Krisztina
18 °C
24 °C

Hamilton nyerte a sprintfutam előtti időmérőt Silverstone-ban

GettyImages-1329081696
2021.07.16. 20:12
A Mercedes újjászületett! Hazai pályán Lewis Hamilton nyerte a Brit Nagydíj időmérőjét, Max Verstappen lett a második, Valtteri Bottas a harmadik helyről indulhat a szombati sprintfutamon.

A Red Bull az elmúlt versenyeken remekelt és a 2021-es világbajnokság legnagyobb esélyesévé lépett elő. Egyéniben és a konstruktőri tabellán is az élen áll, Max Verstappen 32 pontos előnyt dolgozott ki a brit Lewis Hamiltonnal szemben, a Red Bull pedig már 44 ponttal előzi meg a német gárdát, amelyhez a szintén bravúros teljesítményt felmutató Sergio Pérez is nagyban hozzájárult. Lewis Hamilton Silverstone-ban visszavágna. A brit nem titkolt célja, hogy ismét a szezonkezdeti teljesítményét mutathassa, és elkezdje a hátránya ledolgozását.

Nagyon elszántnak érzem magam. Keményen dolgozunk azon, hogy ismét a régi formánkat mutassuk. Sohasem hátráltam meg, ha jön egy kihívás mindig szembenézek vele.

– nyilatkozta a brit hétszeres világbajnok a hazai futama előtt a BBC-nek.

A kultikus Silverstone-i aszfaltcsíkot a pilóták álmukból felkelve is ismerik. Az F1 mezőnye számos alkalommal utazott már a helyszínre, tesztelési célból is kedvelt pálya, ráadásul tavaly a koronavírus-járvány miatt Silverstone duplázott. A Brit Nagydíj 1950 óta megszakítás nélkül szerepel a versenynaptárban.

Silverstone ebben az évben is történelmet ír, ugyanis az F1 legújabb és egyik legmeghatározóbb nagydíjhétvégét érintő újítása itt kerül bevezetésre.

A sprintkvalifikációs futam a Brit Nagydíj hétvégéjén debütál az F1-ben.

A sprintfutam behozatalával a pénteki és a szombati nap gyökeresen megváltozik. Egyelőre kísérleti jelleggel szerepel ez a fajta lebonyolítás, Silverstone mellett az olaszországi Monza és Brazília szerepel mint potenciális kísérleti helyszín.

A gyakorlatban a hétvége a megszokott módon egy 60 perces szabadedzéssel fog megkezdődni, majd ezt követően egy időmérő edzés következik a szokásos, három részre tagolt lebonyolítással. Ez a kvalifikáció fogja meghatározni a szombati sprintfutam rajtsorrendjét. Ám a sprintfutam előtt sor kerül egy újabb szabadedzésre, majd elrajtol a sprintfutam, vagy ha úgy tetszik, sprintkvalifikáció, amely során a versenyzők 100 kilométert fognak megtenni, vagyis nagyjából 25-30 percig fog tartani. A sprintkvalifikáció azért is helytálló megnevezés, mert ennek a versenynek a végeredménye fogja meghatározni a vasárnapi fő verseny rajtsorrendjét. A sprintfutam első három helyezettje 3-2-1 pontot tehet majd zsebre a vb-pontversenyben.

A brit nagydíj hétvégéjének csütörtöki sajtónapján a 2022-es konstrukciók is hivatalosan leleplezésre kerültek a nemzetközi automobil-szövetség (FIA) által.

A 2022-es szezon a Formula1 mérföldköve lesz. Az FIA egy teljesen új technikai szabályrendszert vezet be, nem titkolt célja, hogy még több kerék a kerék elleni csatát láthassunk a szezon során.

Első szabadedzés / FP1

Az első szabadedzés kardinális pontja volt a hétvégének a beállításokat tekintve, ugyanis az este 19-kor kezdődő időmerővel parc fermé szabályok léptek életbe, és nem lehetett számottevő módosítást végezni az autókon.

