Igaz volt a pletyka, az F1 korszakos zsenije elhagyja a Red Bullt
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
A minap az Autosport arról számolt be, hogy a legutóbbi két idényben világbajnok istállóval történt egyeztetések után a mérnökzseni, Adrian Newey hivatalosan is benyújtotta lemondását. Az értesülések szerint a vezetőmérnök döntésének okairól belső levelezésben beszélt a csapatnál dolgozókkal, és a kulcsfaktor az volt, hogy megromlott a viszonya a zaklatási ügybe keveredett Christian Horner csapatfőnökkel.
A Red Bull szerda délelőtt hivatalos közleményben erősítette meg Newey távozását. A szakember a bejelentés szerint a 2024-es szezonban még marad az istálló kötelékében, ám a jövő évi autó fejlesztői munkálataiban nem vesz már részt. A következő időszakban az osztrákok Hypercar-projektjét fejezi be.
Newey eredeti szerződése 2025 teléig szólt a csapattal, és tartalmazott egy egyéves versenytilalmi záradékot is, azaz legkorábban a 2027-es idény elejétől állhatott volna alkalmazásba más F1-es istállónál. Ez az idő jelentősen lerövidül a mostani bejelentés szerint, és már 2025 második negyedévétől munkába állhat valamelyik riválisnál.
Az előző év végén már az is feszültséget szült a felek között, amikor Horner arról beszélt, hogy Newey istállón belüli szerepe megváltozott, és az alá tartozó, Pierre Wache vezette technikai csapat remek munkát végez, így már nem függnek annyira Newey-tól. Azt is hozzátette, hogy a Manchester United sem ment tönkre akkor, amikor Éric Cantona anno elhagyta a csapatot.
A 65 ÉVES MÉRNÖK REKORDOT JELENTŐ 12 KONSTRUKTŐRI VILÁGBAJNOKI CÍMET SZERZETT, ÉS Ő AZ EGYETLEN, AKI HÁROM KÜLÖNBÖZŐ ISTÁLLÓVAL (WILLIAM, MCLAREN, RED BULL) A CSÚCSRA ÉRT.
A folytatást illetően a lehetséges opciók között a Mercedest, az Aston Martint, a McLarent, a Ferrarit és a visszavonulást vázolják fel, de hozzáteszik, hogy a német istálló alighanem kiesik a képből, mivel Newey úgy véli, a Mercedesnek túlságosan sok időbe telne visszatérnie a győztes útra.
Az AstonMartin főleg Lawrences Stroll csapatfőnök kimeríthetetlen pénztárcája (valamint a Red Bulltól korábban már elcsábított kollégái) miatt lehet vonzó alternatíva, de hosszú karrierje során Newey bőven keresett annyit, hogy csak az anyagiakkal ne lehessen elcsábítani.
A McLarennél már volt 1997 és 2005 között, így nem jelentene új kihívást számára, még ha amúgy Zek Brown csapatfőnökkel kifejezetten jó is a viszonya. Továbbá úgy véli, hogy az istállónak nincsenek meg azok az erőforrásai, amelyekkel felvehetné a versenyt a legnagyobbakkal.
Így pedig marad a – nagyjából mindenki által amúgy is várt – Ferrari. Az nyílt titok, hogy az olaszok szeretnék Lewis Hamilton mellett az F1 másik ikonikus alakját is megszerezni, és igazából csak az a kérdés, hogy szeretne-e Maranellóba költözni.
Newey 2006 óta tagja különböző pozíciókban a Red Bull F1-es csapatának – az istálló mindössze egy évvel korábban jött létre.
(Borítókép: Getty Images Hungary)