Kisebb meglepetés: Mercedes az élen pénteken Miamiban
További Forma-1 cikkek
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
- Erre senki nem számított, óriási változás jöhet 2026-tól az F1-ben
- Lewis Hamilton diktálta a tempót a Las Vegas-i Nagydíj első napján
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
Gentlemen, start your engines! Az Egyesült Államokban ez a jól megszokott mondat az autóversenyeken, és ez most nem is lehetne aktuálisabb, hiszen az F1 mezőnye hosszas várakozás után, 2022-ben végre ellátogatott Miamiba, ahol egy teljesen új pálya várta a mezőnyt. Egyébként Miami a 11. helyszín és a 12. pálya az USA-ban, ahol versenyzik az F1-es mezőny. Két héttel ezelőtt Imolában a Red Bull mindent vitt Max Verstappen vezérletével, míg a Ferrari pocsék hazai versenyt teljesített, Charles Leclerc egy nagy hiba után csak a hatodik helyen ért célba, míg Carlos Sainz önhibáján kívül, de kiesett a rajt után. Amerikában adott volt az esély a visszavágásra...
Nincs könnyű dolga a csapatoknak, hiszen egy teljesen új helyszínt kell minél előbb feltérképezniük a mérnököknek, így látja ezt Kling Sándor is.
Miamiban egy új pályát kell megtanulnia minden csapatnak és minden versenyzőnek. Bár ez már rég nem úgy történik, hogy a helyszínen kezdik el kitalálni a csapatok, hogy milyen szárnybeállításokkal és milyen motorbeállításokkal menjenek a hétvégén. Nagyon komoly munka előzi meg a csapatok székhelyén az új pályák érkezését (ahogy a régieket is), és szimulátorban már nagyon sok beállítást, stratégiát kipróbálnak a pilóták vagy a tesztpilóták. Ezzel nagyban le lehet rövidíteni azt a folyamatot, amennyi idő alatt meg lehet találni egy ideális beállítást. Az aszfalt mikro- és makroérdessége is nagyon fontos tényező, amit ideális esetben a csapatok jó néhány héttel a verseny előtt le tudnak mérni és ezt is fel tudják használni a szimulátoros teszteken.
Miamiban megadták a módját a szervezők az első versenyhétvégének. Számos helyen helyeztek el elsőre viccesen hangzó, ám remekül kinéző műkikötőket, egy biztos, itt a hajók között nincs lehetőség az úszásra.
Egyébként a csapatok és a versenyzők is igazán magukévá tették a tipikus, amerikai életérzést. Lewis Hamilton és George Russell például golfozott, míg a Haas versenyzői, Kevin Magnussen és Mick Schumacher baseballozott egy jót, de természetesen többen amerikai focira adták a fejüket. Emellett több alakulatnál módosítottak minimálisan az autók festésén, de maguk a főszereplők is kitettek magukért, számos egyedi sisakfestést megcsodálhattunk. A külcsínen túl azonban az autók beállítása a legfontosabb, erről is Kling Sándor sorait olvashatjuk.
A csapatok beállítási választásai nagyon érdekesek lehetnek, mert a miami pálya tartalmaz magas sebességű és technikás részeket is, ami arra kényszerít mindenkit, hogy erős kompromisszumokat hozzanak a pálya valamelyik szakaszán. Ezt még tovább fűszerezi az új szabályrendszer alkotta autók, amelyeket még nem volt lehetősége a csapatoknak megfelelő mélységig megismerni, így ez is tovább nehezíti a feladatokat.
A beállítások megtalálására a magyar idő szerint pénteken, este 20:30-kor kezdődő első szabadedzés adott lehetőséget.
1. szabadedzés
Sok csapat hozott újításokat a hétvégére, köztük a Mercedes is, amely új első, illetve hátsó szárnyat tesztelt. A csapat kommunikációja szerint is most kell kísérletezniük, mivel erre máshogyan nincs lehetőségük, csakis a futamhétvégéken. Szinte mindenki azonnal kihajtott a bokszból, hiszen volt mit tanulniuk a versenyzőknek az 5412 méter hosszú aszfaltcsíkról. A vezetést egymásnak adták át a felek, végül a bajnoki tabellát vezető Leclerc elsőségével zárult a tréning, aki 1:31.098-cal zárt az élen.
Erősen kezdett a Mercedes is, George Russell mindössze 71 ezreddel maradt el a Ferraritól, valószínűleg aláírnák ezt az eredményt a németek a hétvége további részére is. Leclerc fő bajnoki riválisa, a címvédő Verstappen is csak 179 ezreddel maradt el a monacóitól. Új helyszín lévén többen is hibáztak, a legnagyobbat Valtteri Bottas, aki a falba tette az Alfa Rómeót, a finn a második tréningen nem is tudott elindulni.
🏁 CLASSIFICATION (END OF FP1) 🏁
— Formula 1 (@F1) May 6, 2022
Leclerc, Russell and Verstappen lead the way in @f1miami #MiamiGP #F1 pic.twitter.com/Mf4L58Zj0G
2. szabadedzés
A folytatásban talán már következtetni lehetett a hétvége várható erősorrendjére. Megint a Ferrarik mozogtak eleinte a legjobban, Sainz és Leclerc egymást váltogatta az első helyen. A Mercedesnek láthatóan sikerült mérsékelnie a delfinezést, vagyis az autó pattogását, nyilván ebben segítette a csapatot a miami pálya sima aszfaltja is.
Sainz azonban ugyanott folytatta, ahol az elmúlt hetekben abbahagyta, megint összetörte a Ferrarit.
Újabb buta hiba a spanyoltól, aki a 14-es kanyarban vesztette el uralmát az autója felett. Nem alakul jól Sainz idei éve, semmi sem akar összejönni neki 2022-ben.
🚩 RED FLAG 🚩
— Formula 1 (@F1) May 6, 2022
Sainz hits the wall at Turn 13
Driver has exited the car and is OK #MiamiGP #F1 pic.twitter.com/HEp0CEYdVU
Az edzést a műszaki mentésig piros zászlóval megszakították. Rossz hír lehetett a Red Bull-szurkolóknak, hogy Verstappen autóját hosszasan szerelni kellett, miután a jobb hátsó keréknél kigyulladt a fék. A címvédőnek végül nem is lett mrét ideje. Az osztrákokkal ellentétben a Mercedes kimondható, hogy saját oldaláról nézve, a 2022-es szezon eddigi legjobb pénteki napját teljesítette, Russell 1:29.938-cal az élre állt, de Hamilton is ott volt a negyedik pozícióban. A sorrend a továbbiakban már nem is változott, bizakodhattak a Mercedesnél, Russell mögött Leclerc és a működő Red Bull-lal Pérez zárt.
🏁 FP2 CLASSIFICATION 🏁
— Formula 1 (@F1) May 6, 2022
George Russell finishes his Friday in style 🙌#MiamiGP #F1 pic.twitter.com/6gnLpwSGu9
A Miami Nagydíj programja szombaton, magyar idő szerint 19.00-től a harmadik szabadedzéssel, majd 22.00-től az időmérővel folytatódik.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.