A lelátókat illetően Silverstone az első, ahol telt házas versenyt rendeznek a hazai szurkolók és a hazai pilóták nagy örömére.

A Pirelli a hétvége gumikiosztását legkeményebb irányból közelítette meg, a C3, C2 és a C1 keverékeket biztosítja a Brit Nagydíjra.

Szokatlan látképet hozott az első szabadedzés kezdete, az első sprintkvalifikáció miatt az információk kinyerésének fontossága felértékelődött, mindenki a pályára hajtott és elkezdte a gyors körök futását.

Záporoztak is rendesen a gyors körök az első gyakorláson, a bokszban is nagy munkálatok folytak. Az első 15 perc után a két Mercedes állt az élen Hamilton, Bottas sorrendben, őket Max Verstappen és Sergio Pérez követte.

Az első szabadedzés félidejében már a két Red Bull vezette a gyakorlást. Max Verstappen 1:27.745-ös idővel állt az élen. Az Aston Martinok is biztató teljesítményt mutattak. Sebastian Vettel a harmadik helyen, Lance Stroll a hatodik helyen állt az edzés 30. percében.

A Mercedes már az Osztrák Nagydíjon belebegtette, hogy technikai újításokkal készül a Brit Nagydíj hétvégéjére, ugyanis míg mások versenyről-versenyre eszközöltek újításokat, addig a német gárda az utóbbi versenyekre semmilyen fejlesztéssel nem készült. 

Az új aerodinamikai csomag Toto Wolfféknak bizakodásra adhat okot, szerintük közelebb kerülhetnek a jelenlegi legfőbb riválisukhoz, a Red Bullhoz.

Lando Norris az első szabadedzésen már hozta a tőle megszokott teljesítményt. A brit második helyen állt az edzés vége előtt 10 perccel, amit a gyakorlás végéig meg is tudott tartani, ráadásul ezt az időt közepes keverékeken teljesítette a McLaren pilótája. Ekkor a harmadik helyen álló Lewis Hamilton 8 tizedes lemaradásán értetlenkedett Peter Bonningtonnak a csapatrádión. A Mercedes továbbra is gyengélkedik...

Az első szabadedzés kevés akció dús jelenetet tartogatott számunkra, de a forgalom annál nagyobb volt a pályán, a csapatok számottevő információt gyűjtöttek az első gyakorlás során a 19 órakor kezdődő sprintkvalifikációhoz. A tréninget végül Max Verstappen nyert meg, mögötte Lando Norris végzett a McLarennel és Lewis Hamilton a harmadik helyen zárt.

Időmérő edzés

A megszokottól eltérően, a sprintkvalifikációs formula életbelépését követően az időmérő edzést pénteken 19 órakor rendezte meg a Nemzetközi Automobil-szövetség. A szombati formulával teljesen megegyező módon, a pénteki időmérő edzés is Q1-Q2-Q3-as etapokból tevődött össze. A perc fermé-szabályok életbe léptek, innentől kezdve az autó beállításait nem lehet megváltoztatni a hétvégén.

Egyértelműsítve: a pénteki időmérő a szombati sprintfutam rajtfelállását alakítja ki.

Q1

A sprintfutam rajtpozícióért elindult a hajsza. A mezőny nagy része a pályára hajtott, Max Verstappen bizakodva várhatta az időmérőt, ugyanis több mint 7 tizedes előnnyel zárta a pénteki első gyakorlást.

Lewis Hamilton 1:27.160-as köridővel vette át a vezetés az első etap 10. percében. Ekkor mögötte Valtteri Bottas és Charles Leclerc állt.

A Mercedes meglehetősen kaotikus hétvégére időzítette az új aerodinamikai csomagját, kérdés, hogy mennyi információt tudtak szolgáltatni az elemekről az első szabadedzésen, illetve a szombati második gyakorlásról mennyi további adatot tudnak majd kinyerni. 

Max Verstappen 1:26.751-gyel vette át a vezetést Lewis Hamiltonnak több mint négy tizedet adva.

