. Verstappen a sikere miatt nyomás nélkül mehet, míg az ausztrálnak meg kell vernie a hollandot, és meg kellene vernie a Mercedeseket is, hogy visszaszerezze a státuszát.
Ha Ricciardo átviszi az akadályt, ha nem is rögtön Monacóban, de az év végéig, akkor Verstappennel a legerősebb pilótakettőst alkotják majd a következő években.
Nagy kár lenne érte, mert aki első évében három futamot nyer a Red Bull-lal, mint ő 2014-ben, legyőzve a Mercedeseket, az nem sikkadhat el, csakhogy ez a Forma-1, a legkegyetlenebb széria a világon.
A monacói esélyeket egyébként Verstappen igyekszik lerázni magáról, de ne gondoljuk, hogy sansztalan lesz: nagyon szereti azt a pályát, semmi nyomás nem lesz rajta, a kocsija itt lehet a legközelebb egész évben a Mercedesekhez, vagyis szinte nem is adódhatna jobb alkalma a gyors duplázásra.
Ki követheti Verstappent más csapatoknál?
A McLarennél véletlenül ugorhatott be egy tehetség az idei második futamon, Bahreinben, Fernando Alonso sérülése miatt. A belga Stoffel Vandoorne először indulhatott F1-futamon, és rögtön pontot szerzett, tizedik lett a Red Bull-nál klasszisokkal gyengébb, Honda-motoros kocsival.
Meglepő, hogy már 24 éves, őt nem karolta fel a Red Bull, a McLaren egyengette a pályáját. Nem olyan intenzitással, mint Markóék, így ő tényleg végigversenyzett mindent, és a GP2-ben tavaly rekordbajnok lett, rengeteg futamot nyert és pontot gyűjtött. Valójában pechje, hogy a McLaren karolta fel, mert Ron Dennis nyűglődő csapatának a píár miatt még idén is jobban megérte beültetni a világbajnokokat, Alonsót és Buttont, mint a fiatal tehetséget.
A bahreini beugráson kívül a 2015-ös GP2-szezon mutatta meg, hogy mekkora ígéret valójában, és ha nem is olyan fiatalon, mint Verstappen, de bőven helye lenne az F1-ben – ennek oka egyébként az, hogy nem volt mögötte pénzes háttér, így 2009-ig, 17 éves koráig kellett várnia, hogy az F4 Eurocupban ülést kapjon. Összehasonlításképp Lewis Hamiltonra már 13 éves korában lecsapott a McLaren.
Ám az, amit tavaly művelt a GP2-es mezőnyben, egészen elképesztő volt. 341,5 ponttal nyerte meg a sorozatot, a mögötte második Alex Rossinak csak 181,5 pontja volt. Eközben hét futamot nyert és négy versenyhétvégén is második helyet szerzett a fordított rajtrácsos futamon, 10. helyről indulva, miután az első futamot megnyerte.
De a 2017-es idény sem kecsegtet sok jóval neki, mert átalakítják az autókat, és az aerodinamikai újításokhoz, a szélesebb gumikhoz Ron Dennis sanszosan újra tapasztalt arcokat akar, azaz Button megint kaphat egy évet. De az biztos, hogy a nyomás nagy lesz Dennisen, hogy lehetőséget adjon a tehetségnek.
Verstappen már befutott, az idei beugrása alapján Vandoorne-ra sem kell sokat várni, hogy rendes szerződése legyen az F1-ben, de kik lehetnek azok, akik a következő generációt képviselik majd?
A Mercedes legnagyobb tehetsége, Pascal Wehrlein már ott is van tanulóként a Manornál – 2015-ben ő lett a DTM legfiatalabb bajnoka, ám egyelőre még igazolta tehetségét, mert nem jobb klasszisokkal indonéz csapattársánál, Rio Haryantónál. Ha nem javul sokat, a Merci bedobhatja a francia Esteban Ocont, aki jelenleg a Renault-nál van kölcsönben, a barcelonai teszten is náluk vezetett.
A Ferrari talán még jobb helyzetben van, övék a 18 évs, idén a GP3-ban vezető Charles Leclerc, a már F1-teszten is kocsiban ülő Raffaele Marciello (idén GP2), a mostani teszten lehetőséghez jutó Antonio Fuoco, illetve Jean Alesi fia, Giuliano. A hármasból korábban úgy tűnt, hogy Marciello áll legjobban, ám idénre Leclerc lett a Ferrari fejlesztő pilótája, úgyhogy beelőzhetett.
A Red Bullt nagyon nem kell félteni olyan pilótafelállással, mint Danyiil Kvjat (22), Carlos Sainz Jr. (21), Max Verstappen (18) és Daniel Ricciardo (26), egyikük sem túl idős, és akkor még ott van Pierre Gasly is, aki szintén a GP2-ben vezet.
Ugyancsak GP2-es idén az az Alex Lynn, aki a Williams tehetsége. Már tavaly is tesztelt náluk Barcelonában, de ahhoz, hogy esélye legyen a 22 éves versenyzőnek az F1-re, meg kellene nyernie a GP2-t idén.
A Haas a 17 éves Santino Ferrucciban látja a követekző amerikai F1-pilótát, aki már 15 éves kora óta Európában versenyez különböző osztályokban. (A Force India Alfonso Celis Jr.-ral tesztelt Barcelonában, de a mexikói eddig sem tudta igazán kihozni a maximumot a kocsiból, így ő alighanem csak álmodhat a komoly F1-jövőről.)
( Borítókép: Max Verstappen a spanyol nagydíjon versenyezve, Barcelonában, 2016. május 15-én. Fotó: AFP/Tom Gandolfini)