Vazul
10 °C
25 °C

A Red Bull uralta a pénteki napot Bakuban

GettyImages-1321669540
2021.06.04. 16:38 Módosítva: 2021.06.04. 17:20
Az Azeri Nagydíj pénteki napja deja vu érzést hozott. Folytatódott a Red Bull szárnyalása, ezzel együtt a Mercedes gyengélkedése. Az első szabadedzést Max Verstappen nyerte, a másodikat csapattársa, Sergio Pérez vitte el. A Mercedes az első tízbe se fért be.

Két hét pihenő után az F1-es mezőny a Kaszpi-tenger partján, Bakuban köröz tovább. Az Azeri Nagydíj az erőviszonyokat tekintve sokak számára hatalmas kérdőjel. Tavaly a pandémiás helyzet miatt nem rendeztek Bakuban nagydíjhétvégét. Az előző évek eredménysora pedig korántsem mutat kiegyensúlyozott képet. A négy futam négy különböző győztest hozott. A pályán egyik csapat sem nevezhető elsődleges uralkodónak, a várható esélyesek listája pedig igencsak megsokszorozódott a monacói nagydíj után.

A Mercedes monacói siralomhétvégéje aggodalomra adhat okot, ugyanis Max Verstappen a hercegségben szerzett győzelmével jelenleg vezeti a vb-tabellát, Sergio Pérezzel pedig a Red Bullt is az élre repítették a konstruktőröknél.

Az azeri pálya ugyan a monacóihoz hasonlóan utcai pálya, karakterisztikáját tekintve viszont számottevő különbség mutatkozik. A bakui aszfaltcsík a versenynaptár leghosszabb egyeneseivel tűzdelt leggyorsabb pályája, a padlógázas szakasz 64 százalékra tehető. A pilóták szerint Bakuban a ritmus megtalálása a legfontosabb tényező.

Meg kell találni a ritmust Bakuban, ez a titok. Gyorsan kell menni és nem kell beleütközni a falba.

– viccelődött Sebastian Vettel, az Aston Martin pilótája csütörtökön.

Kora nyári időjárást jósolnak az egész versenyhétvégére. Az eső biztosan nem kavar majd be, várhatóan taktikai és tiszta, kerék a kerék elleni csatákat láthatunk majd. Előrejelzések szerint a levegő hőmérséklete elérheti a 26–28 fokos maximumot is.

A Pirelli a leglágyabb gumikiosztást biztosítja a csapatok számára, akik ezt a hétvégét a C3-C4-C5 keverékekkel teljesítik majd.

Az első szabadedzésen hamar megfigyelhető volt, hogy a legtöbb csapat Bakuban továbbra is a flexibilis hátsó szárnyakat használja. A szabálykönyv kérdéses eleme jelenleg az ilyesfajta trükkös hátsó szárny, amely egyértelműen az egyenesbeli tempó növekedést segíti elő. A Mercedesnél maga Toto Wolff jelezte, hogy az óvás lehetőségét továbbra is fenntartja. Ross Brown, az F1 sportszakmai igazgatója viszont nem látja validnak az óvást a jelenlegi szabálykörnyezetben. A mérési metóduson a két hét múlva esedékes francia nagydíjon már változtatnak, így ezeken az elemeken a csapatoknak a következő versenyhétévégére változtatásokat kell eszközölniük, hogy szabályosnak minősítsék a hátsó elemet. A csapatok listája, akik a trükkös hátsó szárnnyal próbálkoznak: a Red Bull, a Ferrari, az Alpine, az Alpha Tauri és az Aston Martin gárdája.

A gyakorlás 28. percében Cunoda Júki a 4-es kanyarban a falat érintőre vette, majd a bukóterében hosszú percekig kalandozott.

Nagy nehezen sikerült a pályára visszahajtania a japán újoncnak, így a sárga zászlós szakasz után folytatódhatott a gyors körök teljesítése.

Félidőben Lewis Hamilton volt az élen 1:43.893-as köridővel, mögötte két tizeddel lemaradva Max Verstappen, a harmadik helyen már több mint egy másodperces hátránnyal Pierre Gasly állt. Daniel Ricciardo nem sokkal később villantott egy bravúros köridőt, két tizeddel gyorsabb volt Hamilton legjobbjánál, így a vezetést az ausztrál vette át.

A McLaren folyamatosan futotta a lila szektorokat. Lando Norris űridejének viszont saját maga vetett véget, a brit tehetség vezetői hibát vétett, megpördült a 16-os kanyarban.