Fernando Alonso sem aprózta el, a spanyol egy negyedik helyet villantott az Alpine-nal a Q1 hatodik percében. Az utolsó percekben Pierre Gasly is szép kört futott, a francia az ötödik helyre ugrott fel.  Mondhatni szokásos módon Lando Norris űridőt autózott, feljött a harmadik helyre, ezzel elválasztva a két Mercedest egymástól. 

George Russell a véghajrában bejutott az első 15-be, Sebastian Vettel is szép időt autózva befért a Q2-be. Lewis Hamilton is megtorpedózta a holland köridejét, 35 ezredre közelítette meg. 

A kieső ötösbe Cunoda Juki, Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, Mick Schumacher és Nyikita Mazepin végzett.

Q2

A második etap is Max Verstappen erős idejével kezdődött. Hamilton ismét közelebb tudott férkőzni a hollandhoz, egy tized lemaradása volt mindössze a második helyen.

Az első ötös meglepetés pilótája minden bizonnyal Sebastian Vettel volt.

Az Aston Martint nagyon jól menedzseli a német világbajnok, mindkét McLarent megelőzve az ötödik helyre jött fel a Q2 nyolcadik percében. Az utolsó percekben megkezdődött a véghajrá, a legjobb 10-be jutásért.

Lewis Hamiltonnak sikerült az, ami eddig a hétvége során, illetve az utóbbi nagydíjak során nem! Megelőzte Max Verstappent, a holland fél másodpercet kapott a brittől.

George Russell ismét a Q3-ba verekedte be magát, méghozzá egy hetedik hely jelentett neki továbbjutást, ezzel Fernando Alonsót ejtette ki. Meglepetésre Pierre Gasly, Esteban Ocon és Lance Stroll is távozott. Antonio Giovinazzi is a kiesők között szerepelt.

Q3

A Q3 első mért körei az élmenők között nagyon szorosra sikerültek. Lewis Hamilton ismét meg tudta előzni Max Verstappent, a holland két tized lemaradásban volt az első mért körök után. 

George Russellt hatalmas ujjongással köszöntötte a közönség a Q3-ban, a brit ráadásul a hetedik helyre jött fel, megelőzve a két Ferrarit és Sebastian Vettelt.

Lewis Hamilton zseniális kört pakolt össze, de az utolsó kanyar féktávját elrontotta, így a javítás is elmaradt. Max Verstappen az utolsó körén nem tudott javítani, így brit elsőség született a pénteki napon Silverstone-ban. Valtteri Bottas a harmadik helyről indulhat a szombati sprintfutamon. Izgalmas hétvége elé nézünk. Az erőviszonyok kiegyenlítődtek, egy körön biztosan.

Időmérő utáni interjúk

Lewis Hamilton:

Csodálatos a közönség, nagyon hálás vagyok nekik, csodálatos érzés, óriási energiák vannak a pálya mellett, ez az eredmény a szurkolóknak is köszönhető. A Red Bull a szabadedzésen nagyon gyors volt. Az időmérő viszont nagyon jól sikerült nekünk. Kedden ellátogattam a gyárba, próbáltam minél több információt átadni a mérnököknek. Minden összeállt most szerencsére.

Max Verstappen:

Az autó nagyon alulkormányzott volt, vártam, hogy betapadjon az eleje, de nagyon furcsa volt a vezethetőség. Ez van. Közel vagyunk így is. Meglátjuk, mi lesz holnap, egy erős autónk van, ami jól teljesít a versenyeken, megteszünk mindent, hogy jó versenyünk legyen.

Valtteri Bottas:

Meglett az első hely a Mercedesnek, nagyon jó eredmény ez, nézve a Red Bull eddigi teljesítményét. Nagyon várom a holnapi napot. Jön a sprintkvalifikáció, nagyon érdekes hétvége ez, mindenképp harcolni fogok.

A hétvége programja a szombati, 13.00-kor kezdődő második szabadedzéssel, majd 17:30-tól a sprintkvalifikációs futammal folytatódik.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép:  Dan Istitene / Getty Images)