A 71 éves rekord nem, a 42. futamgyőzelem simán meglett Verstappennek Ausztriában
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
1952.
Döbbenetes, 71 éve fennálló rekordot állíthatott volna be Max Verstappen, amennyiben a Red Bull hazai pályájának számító spielbergi aszfaltcsíkon újabb rajt-cél győzelmet arat. A Formula–1-es éra harmadik szezonjában a későbbi világbajnok Alberto Ascarinak jött még össze hasonló sorozat, azazhogy legalább négy nagydíjon át egyetlen pillanatra se kerüljön az első helynél hátrébb.
A kétszeres világbajnokon nem sok feszültséget lehetett látni a pilótaparádé alatt, bár ha bármi bántotta is volna, az aligha a történelmi összevetés, mint inkább a pénteki időmérőn remekelő, a második és a harmadik rajthelyet megszerző Ferrari-kettős, Charles Leclerc és Carlos Sainz javuló formája száraz pályás körülmények között.
A szombati sprintnapból aligha indulhattunk ki, az esős időmérő és a felszáradó pályás körülmények közt megrendezett 103 kilométeres sprintfutamon parádézott a Red Bull klasszisa, saját csapattársát, Sergio Pérezt is óriási fölénnyel verte – annak ellenére is, hogy a szombati verseny rajtjánál a mexikói meg tudta előzni őt. Aztán három-négy kanyarig tartó, emlékezetes csatában mégis a holland került az élre, és többé nem is látta a mezőny, csak a hátsó vezetőszárnyát.
Ezúttal Leclerc próbálta meg lerajtolni Verstappent, és bár jól kapta el a startot a monacói, az összetett éllovasa le tudta zárni előtte az ívet az egyes és a hármas kanyarban is. A holland csak azért nem léphetett el villámgyorsan ezúttal is, mert a testvéristálló, az AlphaTauri mindkét versenyzője hibázott az első körben, a pályára került törmelékek és kosz miatt pedig pályára küldték a biztonsági autót...
A negyedik körben indították újra a versenyt, a restartnál pedig Leclerc közel annyira sem tudott veszélyes lenni Red Bull-os ellenlábasára, mint az eredeti rajtnál. Ha már Verstappennel nem, hát egymással csatázhattak a Ferrarik, és bizony a hátulról érkező, kisebb légellenállású aerocsomaggal versenyző Sainz jóval gyorsabbnak is érződött csapattársánál.
A mezőny közepén közben apránként elkezdte ledolgozni a hátrányát Pérez. A mexikói az időmérőn pályaelhagyás miatt törölt körei után mindössze a 15. pozícióból vághatott neki csapata hazai futamának. Tíz kör elteltével pedig már a 11. helyért csatázott George Russell-lel.
A Mercedes számára egyébként is izgalmasan indult a futam, hiszen a jóval előrébb honfitársával, a McLarenben ülő Lando Norrisszal a negyedik helyért küzdő Lewis Hamilton már a 13. körben megkapta a pályaelhagyásokért járó utolsó (ingyen-) figyelmeztetést, a fekete-fehér zászlós intést. Innentől kezdve minden, a hétvégét megelőző egyeztetéseken kijelölt zóna áthágásáért időbüntetésre számíthatott a hétszeres világbajnok.
A sprintfutamon (és annak időmérőjén) nagyot autózó Nico Hülkenberg nagydíja ért véget meglepően korán, már a 14. körben egy motorhiba miatt. A virtuális biztonsági autós fázist (hat-nyolc szekundumot spórolhattak így a kiálláson) a mezőny csaknem fele kihasználta egy kerékcserére. S mivel a Haas mentése eltartott egy darabig, azoknak is volt ideje a bokszutcába látogatni, akik az első alkalmat elszalasztották a cserére. Ilyen volt a két Ferrari és a versenyt kemény keveréken kezdő Fernando Alonso is.
Nem cserélt viszont a két Red Bull, az élen álló Verstappen és a hirtelen harmadik helyre ugró Pérez. Míg a mexikói a pozíciókat illetően sokat nyert, addig Sainz jelentős időt vesztett el a maranellóiak lassúcskára sikerült „double stackjével”. A spanyol értetlenkedett is egy sort a csapatrádión, miért nem választották szét őt és csapattársát stratégiai szempontból, és hagyták, hogy csere nélkül próbálja meg tovább üldözni Verstappent ahelyett, hogy jó öt-hat másodpercet veszítsen még Leclerc-rel szemben is.
Sainz előbb Hamilton, majd Pérez ellentmondást nem tűrő előzésével engedte ki a gőzt. A következő körökben repkedtek a Ferrari versenyzői által futott legjobb köridők, illetve a várt büntetések a pályaelhagyások miatt. Hamilton, Cunoda Juki és Norris neve mellé került plusz öt másodperc rövid idő alatt.
