További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Az F1 technikai guruja és a Motorsport.com F1-elemzője, Giorgio Piola hívta fel a figyelmet egy érdekes változásra a Ferrarik kormányán, ami megmagyarázhatja, miért képes felvenni a versenyt az idei autójuk a Mercedesekkel.
Sebastian Vettel négyből két futamot nyert meg, ezzel vezeti a világbajnokságot Lewis Hamilton és Valtteri Bottas előtt, akik egyet-egyet nyertek.
Piola azt emelte ki, hogy a Ferrari idei kormányán feltűnt egy új kapcsoló, ami tavaly még nem volt rajta, GRIP, azaz tapadás felirattal. Az olasz szakember szerint ez a kapcsoló tavaly is létezett, de nem a kormányon, hanem a vezetőfülkében, máshol volt elhelyezve. Mivel a legkézreesőbb helyre tették erre a szezonra, azt feltételezi, hogy a jelentősége nagyban növekedett. Ehhez kapcsolódik, hogy az idei kormány tetején, a kijelző fölött megjelent egy TYRE-PHASE?, azaz Gumiszakasz? felirat is.
Piola szerint az autó kompjúterébe különböző beállítások lehetnek betáplálva, amiket a versenyző menet közben tud előhívni, és ugrálni közöttük a GRIP kapcsolgatásával. Úgy változtathatja a beállításokat, ahogy azt a gumik állapota megköveteli, azaz minél viseltesebb a gumi, az autót annál lágyabb, gumikímélőbb beállításra rakhatják át Vettelék.
Ezzel képesek megnövelni a gumiszettek éllettartamát, vagyis a kocsi finomabban bánik a gumikkal, és tovább lehet azokat használni. A gumi üzemi ablaka meghosszabbodik, kevesebb kerékcserére van szükség. Ez magyarázhatja meg, hogy Vettel miért volt képes eddig az összes futamon tovább használni ugyanazokat a típusú gumikat, amiken a Mercedes is futott.
Toto Wolff Mercedes-főnök nyilvánosan is elismerte, hogy az a hátrányuk, hogy az idei gépük keményen fogyasztja a gumikat, miközben a Ferrari sokkal gyengédebb. Legyen hideg, legyen meleg, a Ferrari kihozza az abroncsokból a maximumot, erre a Mercedes nem képes.
Az F1-autók kormánya évtizedek óta az egyik legfontosabb alkatrész, ebben az évben még jobban felértékelődött, annyira, hogy a Mercedes egy külön dobozt gyártott neki, amibe azonnal beteszik, ha a garázsba áll az autó. Sőt, annyira rejtegetik, hogy a műszaki átvizsgálásokra egy butított kamukormányt szerelnek be, ami nagyjából annyira elég, hogy kanyarodni lehet vele.
A Ferrarinak a GRIP lehet jelenleg a legfontosabb fegyvere a Mercedes ellen, de mindez nem jelenti persze, hogy csak ettől tudnak jobbak lenni Vettelék. Az idei Ferrari remek konstrukció, a plusz fegyver nélkül is közelebb lenne a Mercikhez, mint a tavalyi, ám így meg is tudja előzni azokat.
Hétvégén, Barcelonában újra ez lesz a cél, és mivel ez az első idei európai futam, mind a Ferraritól, mind a Mercedestől, mind a Red Bulltól, de az összes többi csapattól is számíthatunk újításokra az autókon.