Mercedes-uralom pénteken, Verstappen nagy hátrányba került a futamra
További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Az edzések előtt
Egy kis szünetet követően ezen a hétvégén újra F1-es versenyt rendeznek, ezúttal az oroszországi Szocsiban. Több szempontból is a Mercedes lehet a nagy esélyese ennek a hétvégének, hiszen a pálya 2015-ös debütálása óta eddig minden alkalommal a német csapat valamely versenyzője ünnepelhetett a dobogó legtetején. Szocsi egy igen érdekes helyszíne a versenynaptárnak, amit mérnökünk, Dr. Kling Sándor a következőképpen jellemzett.
Az orosz pálya a 2014-es téli olimpia helyszínén több jégcsarnokot kerülgetve tekereg. Elsősorban sok derékszögű kanyar jellemzi. Az első igazi kanyar egy 90 fokos forduló, ami után jön egy 750 m hosszú konstans bal körív, aminek a vége ismét egy derékszögű kanyar. Ehhez hasonló kialakítások jellemzik az egész pályát, ami próbára teszi az autók aerodinamikai és mechanikai tapadását, a fékeket és a motorerőt is. Valószínűleg nem véletlen, hogy az eddigi összes versenyt eddig Mercedes versenyző nyerte mutatva, hogy az ő csomagjuk volt eddig a leguniverzálisabb. Ezen a pályán sem az alacsony légellenállású beállítás, sem a magas leszorító erő nem egyértelmű, hiszen a pálya egyik vagy másik részén veszítenének többet az autók. Ettől függetlenül a csapatok nagyobb része a több leszorító erő mellett teheti le voksot, hiszen valamivel több a csiki-csuki rész a pályán.
Hello Sochi 👋
— Formula 1 (@F1) September 20, 2021
I T ' S
R A C E
W E E K#RussianGP #F1 pic.twitter.com/C2HlszTY9a
Amellett, hogy valóban eddig a Mercedes volt az egyeduralkodója ennek a pályának, van még egy dolog ami ismét Lewis Hamilton malmára hajthatja a vizet. Max Verstappen három rajthelyes büntetést kapott – a hollandot a monzai ütközésük miatt büntették –, és elképzelhető volt, hogy a Red Bull ennek következtében motorcserét hajt végre a pontversenyt vezető Verstappen autóján, amit a szezon során egyszer biztosan el kell végezniük. Az orosz pályán kiválóan lehet előzni, így a kármentés nagy, a hátrány pedig kicsi lenne Hamiltonhoz képest, amennyiben a brit hibátlan hétvégét teljesít és nyer vasárnap. Volt egy nagy visszatérője a mezőnynek, hiszen Kimi Räikkönen visszatérhetett a mezőnybe, miután negatív Covid-tesztet produkált.
A szabadedzések
A hétvége a jól megszokott pénteki két tréninggel kezdődött, ahol Valtteri Bottas 1.34.427-tel állt az élre a piros oldalfalú, lágy Pirelliken. Az olasz gumiszállító Szocsiba a lehető leglágyabb gumikínálattal állt elő, vagyis a C3-C4-C5-ös abroncsok állnak a csapatok rendelkezésére. A jövőre Alfa Romeóra váltó finn mögé csapattársa, a címvédő Hamilton jött be bő két tizedes lemaradással, míg a harmadik helyen a vasárnapi versenyt biztosan a mezőny végéről kezdő Charles Leclerc állt. A monacói versenyző megkapta a Ferrrari új, fejlesztett erőforrását, ezért lesz kénytelen hátulról indulni. Verstappen az edzés vége felé ugyan javítani tudott a köridején, de a Bottastól így is elmaradt 227 ezreddel, vagyis a Mercedes előnye már az első edzésen egyértelműen látszott.
Mercedes are looking strong again in Sochi 🏋️#RussianGP #F1 pic.twitter.com/PSFv1WS6UK
— Formula 1 (@F1) September 24, 2021
A délutáni második edzésen sem bízta a véletlenre a Mercedes, Bottas 1.33.593-mal az élre állt húsz perc után, míg Hamilton mindössze 44 ezreddel maradt el csapattársától. Bottasnak egyébként is erős pályája az orosz, hiszen kétszer is győzni tudott már itt, Hamilton négy alkalommal nyert Szocsiban.
A teljesség kedvéért említsük meg, hogy még Nico Rosberg tudott egyszer itt nyerni világbajnoki évében, 2016-ban. A hétvége addigi legijesztőbb jelenetét Leclerc mutatta be, a monacói megpördült az egyik kanyarban és a megforgó Ferrarit majdnem telibe találta az érkező Red Bull, de szerencsére nem történt baleset.
Közben jött a hivatalos információ, hogy Verstappen erőforrását valóban ki fogják cserélni, tehát a Red Bullnál bevállalták a dupla büntetést, és a hátulról történő indulást.
BREAKING: @Max33Verstappen will start Sunday's Russian Grand Prix from the back of the grid due to a power unit change
— Formula 1 (@F1) September 24, 2021
More to follow...#RussianGP #F1 pic.twitter.com/LPMzWwvbLR
Nem sokkal később Leclerc mutatványát Antonio Giovinazzi „múlta felül”, aki csúnyán összetörte az Alfa Romeo hátulját, de az olasz a pálya szélén lévő techprofalat is megbontotta, jött a piros zászló.
RED FLAG 🚩
— Formula 1 (@F1) September 24, 2021
FP2 is halted after Antonio Giovinazzi hits the barriers at Turn 9
The drivers will return to the garages while the track is cleared #RussianGP #F1 pic.twitter.com/2kJPuaQCoA
Az újraindítás után már senki sem javított az idején, továbbra is előnyben volt a Mercedes és Bottas a második tréninget is behúzta Hamilton előtt. Remekelt Pierre Gasly, aki a piros lámpás szakasz előtt bejött a harmadik helyre, majd az edzés végén az egyik kerékvető letépte autójáról az első szárnyat.
🏁 TOP 10 - END OF FP2 🏁
— Formula 1 (@F1) September 24, 2021
1 BOT 📸
2 HAM
3 GAS
4 NOR
5 OCO
6 VER
7 SAI
8 ALO
9 VET
10 LEC#RussianGP #F1 pic.twitter.com/dnfWAibq73
A hétvége programja szombaton 11.00 órától a harmadik szabadedzéssel, majd 14.00 órától az időmérő edzéssel folytatódik, már ha meg tudják tartani, ugyanis az előrejelzések alapján hatalmas esőzésre van kilátás szombaton.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Rudy Carezzevoli/Getty Images)