Hihetetlen dráma az esőben, az utolsó körökben bukta el Norris a győzelmet

GettyImages-1342746632
2021.09.26. 15:47
Az Orosz Nagydíj utolsó köreiben leszakadt az ég, Lewis Hamilton jól döntött, és megnyerte élete 100. futamát, Max Verstappen lett a második, Carlos Sainz a harmadik.

Az Orosz Nagydíj szombati időmérő edzésén roppant váratlan eredmény született, hiszen az addig toronymagas esélyes Mercedes nem reagált elég gyorsan a felszáradó pályára, így az éberebb és bátrabb csapatok megfricskázták a címvédő alakulatot, ezért élete során először – de semmiképpen sem érdemtelenül – Lando Norris megszerezte élete első pole pozícióját, a fiatal brit mögött Carlos Sainz és George Russell végzett.

Lewis Hamilton csak a negyedik helyről várhatta a piros lámpák kialvását. Csapattársa, Valtteri Bottas eredetileg a hetedik helyről rajtolt volna, ám csapata „beáldozta a finnt”, akit a két motorelemnek a cseréje miatt a 16. helyre soroltak vissza, hogy ezzel az utolsó helyről –szintén büntetések miatt –induló Max Verstappen felzárkózását megakadályozza. A csapat kommunikciója szerint pusztán elővigyázatosságról volt szó...

Sok kiállásra nem kellett számítanunk, hiába hozta a Pirelli a C3-C4-C5-ös keveréket, vagyis a leglágyabb kiosztást, a pálya szinte tükörsima, így alig koptatja a gumikat.

A szombati naphoz képest a futamon sokkal erősebb volt szél, miközben az esőt sem lehetett kizárni. Az égi áldást helyi idő szerint 14.00 órára várták a szakemberek, és a rajt előtt is látszott, hogy a Fekete-tenger felett már szakad az eső.

A rajtot Norris kapta el a legjobban, de ismét bebizonyosodott, hogy Szocsiban nem a legjobb az első rajthely, hiszen Sainz hiába indult rosszabbul, a szélárnyéknak hála az első kanyarban be tudott bújni a brit mellé, és a Ferrari spanyolja átvette a vezetést. Hamilton belekerült a darálóba, a címvédő három helyet is bukott az első körben. Megúsztuk baleset nélkül az első kanyarokat.

Az első körökben Sainz 1,6 másodperces előnyre tett szert Norris előtt, míg Russell látványosan feltartotta a mezőnyt, hat másodperccel lemaradva Sainztól. Sergio Pérez pedig utolérte a hatodik helyen küszködő Hamiltont, aki Ricciardóval nem bírt. A hátsó régiókban a Bottas–Verstappen páros megkezdte a felzárkózást a 14. és 15. helyen. A hetedik körben azonban a holland megelőzte a Mercedes finnjét, ez később sokat érhetett a Red Bullnak.

Az élen közben Norris kezdte befogni Sainz Ferrariját. A korábbi csapattársak alaposan elszakadtak a Russell-féle társaságtól, közel nyolc másodperccel. A monzai ezüstérmes folyamatosan DRS-zónán belül autózott a spanyolhoz képest. Verstappen meleg pillanatokat élt át, amikor éppen csak elkerülte az ütközést az előtte kakaskodó Charles Leclerc és Sebastian Vettel párosával.

Lance Stroll kezdte meg a kerékcserék sorát a 14. körben, megpróbálván átugrani Russell Williamsét. Közben az élen Norris elment Sainz mellett, visszavette a rajtnál elvesztett pozícióját, és gyorsan három másodperccel meglógott. Sainz pár körrel később ki is jött a bokszba kereket cserélni. A mezőnyben szinte mindenki a kemény keverékekre váltott, ez tűnt az ideális versenyguminak. Hamilton értékes időt bukott Ricciardo mögött, a brit képtelen volt elmenni a McLaren mellett. Ez jót tett Verstappennek is, aki közben már a hatodik helyen haladt, alig öt másodpercre Hamiltontól. 

Húsz kör után Norris, Ricciardo, Hamilton, Pérez, Verstappen, Leclerc, Vettel, Gasly és Bottas volt az első tíz sorrendje. Norris már több mint 10 másodperccel vezetett csapattársa előtt, a McLaren Monza után újabb remek versenyt teljesített ez idáig. Ugyanis Ricciardo a 23. körben bejött a kemény keverékért, ám az ausztrál sok időt bukott a kiállás során, vissza is esett a 14. helyre. Hamilton a 27. körben állt ki friss abroncsokért, majd rögtön Verstappen is kijött. A címvédőnek éppen sikerült Ricciardo elé visszajönnie, míg Verstappen Ocont tudta legyűrni az első kanyarban.