Norris bánhatja ezt a hibát, ugyanis két szektor után több mint kilenc tizedes előnyben volt az élen álló csapattársához, Ricciardóhoz képest.

Nem sokkal a Norris-eset után Lewis Hamilton is vezetői hibát vétett, a féktávot elrontva a 15-ös kanyarban kiengedte Mercedesét a menekülőútra.

Húsz perccel az edzés vége előtt a két Ferrari állt az élen, Charles Leclerc – Carlos Sainz sorrendben. Max Verstappen 1:43.185-el vette át a vezetést, amelyet a gyakorlás végéig már nem tudtak megjavítani.

Az edzés utolsó manővereit több pilóta is sikeresen abszolválta. Nyikita Mazepin a 16-os kanyart fékezte el, a falat is ütközőre vette. Az orosz pilóta elismerte hibáját a csapatrádión, majd visszahajtott a bokszba. Mick Schumacher is hibázott, a német a menekülőútról sérülés nélkül hozta vissza a Haast. A driftparti folytatódott az első szabadedzés utolsó perceiben.

Valtteri Bottas is hibázott, sőt Lando Norris is elmérte a féktávot a 15-ös kanyarban. Az utolsó körös driftelők sérülés nélkül megúszták a manővereket.

Az első szabadedzést végül Max Verstappen nyerte, őt a két Ferrari követte Leclerc–Sainz sorrendben a második és harmadik helyen, hátrébb Sergio Pérez és Daniel Ricciardo zárta az első öt sorrendjét. A Mercedesek csak a hetedik és a tizedek helyen futottak be.

A második szabadedzésre a levegő hőmérséklete még inkább megemelkedett, az aszfalt hőmérséklete elérte a 49 fokot. A második gyakorlás a megszokott programcsomag szerint zajlott. Az edzés első felében az időmérős szimulációkat teljesítették a csapatok, a gyakorlás második felében pedig a versenyszimulációkra mentek rá.

A Ferrari-motoros és a Mercedes-motoros csapatok is új motoralkatrészekkel erősítenek az bakui versenyhétvégére.

Ezek a csapatok (Mercedes, McLaren, Aston Martin, Williams, Ferrari, Alfa Romeo, Haas) új belsőégésű motorral, turbófeltöltővel, energiatárolóval, MGU-H-val és MGU-K-val érkeztek Azerbajdzsánba. A bakui pályán a motorerő kulcsfontosságú, mivel a célegyenese 2,2 km hosszú.

Az edzés elején Nicholas Latifi Williamse a 15-ös kanyarból kifelé jövet adta meg magát, előkerült a piros zászló, az edzést félbeszakították a mentési munkálatok idejére.

Az újraindítást követően a két Ferrari állt az élre. Sainz és Leclerc tovább gyorsult, lágy keverékeken záporoztatták a lila szektorokat. Carlos Sainz 1:42.243-ig javította köridejét, Leclerc két tizeddel maradt el a spanyoltól az edzés 25. percében. Ekkor Giovinazzi az előkelő harmadik helyen állt. Az olasz kezdi átvenni a vezető szerepet az Alfa Romeónál, hétvégéről hétvégére egyre jobb teljesítményt mutat, és sorra veri csapattársát, Kimi Räikkönent.

Leclerc a falban! Nosztalgikus pillanat a 16-os kanyarban, amit Charles Leclerc első szárnya bánt. a 30. percben VSC-szakasz következett.

A második gyakorlás félidejében a két Red Bull ugrott az élre, Pérez–Verstappen sorrendben. A Mercedes továbbra sem találta önmagát, folytatódott a monacói minta, az első tízbe sem tudott beférkőzni a vb-címvédő csapat.

Hatalmas kérdőjel a padockban: mi történt a Mercedesszel monaco óta?

A versenyszimulációk újabb gyors kört nem hoztak. Így a Red Bull nyerte a második szabadedzést is, most Sergio Pérezzel az élen. Max Verstappen a második leggyorsabb, a harmadik helyen Charles Leclerc végzett a Ferrarival. A két Mercedes a 11. és 16. helyen végzett.

A színház – most már kimondható – távol áll a német gárdától, a teljesítményük a korábbi önmaguk halvány mása. Mit tudnak vajon előhúzni szombatra, az időmérő edzésre?

Az azeri nagydíj hétvégi programja szombaton a 11.00-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel, majd a 14.00-kor kezdődő időmérő edzéssel folytatódik.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen. Fotó: F rancois Nel / Getty Images)