A 25. körben dőlt el, hogy nem lesz meg Verstappen negyedik rajt-cél győzelme sorozatban, a kerékcserénél hiába iparkodtak a szerelők, így is csak a Leclerc–Sainz-kettős mögé tudott visszajönni a holland. Ezen a ponton pedig az is jó kérdésnek tűnt, egyáltalán a győzelem összejön-e a kétszeres világbajnoknak, hiszen valószínűtlen lehetőségnek tűnt, hogy a gumikezelésben oly jó Red Bull-lal is végig lehet-e menni gond nélkül 46 kört a spielbergi aszfaltcsíkon. Az előrébb járó Ferrari ráadásul négy-öt másodperces előnyre tett szert.
Pérez és Sainz kapott utolsó figyelmeztetést, majd a spanyol a 29. körben időbüntetést is. A 28 éves versenyző számára csőstül jött a baj, hiszen nem sokkal korábban bukta el a második helyet Verstappennel szemben, aki ekkor már a másik vörös autót, a cirka 3,8 másodperces előnyben lévő Leclerc-t üldözte.
A monacói előnye a 35. körre fogyott el, és Verstappen második támadását már nem is tudta visszaverni az első helyért folyó, az abroncsok eltérő állapotának köszönhetően nem túl éles csatában. A világbajnoki címvédő a következő 10-12 körben átlag 8 tizedet adott tavalyi kihívójának, állva hagyva ezzel a teljes mezőnyt.
A dobogós helyezettek mögött Norris, Hamilton, Alonso és Pérez csatája látszott kibontakozni a negyedik pozícióért, ám az eltérő stratégiák miatt nehéz lett volna megmondani, a versenytáv kétharmadához érve melyiküknek lehet a legjobb esélye arra, hogy végül meg is szerezze azt. Noha a mexikóinak illett volna ezt begyűjteni.
A mexikói azonban nemhogy a negyedik, rögvest a második helyet vette célba – legalábbis erről rádiózott a versenymérnökével. A kerékcserékből kikeveredve Hamiltont és Alonsót át is ugrotta, aztán Norrist is viszonylag könnyen levadászta, így az utolsó 15 körhöz érve már Sainz nyomában vágtatott. A ferraris azonban remek védekezést bemutatva három-négy körön át feltartóztatta Pérezt, akivel még egy oda-vissza előzést is összehoztak a helyi publikum nagy örömére. Ha már az első helyért nem dúlt komoly csata, legalább a dobogóért összejött.
A csatát kihasználva a második helyen autózó Leclerc tizenkét másodpercre ellépett, vagy más megközelítésben: a spanyol agresszív védekezése segített megmenteni csapattársa ezüstjét a hajrában.
Az utolsó körökben az élbolyban már nem történt változás, Pérez nemhogy megtámadni nem tudta a másik Ferrarit, igazán közelítenie sem sikerült hozzá.
A kockás zászló végül csak azért nem 25 másodperces előnnyel intette le az élen Max Verstappent, mert az utolsó előtti körben meggyőzte a csapatot egy újabb bokszkiállásról, hogy rámehessen a futam leggyorsabb körére és az azért járó egy pontra. Természetesen azt is bezsebelte... Mögötte Leclerc és Pérez jött be a dobogóra. A negyedik hely Sainzé lett, megelőzve Norrist, Alonsót, Hamiltont, Russellt, Pierre Gaslyt és az utolsó pontszerzőt, Lance Strollt.
A Red Bull az idény 9. nagydíján is győzni tudott, Verstappen és Pérez győzelmi mutatója azonban 7–2-re módosult. Ezzel a kétszeres címvédő már 81 pontra növelte előnyét az összetettben csapattársa előtt. Alonso a hollandtól pontosan 100 ponttal lemaradva a harmadik, míg Hamilton a negyedik helyen áll, 108 egység szerepel a brit neve mellett.
A 25 esztendős bajnok Kanadában beérte az örökranglistán Ayrton Sennát, mai, pályafutása 42. sikerével már le is hagyta a háromszoros világbajnok brazil legendát.
A Formula–1-es világbajnokság 2023-as szezonja jövő héten Nagy-Britanniában, a silverstone-i versenypályán folytatódik.
FORMULA–1, OSZTRÁK NAGYDÍJ
Végeredmény
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:25:33.607 óra
2. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 5.155 másodperc hátrány
3. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 17.188 mp h.
4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 21.377 mp h.
5. Lando Norris (brit, McLaren) 26.327 mp h.
6. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 30.317 mp h.
7. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 39.196 mp h.
8. George Russell (brit, Mercedes) 48.403 mp h.
9. Pierre Gasly (francia, Alpine) 57.667 mp h.
10. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 59.043 mp h.
A vb-pontverseny élmezőnye
1. Verstappen 229 pont
2. Pérez 148
3. Alonso 129
4. Hamilton 108
5. Sainz 86
6. Leclerc 72
7. Russell 70
8. Stroll 43
9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 31
10. Norris 22
(Borítókép: Max Verstappen. Fotó: Mark Thompson / Getty Images Hungary)