A kesztyű mondja meg, ha nagy a baj

2017.10.07. 09:48

Speciális, biometrikus adatokat rögzítő és továbbító kesztyűket kapnak az F1-pilóták a 2018-as szezontól kezdve. Az új kesztyűk bevezetését többek között a motorsportok biztonságával foglalkozó globális intézet, illetve a Nemzetközi Automobil Szövetség orvosi részlegének helyettes vezetője, Dr. Ian Roberts, és az F1 orvosi autóját vezető Alan van der Merwe is támogatja, méghozzá azért, mert

baj esetén sokkal gyorsabban kapnának információt arról, hogy a balesetet szenvedő pilóta milyen állapotban van.

Példaként Carlos Sainz 2015-ös szocsi balesetét hozták fel, ahol a spanyol pilótára rádőlt a gumifal az ütközés után, így amíg nem bontották azt le róla, nem lehetett pontosan tudni, hogy milyen állapotban van, míg ha már biometrikus kesztyűt viselt volna, tudták volna, mennyire kell sietni.

A kesztyűben egy 3 mm vastag érzékelő szolgál pulzoximéterként, vagyis olyan eszközként, ami méri a pulzust és a vér oxigéntartalmát – filmek, sorozatok kórházas jelenteiből ismerős lehet az ujj végére csippentett, világító eszköz, ami pontosan ugyanez, csak nagyobb méretben. Ha egy baleset után sérülne a pilóta légzőrendszere, és azonnal ki kellene szabadítani, azt az új rendszerben egyből tudnák, hiszen rohamosan esne a vér oxigénszintje.

Az első tesztek már meg is voltak, pont a hungaroringi F1-hétvége alatt próbálták ki a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull pilótái, ők segítettek a készítőknek az ötletelésben, hogy pontosan hova lenne a legjobb rakni a szenzort a kesztyűn belül. Magát a szenzort egyébként indukciós módon, egy töltőlapra helyezve lehet tölteni, a jeleket pedig egy lebutított, egyúttal felerősített bluetooth-rendszeren keresztül továbbítja, de az adatok fizikailag is letölthetők, amikor a pilóta visszaér a garázsba.

Tervben van a rendszer továbbfejlesztése is, a célok között szerepel, hogy a jövőben testhőmérsékletet és légzőszervi adatokat is tudjanak mérni.