George Russellt futamgyőzelme után kizárták, Lewis Hamilton örökölte meg az első helyet

2024.07.28. 16:28 Módosítva: 2024.07.28. 19:24
George Russell, a Mercedes 26 éves versenyzője nyerte a hatalmas taktikai csatát hozó Belga Nagydíjat, azonban a leintés után nagyjából két órával kiderült: kizárták a versenyből. Így a mögötte célba ért csapat- és honfitársa, a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton örökölte meg az első helyet, a múlt héten a Hungaroringen első győzelmét ünneplő Oscar Piastri előrelépett a második, Charles Leclerc a harmadik pozícióba.

A szombati Belga Nagydíj időmérőjét messze legjobb teljesítménnyel nyerte meg Max Verstappen, a Red Bull holland pilótája, tízhelyes büntetése miatt azonban csak a 11. helyről rajtolhatott vasárnap. Így a tőle 595 ezreddel elmaradó Charles Leclerc-é lett a pole-pozíció, mögötte Sergio Pérez, Lewis Hamilton és a két McLaren, Lando Norris és Oscar Piastri, George Russell és Carlos Sainz zárt.

A 44 körös futam rajtján Leclerc megtartotta a vezetést, Hamilton viszont nagyot csatázott Pérezzel, és feljött másodiknak. Norris eközben pár helyet bukott, és csak a hetedik helyen autózott. Verstappen néhány kanyarral később már két pozíciót javítva a kilencedik helyen állt. 

Egészen a harmadik körig tartotta magát a Ferrari monacói versenyzője, a hétszeres világbajnok a DRS segítségével azonban könnyedén túljutott riválisán, és már ő vezette a versenyt. Csou Kuan-jü autója technikai hiba miatt ekkor lelassult, a Sauber pilótájának versenye ezzel gyakorlatilag véget is ért. A pontszerző helyeken ekkor Hamilton, Leclerc, Pérez, Piastri, Russell, Sainz, Norris, Verstappen, Fernando Alonso és Alexander Albon autózott. 

A 11. körben Russell és Verstappen tért ki először a bokszba, hogy megpróbáljanak az élen autózók elé vágni. Hamilton, Pérez és Piastri is cserélt, majd Leclerc is kitért egy körrel később. Ekkor már csak Norris és Sainz nem jött ki friss abroncsokért, ennek köszönhetően előbbi feljött a ferraris mögé a második helyre. Őt honfitársa, Hamilton, valamint a bokszból visszatért Leclerc, Piastri, Pérez, Russell, Verstappen, Magnussen, Cunoda Júki követte pontot érő helyeken. 

Norris végül a 16., Sainz pedig a 21. körben tért be a bokszba, utóbbi így az élboly végére, a nyolcadik pozícióba került vissza. Hamilton örökölte meg a futam első helyét, majd két másodperces lemaradással Leclerc, valamint Piastri, helycsere után Russell és Pérez, Hamilton, valamint Norris menetelt az első hétben.

Igazi kerék-kerék elleni csatákat nem láthattunk, azonban a csapatok eltérő stratégái miatt megmondhatatlan volt, hogy ki nyerheti a futamot, négy csapatnak is megvolt rá az esélye. A Ferrari meg akarta lépni Hamiltont, ezért ismét kihívta a bokszba, erre reagálva Hamilton is azonnal érkezett – Leclerc látogatása azonban igen lassúra (3,4 másodpercesre) sikeredett, ellenben Hamiltonéval (2,4 ), így ez a húzás nem jött be az olasz istállónak, a brit a monacói elé tért vissza. Piastri rövid időre átvette a vezetést, kerékcseréje azonban szörnyen sikerült, ugyanis túlcsúszott, amikor megállt a McLaren garázsa előtt. 

Tíz körrel a vége előtt nagyjából visszaállt a sorrend az élmezőnyben, kivéve Russellt illetően, aki átvette a vezetést az élen, ráadásul fel is vetette mérnökének az egykiállásos stratégiát – amely végül győzelmet ért számára. Mögötte a második mercedeses menetelt, akit – immáron – Piastri követett. Az ausztrál egy gyönyörű előzést bemutatva utasította maga mögé Leclerc-t. A véghajrá előtt a Russell, Hamilton, Piastri hármas vezetett, őket Leclerc, Verstappen, Norris és Pérez követte. 

A hétszeres világbajnok autóján lévő gumik jóval frissebbek voltak, mint azok, amelyeken Russell autózott. Hamilton folyamatosan, körről körre csökkentette a távolságot csapattársához képest, de honfitársa olyan fantasztikusan védekezett, hogy 34 (!) körös gumikkal is megtartotta első helyét. Fél másodperces hátrányban érkezett be a célba Hamilton a második, Piastri pedig a harmadik helyen. 

Frissítés

A Nemzetközi Automobil Szövetség nagyjából két órával a spái verseny leintése után bejelentette: a futamot megnyert George Russellt kizárták, ugyanis autója nem érte el a minimumsúlyt. Autója másfél kilogrammal könnyebb volt a megengedettnél. 

Így Lewis Hamilton nyerte a futamot (idén már másodjára), a második Oscar Piastri, a harmadik pedig Charles Leclerc lett. 

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps (44 kör, 308,052 km, a pontszerzők):

  • 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 0.526 másodperc hátrány
  • 2. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 1.173 mp h. 
  • 3. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 8.549 mp h.
  • 4. Max Verstappen (holland, Red Bull) 9.226 mp h.
  • 5. Lando Norris (brit, McLaren) 9.850 mp h.
  • 6. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 19.795 mp h.
  • 7. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 43.195 mp h. 
  • 8. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 49.963 mp h.
  • 9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 52.552 mp h.
  • 10. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 54.926 mp h.
  • 11. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1:03.011 p h.
  • 12. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1:03.651 p h.
  • 13. Pierre Gasly (francia, Alpine) 1:04.365 p h.
  • 14. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1:06.631 p h.
  • 15. Valtteri Bottas (finn, Kick-Sauber) 1:10.638 p h.
  • 16. Cunoda Juki (japán, RB) 1:16.737 p h.
  • 17. Logan Sargeant (amerikai, Williams) 1:26.057 p h.
  • 18. Nico Hülkenberg (német, Haas) 1:28.833 p h.

Kiesett:

  • Csou Kuan-jü (kínai, Kick-Sauber)

Kizárták:

  • George Russell (brit, Mercedes)

leggyorsabb kör: 1:44.701 perc (Pérez, 44. kör)

pole pozíció: Leclerc

A vb-pontversenyek állása 14 futam után (még 10 van hátra):

versenyzők:

  • 1. Verstappen 277 pont
  • 2. Norris 199
  • 3. Leclerc 177
  • 4. Piastri 167
  • 5. Sainz 162
  • 6. Hamilton 150 
  • 7. Pérez 130 
  • 8. Russell 116
  • 9. Alonso 50
  • 10. Stroll 24
  • 11. Hülkenberg 22 
  • 12. Cunoda 22
  • 13. Ricciardo 12
  • 14. Oliver Bearman (brit, Ferrari) 6
  • 15. Gasly 6
  • 16. Magnussen 5
  • 17. Albon 4 
  • 18. Ocon 2
  • 19. Csou, Sargeant és Bottas 0–0

csapatok:

  • 1. Red Bull 407 pont
  • 2. McLaren 366
  • 3. Ferrari 345
  • 4. Mercedes 259
  • 5. Aston Martin 74
  • 6. RB 34
  • 7. Haas 27
  • 8. Alpine 11
  • 9. Williams 4
  • 10. Kick-Sauber 0