- Sport
- Forma-1
- f1
- formula-1
- katari nagydíj
- időmérő
- sprintkvalifikáció
- sprintfutam
- max verstappen
- red bull racing
Elképesztő dominancia: Max Verstappen harmadszor a világ tetején!
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
A Katari Nagydíj azon rendhagyó hétvégék egyike a 2023-as versenynaptárban, amelyen már pénteken megrendezik az időmérő edzést, majd szombaton először a sprintfutam kvalifikációjára kerül sor, aztán magára a rövid távú sprintfutamra. Vasárnap változtatás nélkül a futamot rendezik. A hétvége külön érdekessége volt, hogy a szombati sprintfutamon biztosíthatta be sorozatban harmadik világbajnoki címét Max Verstappen, a Red Bull Racing holland pilótája. De ne szaladjunk ennyire előre.
Kezdjük a pénteki nappal, tehát az egyetlen szabadedzéssel és időmérővel. Nem történt meglepetés, Verstappen már az első gyakorláson maga mögé utasított mindenkit, a 26 éves versenyző mögött a Ferrari két pilótája zárt másodikként és harmadikként, a spanyol Carlos Sainz Jr. három, a monacói Charles Leclerc pedig csaknem öt tizedmásodperccel maradt el a hollandtól.
A címvédő csapattársa, a mexikói Sergio Pérez csak ötödik lett, a negyedik pozícióban ugyanis a kétszeres vb-győztes spanyol Fernando Alonso fejezte be a gyakorlást az Aston Martinnal. Ezután következett az időmérő, amely – hasonlóan a szabadedzéshez – különösebb izgalmakat, egyúttal meglepetést, nem tartogatott.
Max Verstappen magabiztosan nyerte az időmérő edzést, ez pedig idei 10., egyben pályafutása 30. pole-pozícióját jelentette.
A holland versenyző ugyanakkor már szombaton, a sprintfutamon bebiztosíthatta sorozatban harmadik vb-címét, amennyiben legalább három pontot szerez, azaz minimum hatodikként zár a rövid távú versenyen.
Vasárnap Verstappen mellől George Russell, a Mercedes brit versenyzője startolhat majd, míg a harmadik rajthely Russell csapattársáé, a hétszeres vb-győztes Lewis Hamiltoné. Az időmérő leintését követően hosszú percekig úgy tűnt, hogy Lando Norris, a McLaren brit versenyzője lett a második, de utólag törölték a köridejét pályaelhagyás miatt. Ugyanígy járt csapattársa, az ausztrál Oscar Piastri is, akinek már akkor vették el a köridejét, amikor a harmadik starthely birtokosaként nyilatkozott az élő televíziós közvetítésben.
Szombaton következett a sprintkvalifikáció, majd a sprintfutam
A sprintkvalifikáción mondhatni meglepetés született, mivel a McLaren fiatal pilótája, Oscar Piastri végzett az élen, ezzel megszerezte az első rajtkockát az esti rövid távú futamon. Az ausztrál versenyző mellől csapattársa, Lando Norris startolhatott, míg a második sorból a harmadik vb-címére készülő Verstappen és George Russell indulhatott.
Jól érzem magam, nyugodt vagyok. A meleg is elviselhetőbb már, szóval minden rendben van. Izgatottan várom a versenyt, érdekes lesz látni, ki hogyan bánik a gumikkal. Remélem, hogy a versenytempónk valamivel jobb, mint a McLarené, majd meglátjuk
– nyilatkozta Max Verstappen percekkel azelőtt, hogy megnyílt volna számára a lehetőség arra, hogy végérvényesen bebiztosítsa világbajnoki címét.
Nos, de kanyarodjunk rá a sprintfutamra!
A rajtot az első pozícióból induló Piastri kiválóan kapta el, nem úgy, mint csapattársa, Lando Norris, aki borzasztó rajtot fogott ki, és egyből több pozíciót vesztett. Max Verstappen az első kanyarban megcsúszott, de pályán maradt, míg George Russell lerajtolva honfitársát rögtön feljött a második helyre. Igen ám, de sokáig nem folytatódhatott a verseny, mivel Liam Lawson elásta magát az AlphaTaurival a kavicságyban, és jött a Safety Car, menteni kellett az új-zélandi autóját.
SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 1/19)
— Formula 1 (@F1) October 7, 2023
Liam Lawson is off in the gravel at Turn 2 and out of the Sprint 😩
The @astonmartin Safety Car picks up the field#QatarGP #F1Sprint pic.twitter.com/Ojq9NCdDgk
Sőt, azok után, hogy befejeződött a mentés, néhány körrel később Logan Sargeant is a kavicságyban találta magát, a Williams versenyzője senkit sem zavartatva vétette a hibát, ezzel nemcsak a sprintfutamának véget vetve, hanem Formula–1-es karrierje alatt is vágva a fát. A 19 körös rövid távú futam újabb kényszerszünet után folytatódott, az élmezőnyben pedig változás történt: Russell megelőzte Piastrit az első helyen, így a brit a negyedik helyről rajtolva már éllovas pozícióban volt.
Az újraindítást Russell tökéletes tempóban indította, így a Mercedes pilótája többautónyi távolságra rögtön meglógott a mezőnytől. Mögötte Piastri és Sainz küzdött a második helyért, de az ausztrál hősiesen tartotta pozícióját az egyébként egész hétvégén bizonytalankodó Ferrari előtt. Verstappen eközben az ötödik helyen autózott, egyúttal magabiztosan haladt pályafutása harmadik világbajnoki címe felé.
Sőt, a 9. körben a hosszú egyenes lehetőséget biztosított a holland számára, amelyet ki is használt, és ment el könnyedén Leclerc mellett, előrelépve ezzel a negyedik helyre. És alig telt el néhány pillanat, a címvédő már a másik Ferrari, tehát Sainz mellett is elment, a harmadik helyen folytatva a versenyt.
Az élen eközben Piastri újra elkezdett tapadni az éllovas Russellra, olyannyira, hogy viszonylag hamar összejött az előzés, így újra a McLaren pilótája vezette a futamot. De pontosan ezen pillanatokban a mezőny sűrűjében Sergio Pérez Esteban Oconnal akadt össze egy szerencsétlen manőver közepette, mindketten a kavicságyban kötöttek ki, ezáltal pedig eldőlt, hogy Max Verstappen a 2023-as szezon világbajnoka.
A rossz nyelvek szerint Pérez balul sikerült manővere mindössze szívesség volt csapattársa számára, hogy minél hamarabb bebiztosítsa világbajnoki címét...
Sergio Perez has had an absolute shocker of a season so far…#F1Sprint pic.twitter.com/NxO5D21hii
— Charlie Keegan (@charliekeegan) October 7, 2023
Ennek ellenére még le kellett játszani a „meccset”, a hosszadalmasra nyúlt mentés után folytatódott a futam, igaz, ekkor már csak néhány kör maradt hátra. Az első helyen autózó Piastri nem tudta lerázni magáról riválisát, Russell maradt a nyomában, miközben az immár háromszoros világbajnok Verstappen megfutotta a mezőny leggyorsabb köridejét.
Az újraindítást követően Norris a két ferraris versenyzővel csapott össze, de ezúttal az olasz istálló két pilótája – Sainz és Leclerc – került ki győztesen. Előbbi negyedik, utóbbi ötödik helyen folytatta a körözést.
Norris viszont nem hagyta annyiban a dolgot, az utolsó körökben előbb Leclerc, majd Sainz mellett is elment, kiváló tapadása volt a McLarennek, így nem jelentett különösebb kihívást megelőzni a két Ferrarit. Szintén ezen körben Verstappen megelőzte a második helyen Russellt, de az éllovas Piastri mellett már nem tudott elmenni, így a McLaren ausztrál versenyzője nyerte a 19 körös sprintfutamot, Verstappen a második helyen végzett, míg végül Norris feljött a dobogó legalsó fokára.
Ennek értelmében Max Verstappen matematikailag bebiztosította zsinórban harmadik világbajnoki címét, bajnokavatás Katarban!
Mint ismert, a két héttel ezelőtti Japán Nagydíjon a Red Bull Racing már bezsebelte hatalmas fölénnyel a konstruktőri világbajnoki címet. A versenyhétvége utolsó eseménye, az 57 körös Katari Nagydíj vasárnap magyar idő szerint 19 órakor rajtol.
Végeredmény, Katari Nagydíj, sprintfutam (19 kör, 102,961 km, a pontszerzők):
- Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 35:01.297 perc
- Max Verstappen (holland, Red Bull) 1.871 másodperc hátrány
- Lando Norris (brit, McLaren) 8.497 mp h.
- George Russell (brit, Mercedes) 11.036 mp h.
- Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 17.314 mp h.
- Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 18.806 mp h.
- Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 19.860 mp h.
- Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 19.864
(Borítókép: Getty Images)