A 28. körben az éllovas Norris is jött a friss gumikért, hibátlan kiállás volt, a vezetést ideiglenesen Pérez vette át Alonso és Leclerc előtt, de még egyikük sem volt kerékcserén. Hamilton a 30. körre feljött az ötödik helyre, így elkezdhette üldözni Lando Norrist. Közben az édesapja korábbi sisakfestését használó Mick Schumacher személyében megvolt az első kiesőnk, a HAAS németjét technikai hiba hátráltatta, a csapata be is hívta a bokszba.

A 36. körben Norris visszavette a vezetést, miután Pérez és Alonso is kijött előle friss kerekekért, Hamilton 3,3 másodpercre volt ekkor honfitársa mögött, köztük dőlt el a győzelem. A hétszeres világbajnok sokkal gyorsabb volt az élete első F1-es sikeréért harcoló Norrisnál. Rádión jött a hír Hamiltonnak, hogy az utolsó körökre enyhe esőt várnak a csapatnál. Tíz körrel a futam vége előtt DRS-nyitási közelségbe került Hamilton, nehéz körök vártak a McLarenre. A lelátón közben egyre több esernyőt nyitottak ki a nézők, Verstappen jelentette, hogy csepeg az eső.

A 47. körben a hetes kanyarban elkezdett szakadni az eső, Norris hibázott is, de Hamilton nem tudta megelőzni. Pérez megelőzte Sainzot a harmadik helyen. Nem lehetett már pályán tartani az autókat, jönni kellett a köztes esőgumikért. Norris és Hamilton sem jött ki a bokszba, miközben a két Aston Martin majdnem kiütötte egymást a versenyből. Verstappen is kijött az intermediate gumikért. Hamilton a 49. körben kijött a bokszba, Norris úgy döntött, marad a slick gumin. Három körrel a vége előtt azonban az eső egyre jobban esett. 

Norris rengeteg időt bukott, Hamilton közeledett. Az 51. körben a fiatal brit győzelme szó szerint elúszott, leszakadt az ég. Norris nem bírt a pályán maradni, kicsúszott a bukótérbe, és Hamilton átvette a vezetést. Ezzel a címvédő élete 100. F1-es futamát nyerte meg, Verstappen nagy felzárkózás után minimalizálta veszteségeit, és második lett, míg a harmadik helyen Sainz futott be.

A pontversenyben Hamilton átvette a vezetést Verstappen előtt. A szezon két hét múlva a Török Nagydíjjal folytatódik.

Végeredmény, Orosz Nagydíj, Szocsi (53 kör, 309,745 km, a pontszerzők):
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:30:41.001 óra
2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 53.271 másodperc hátrány
3. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:02.475 perc h.
4. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 1:05.607 p h.
5. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:07.533 p h.
6. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1:21.321 p h.
7. Lando Norris (brit, McLaren) 1:27.224 p h.
8. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 1:28.955 p h.
9. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 1:30.076 p h.
10. George Russell (brit, Williams) 1:40.551 p h.

leggyorsabb kör: 1:37.423 perc, Norris (39. kör)

A vb-pontversenyek állása 15 futam után (még 7 van hátra):
versenyzők:
1. Hamilton 246,5 pont
2. Verstappen 244,5
3. Bottas 151
4. Norris 139
5. Pérez 120
6. Sainz 112,5
7. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 104
8. Ricciardo 95
9. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 66
10. Alonso 58
11. Esteban Ocon (francia, Alpine) 45
12. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 35
13. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 24
14. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 18
15. Russell 16
16. Nicholas Latifi (kanadai, Williams) 7
17. Räikkönen 6
18. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1

csapatok:
1. Mercedes 397,5 pont
2. Red Bull 364,5
3. McLaren 234
4. Ferrari 201,5
5. Alpine 103
6. Alpha Tauri 84
7. Aston Martin 59
8. Williams 23
9. Alfa Romeo 7

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: F1 Orosz Nagydíj 2021. szeptember 26-án. Fotó:  Lars Baron – Formula 1 / Getty Images)